کد خبر: ۲۸۹۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
معاون وزیر نفت اعلام کرد

تعیین‌‌تکلیف یک‌میلیارد یورو پروژه پالایشی در سه سال اخیر



سرویس اقتصادی-
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: نزدیک به یک‌میلیارد یورو پروژه در شرکت‌های پالایشی را تعیین‌تکلیف کردیم و با اقدام‌هایی که در نهادهای توسعه‌ای شرکت انجام شد، شرکت را از شرایط ضرردهی خارج کردیم.
به گزارش کیهان، «جلیل سالاری» در نشستی خبری با نمایندگان رسانه‌ها، با ارائه گزارشی کامل از عملکرد این شرکت در طول دوره ۱۰۰۰ روزه فعالیت دولت سیزدهم گفت: با افزایش روزافزون مصرف بنزین پس از استقرار دولت سیزدهم که با مهار ویروس کرونا همزمان شده بود، در سال ۱۴۰۰، به میزان چهار میلیون تراز مثبت بین تولید و مصرف بنزین کشور وجود داشت که تلاش کردیم در چنین شرایطی بنزین مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.
سالاری ادامه داد: پس از آن نیز با افزایش تعداد خودروها بدون خروج خودروهای فرسوده، مصرف باز هم به‌شکلی جهشی افزایش یافت، تا جایی که این عدد هم‌اکنون به‌طور میانگین به روزانه حدود ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است. البته در مجموع روزانه ۲۰۳ میلیون فرآورده نفت را می‌سوزانیم که ۵۸ درصد آن بنزین و ۳۰ درصد گازوئیل است.
وی با اشاره به تعمیرات اساسی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس افزود: این پالایشگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مبادی تولید بنزین کشور که نزدیک به نیمی از بنزین کشور را تولید می‌کند، به حدود سه دوره تعمیرات اساسی نیاز داشت که در این دولت بدون لطمه به تولید بنزین و بدون کوچک‌ترین وقفه در عملیات توزیع بنزین کشور، با موفقیت‌ اجرائی شد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش تأکید کرد: واحد گوگردزدایی پالایشگاه اصفهان نیز در مسیر بهره‌برداری دچار اشکالاتی مهم در حوزه ایمنی بود که پس از رفع این چالش‌ها که ظرف مدت‌زمان چهار ماه اجرائی شد، این طرح نیز به بهره‌برداری رسید و با راه‌اندازی آن حدود ۲۰ میلیون لیتر به ظرفیت نفت‌گاز یورو پنج کشور افزوده شد.
 تعیین‌تکلیف مطالبات و تعهدات بنزینی
سالاری با بیان اینکه دولت سیزدهم قطار صنعت نفت را به مسیر خود برگرداند و امید می‌رود این رویه ادامه‌دار باشد، گفت: در زمان تحویل گرفتن دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، تعهدات صادرات بنزین ما ۷۴۴ میلیون لیتر معادل ۲۱ کشتی بود و به حل‌وفصل و تعیین‌تکلیف نیاز داشت. همچنین ۲۷ فقره صادرات بدون بازگشت پول آن انجام شده بود که معادل ۵۸ کشتی بود که آن هم بخشی از مطالبات بود. افزون‌برآن، ۱۱ کشتی بنزین نیز فروش رفته بود که مجبور شدیم تعهدهای آن را باطل کنیم.
وی همچنین با اشاره به توسعه زیرساخت‌های سامانه هوشمند سوخت در کشور با استقرار دولت سیزدهم به ویژه پس از حمله سایبری گفت:‌ وقتی وارد مجموعه شدیم فقط ۹ هزار قطعه کارت سوخت موجود بود که افزون بر تأمین کارت، بومی‌سازی آن، صدور و تحویل حدود چهار میلیون قطعه کارت سوخت المثنی، زمان انتظار صدور کارت سوخت نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.
