kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴

 جنگ تعرفه‌ها بین اروپا و چین نیز کلید خورد


 
 سرویس خارجی-
اتحادیه اروپا در حالی تعرفه واردات خودروهای چینی را افزایش داده است که به نظر می‌رسد این موضوع نقطه شروع یک جنگ تجاری جدید، این بار بین چین و این اتحادیه خواهد بود.
با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» روابط پکن و واشنگتن – که از دوره «جرج بوش» پسر تنش‌آلود شد و در دوره «باراک اوباما» تیره‌تر شد – نه تنها بهتر نشد، بلکه بسیار بدتر هم شد. ترامپ سال 2016 به کاخ سفید آمد، گزارشِ استراتژی امنیت ملی آمریکا که در سال 2017 منتشر شد به روشنی استراتژیِ امنیتیِ دولت ترامپ را نشان می‌داد؛ «چرخش به شرق» و کم کردن تمرکز از غرب آسیا. اما شکل اجرائی شدن آن از طرف ترامپ بسیار خشن بود. جنگ تجاری آمریکا و چین پس از انتشار این سند یعنی در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. جنگ تجاری آمریکا و جمهوری خلق چین، با تصمیم ترامپ، در ۶ ژوئیه ۲۰۱۸ (15 تیر 1397)، بر اعمال ۳۴ میلیارد دلار تعرفه گمرکی بر واردات کالاهای چینی و اقدامات متقابل چین شروع شد. این روند در دولت «جو بایدن» نیز با شدت پیگیری شد. به نظر می‌رسد اروپا نیز همین مسیر را طی کند که چرا پیشرفت سرسام‌آور چین تهدیدی برای هژمونی کل غرب است.
حالا خبر رسیده است که، اتحادیه اروپا نیز تعرفه‌های خودروهای الکتریکی وارداتی از چین را افزایش داده است. طبق بیانیه کمیسیون اروپا، تعرفه‌های جدید واردات خودروهای برقی از چین بین ۱۷.۴ تا ۳۸.۱ درصد بر تعرفه ۱۰ درصدی قبلی اتحادیه اروپا اضافه می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از سی.ان.ان، گفته می‌شود تصمیم برای افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی از چین بعد از تحقیقاتی گرفته شد که درباره حمایت دولت چین از سازندگان خودروهای الکتریکی انجام شد. کمیسیون اروپا، بازوی اجرائی اتحادیه اروپا، این تحقیقات را در ماه اکتبر آغاز کرد تا مشخص کند که دولت چین با اختصاص یارانه به سازندگان خودروهای الکتریکی قیمت تولید آنها را پایین نگه می‌دارد یا نه. این کمیسیون گفته است که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که صنعت خودروی چین با یارانه‌های دولتی به اقتصاد اروپا آسیب می‌رساند.
مقامات غربی نگران هستند که مشاغل و صنایع مهم استراتژیک با واردات ارزان چینی از بین بروند. اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی حمایت چین از شرکت‌های توربین بادی و سازندگان پنل‌های خورشیدی است. کارشناسان اقتصادی می‌گویند که تصمیم جدید اتحادیه اروپا درباره افزایش تعرفه واردات خودروهای چینی احتمالاً آغازگر مذاکرات فشرده بین پکن و بروکسل با هدف جلوگیری از یک جنگ تجاری خواهد شد. اتحادیه اروپا باید تا نوامبر (آبان) تصمیم بگیرد که آیا این تعرفه‌ها را به طور دائم تصویب کند یا خیر.