kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم در موضوع مسکن 

 

هر یک از شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌هایی برای اقتصاد کشور و حوزه مسکن به عنوان یک بخش مهم در سبد خانوار دارند که در این گزارش به آنها پرداخته‌ایم.
به گزارش ایسنا، یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی مورد توجه مردم، حوزه مسکن است. با توجه به نیاز سالانه کشور به بیش از یک میلیون واحد مسکونی، دولت سیزدهم طرح ساخت 
چهار میلیون مسکن طی چهار سال را در دستور کار قرار داد که طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تاکنون دو میلیون و 603 هزار واحد به مرحله‌ ساخت رسیده و 550 هزار واحد تحویل داده شده است.
مسکن در همه دوره‌ها مورد توجه کاندیداهای ریاست جمهوری بوده و در این دوره نیز یکی از موضوعات محوری در وعده‌ها و شعارهای کاندیداها خواهد بود. با نزدیک شدن به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که قرار است هشتم تیرماه برگزار شود برنامه‌های کاندیداها را در بخش مسکن بررسی می‌کنیم. 
پزشکیان و راهکار مسکنی عباس آخوندی 
مسعود پزشکیان؛ نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری که در گذشته وزیر بهداشت بوده، پیش از این از نحوه ساخت مسکن انتقاد کرده و گفته بود: مشکل اساسی ما با ساخت این تعداد مسکن حل نمی‌شود. آن همه پول و امکانات به دست احمدی‌نژاد آمد اما نتوانست دو میلیون مسکن را تا آخر بسازد، بقیه‌اش را دولت روحانی انجام داد و هنوز هم تتمه‌اش مانده است. چطور می‌خواهند در هر سال یک میلیون مسکن بسازند؟ اصلا مصالحش را دارند و جایگاهش را مشخص کرده‌اند؟
به گفته این نماینده مجلس ما قانون‌گذاران، سیاستمداران و حاکمان باید سیاستی را برای حل این مشکل در نظر داشته باشیم. رئیس‌جمهور محترم قول ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده بود که عملا غیرممکن است اما می‌شود حداقل تلاش کرد به آن سمت برویم اما متاسفانه این تلاش را نمی‌بینیم.
پزشکیان همچنین در مقطعی از قانون مالیات بر عایدی سرمایه دفاع کرد. هدف این قانون جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه مخرب در بخش‌های غیرمولد از جمله بازار مسکن است. حالا باید ببینیم پزشکیان که از طرح مسکن مهر و نهضت ملی مسکن انتقاد کرده چه راهکارهای برای خانه‌دار کردن مردم دارد. پزشکیان مورد حمایت جریانی است که عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی و عامل هشت برابر شدن قیمت مسکن در دولت روحانی و مفتخر به نساختن مسکن مهر، گزینه اولش بوده و بیم آن می‌رود که در مسند ریاست جمهوری از راهکارهای مسکنی آخوندی استفاده کند و به کابوس مردم تبدیل شود. 
 سه‌گانه پورمحمدی
مصطفی پورمحمدی با توجه به سوابق کاری خود از جمله وزیر دادگستری دولت روحانی، رئیس سازمان بازرسی و البته وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد، طبیعتا قرابت چندانی با حوزه مسکن نداشته و بر این اساس در این‌باره کمتر اظهارنظر کرده است. او پس از ثبت‌نام در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: نام دولت چهاردهم، «دولت قرار» و اولویت‌های آن عدالت، ثروت و قدرت خواهد بود. قرار من با شما تحقق این سه اولویت کلیدی است.
 وعده مسکنی زاکانی
علیرضا زاکانی از سال ۱۴۰۰ به عنوان شهردار تهران برگزیده شد. با توجه به نزدیکی مسئولیت‌های شهرداری با ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی، زاکانی طی دو سال و ۹ ماه گذشته برنامه‌هایی را برای این حوزه ارائه کرد که به نوعی مهم‌ترین آن تشکیل قرارگاه مسکن بوده است.
او در ابتدای مسئولیت خود اعلام کرد شهرداری نمی‌تواند نسبت به مسکن مردم بی‌تفاوت باشد. تامین مسکن افراد بی‌بضاعت و کم‌استطاعت و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد از جمله اهداف او در دوران تصدی شهرداری تهران بوده است.
زاکانی بر ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی غیر از ایجاد یک میلیون مسکن تاکید کرد. سال ۱۴۰۲ سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد که برنامه ساخت ۲۰۰ هزار خانه از طریق یوزانس با کشور چین در دستور کار قرار دارد و تفاهماتی انجام شده است. حتی عنوان شد که یک شرکت چینی سازنده مسکن در ایران مستقر شده اما ظاهرا این برنامه آن‌طور که انتظار می‌رفت پیش نرفت.
اهداف مسکنی جلیلی
سعید جلیلی؛ رئیس اسبق تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات پنج بعلاوه یک نیز به عنوان یکی از شش کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی پا به عرصه گذاشته که در برنامه‌های پیشین او رفع مشکل مسکن به چشم می‌خورد. جلیلی در سال ۱۴۰۰ نیز یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری بود و با اهداف مسکنی مشخص وارد صحنه رقابت شد.
«مردم را خانه‌دار می‌کنیم» و «حداقل 
یک میلیون مسکن در سال می‌سازیم» از وعده‌های سال ۱۴۰۰ جلیلی محسوب می‌شود. اعطای تسهیلات و اختصاص زمین برای توسعه ساخت‌وساز مسکن، برطرف کردن نقایص طرح مسکن مهر و اجرای آن، تهیه برنامه جامع برای تولید مسکن، خانه‌دار کردن مردم با واگذاری زمین‌های دولتی به تعاونی‌های مسکن و ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال از برنامه‌های جلیلی بود.
 وعده مسکنی قاضی‌زاده
امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی؛ رئیس فعلی بنیاد شهید، یکی از کاندیداهای این دوره محسوب می‌شود. او در سال 1400 هدف تأمین چهار میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در کشور، تأمین مسکن سه دهک پایین جامعه، برقراری اقساط ۳۰ ساله مسکن برای اقشار کم‌درآمد را داده بود.
 اهداف مسکنی قالیباف
محمدباقر قالیباف؛ نماینده و رئیس مجالس یازدهم و دوازدهم، با اهداف مسکنی، وارد صحنه رقابت شده و اولین بیانیه خود را هم منتشر کرده است. مرداد ۱۴۰۰ در زمان ریاست قالیباف بر مجلس یازدهم، قانون جهش تولید و تامین مسکن با هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی به تصویب نمایندگان مجلس رسید. این قانون، جزو وعده‌های ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 بود که با همت رئیس‌جمهور شهید و در دوران مرحوم رستم قاسمی، به رغم انواع سنگ‌اندازی‌ها از درون و بیرون دولت آغاز شد و اکنون هم ادامه دارد.
او در صفحه‌ مجازی خود در توئیتر، ضمن تاکید بر اینکه «هزینه بالای مسکن زندگی مردم را سخت کرده است» ریشه این موضوع را در قیمت بالای زمین دانسته و این اطمینان را به مردم داد در صورتی که به ریاست جمهوری دولت چهاردهم برسد با برنامه‌ریزی دقیق و سرعت بالا به این موضوع خواهد پرداخت و ٣٣٠ هزار هکتار زمینی که در قانون برنامه‌ هفتم به ظرفیت سکونتگاهی اضافه شده است را اجرا خواهد کرد. او هشتگ «پایان احتکار زمین» را برای این پست خود برگزید.