معاون وزیر نفت در امور پالایش همچنین با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور شفاف‌سازی واگذاری‌ها افزود: نزدیک به یک‌میلیارد یورو پروژه در شرکت‌های پالایشی را تعیین‌تکلیف کردیم و با اقدام‌هایی که در نهادهای توسعه‌ای شرکت انجام شد، شرکت را از شرایط ضرردهی خارج کردیم.
سالاری با اشاره به اجرای پروژه‌های فراسرزمینی برای نخستین‌بار از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در صنعت نفت گفت: طی شش سال گذشته افزون بر اجرای پروژه‌های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی- مهندسی در قالب این پروژه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، دانش فنی طرح‌های ارتقای کیفی را با کمک‌ دانش‌بنیان‌ها در کشور بومی‌سازی کردیم.
او تأکید کرد: در حوزه ساخت داخل و برون‌مرزی، پالایشگاه ال‌پالیتو را با قراردادی که بسته شد،‌ به مدد شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از تجهیزات داخلی کشور توانستیم بازسازی و کالای ایرانی را به این پروژه در رقابت با تجهیزات آمریکایی صادر کنیم و افزون بر آن، در حوزه تولید بار اول گام‌های مهمی برداریم.
 انجام ۱۰۰ درصد تکلیف قانونی حوزه قیر
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: کیفی‌سازی فرآورده را در دستور کار قرار دادیم و اکنون حدود ۹۰ درصد فرآورده تولیدی در کشور با استاندارد یورو چهار و پنج تولید می‌شود، همچنین برای نخستین‌بار در کشور دانش فنی طرح‌های ارتقای کیفی نفت‌کوره را در کشور بومی‌سازی و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، اجرای این طرح‌ها را در واحدهای پالایشی به‌دقت رصد و پیگیری کردیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه سالانه حدود ۹ میلیارد دلار عرضه خارج از شبکه سوخت در کشور داریم، گفت: همکاران من در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۹ طرح مهم را اجرائی کردند که نقش مهمی در مبارزه جدی با قاچاق سوخت داشته است. پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح‌ها از اتلاف و قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور جلوگیری شود. همچنین در سال‌ ۱۴۰۰ به میزان ۹۲ درصد و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۱۰۰ درصد تکلیف قانونی خود را در حوزه تحویل قیر برای توسعه راه‌ها اختصاص دادیم.
 صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری 
در انتقال مواد نفتی
«ارسلان رحیمی» مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران هم در این نشست در پاسخ به کیهان، گفت: امسال هزار کیلومتر به طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور افزوده خواهد شد. در حال حاضر حدود 14 هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی در کشور وجود دارد که این میزان با اضافه ‌شدن خطوط جدید به 15 هزار کیلومتر خواهد رسید.
وی با مقایسه هزینه انتقال نفت خام و فرآورده با خط لوله نسبت به جابه‌جایی با نفتکش‌های جاده‌پیما گفت: برای انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر مواد نفتی در سال ۱۴۰۲ به ۵.۵ میلیون سفر نفتکش با میانگین طی مسافت هزار و ۲۰۰ کیلومتر رفت و برگشت نیاز داشتیم.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، ادامه داد: برای این حجم از تردد نفتکش‌های جاده‌پیما درمجموع به دو میلیارد و 500 میلیون لیتر گازوئیل نیاز است که در صورت انتقال با خطوط لوله، با احتساب مصرف حدود ۸۰۰ میلیون لیتر از این میزان به‌منظور انجام عملیات انتقال، بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر سوخت (معادل بیش از یک میلیارد دلار) صرفه‌جویی می‌شود. جلوگیری‌ از مخاطره‌های زیست‌محیطی و آسیب‌های جانی از دیگر مزایای استفاده از خطوط لوله انتقال به‌جای نفتکش‌هاست.
رحیمی همچنین از انتقال بیش از سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر فرآورده به نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: پارسال به ۱۹ نیروگاه کشور سوخت مایع تحویل شده است که امیدواریم با اتصال نیروگاه‌های جدید این تعداد افزایش یابد.