kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹
3 عضو اصلی کابینه جنگ نتانیاهو در اعتراض به شکست استعفا کردند

کابینه جنگ نتانیاهو یک گام تا فروپاشی

«شوی قهرمان‌سازی» صهیونیست‌ها که با کشتار وحشیانه «النصیرات» برای آزادی 4 اسیر صهیونیست و صد البته ورود گسترده رسانه قرار بود، «انسجام» و «اقتدار» صهیونیست‌ها را به نمایش بگذارد، چند ساعت بیشتر دوام نیاورد. استعفای 3 عضو ارشد کابینه جنگ نتانیاهو در اعتراض به شکست در جنگ غزه، هر آنچه رژیم اسرائیل و آمریکا رشته بودند را پنبه کرد.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
شاید وقتی مشغول مطالعه این گزارش خبری تحلیلی هستید، کابینه جنگ نتانیاهو از هم پاشیده باشد. فروپاشی «کابینه جنگ» آن هم وسط مهم‌ترین و بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین جنگ چه معنایی دارد؟ اسرائیل امروز در این معنا قرار دارد! اسرائیل در میادین جنگ تلفات و خسارات بی‌سابقه‌ای متحمل شده است، اقتصاد این رژیم نیز تقریبا فروپاشیده و اگر هنوز سر پا به نظر می‌رسد، به لطف حمایت‌های عجیب و غریب غرب و برخی کشورهای مرتجع عربی است. نزد افکار عمومی نیز، هیچ آبرویی برای این رژیم باقی نمانده و اکنون، بدون اغراق، منفورترین رژیم دنیا لقب گرفته است. حکم دادگاه لاهه خطر بازداشت سران این رژیم حتی در کشورهای غربی را هم به این شرایط اضافه کنید. چنین شرایطی برای فروپاشی یک رژیم مثل رژیم اسرائیل کافی است و اگر صهیونیست‌ها هنوز فرو نپاشیده‌اند، با زور و پول حامیان غربی و عربی‌شان است. 
صهیونیست‌ها برای جلوگیری از فروپاشی اجتماعی‌شان نیز مشکل جدی دارند. درست همزمان با اعلام این که «بایدن برای آتش‌بس طرح داده است» و تلاش برای راضی نگهداشتن شهرک‌نشینانی که با سرعت در حال مهاجرت معکوسند، عملیات خونینی ترتیب می‌دهند در منطقه‌ای واقع در مرکز غزه. نام این منطقه «النصیرات» است. با سرو صدای زیاد عملیات شروع می‌شود، طی چند ساعت نزدیک به 1000 غیر نظامی کشته یا زخمی می‌شوند. 
ناگهان تیمی ویژه وارد میدان شده و تلاش می‌کند در میانه این کشتارها و حواس پرتی‌ها 4 اسیر صهیونیست را -که رسانه‌های عبری می‌گویند، در کنترل حماس نبوده است- آزاد کند. اُسرا آزاد می‌شوند و بوق‌های تبلیغاتی شروع می‌کنند به قهرمان‌سازی از رژیم صهیونیستی و تلاش برای جلوگیری از فروپاشی اجتماعی و مهاجرت معکوس. تبلیغات به شدت گسترده است. اما ساعاتی بعد معلوم می‌شود، تیم عملیات، آمریکایی است، حین عملیات 3 اسیر صهیونیست دیگر به همراه یک افسر ارشد این رژیم نیز کشته شده‌اند. یک بار دیگر به اعداد دقت کنید: 1000 غیر نظامی فلسطینی به خاک و خون 
کشیده می‌شود، 3 اسیر صهیونیست به هلاکت می‌رسد، یک افسر صهیونیست هم با گلوله خودی به درک واصل می‌شود تا 4 اسیر برای تبلیغات آزاد شوند! 
4 استعفای مهم طی چند ساعت
شاید این شوی خونین برای چند ساعتی برخی را قانع کرد اما نخبگان نظامی این رژیم را نتوانست قانع کند. آنها بهتر از هر کس دیگری می‌دانند در جنگ غزه، دست برتر با کیست. اینجاست که خبرها یکی پس از دیگری منتشر می‌شود: «ژنرال‌ها، بنی گانتز و گادی آیزنکوت» در اعتراض به شکست نتانیاهو در جنگ غزه، استعفا کردند و نتانیاهو از آنها می‌خواهد، وسط جنگ این کار را نکنند.» این همه خبر نیست. ساعاتی بعد خبر استعفای بعدی از راه می‌رسد. سومین عضو ارشد کابینه جنگ نتانیاهو نیز به دلیل مشابه، استعفا می‌کند. او کسی نیست جز  «حیلی تروپیر» از حزب اتحاد و کابینه جنگ نتانیاهو. خبر بعدی از راه می‌رسد «ژنرال آوی روزنفیلد»، فرمانده لشکر غزه نیز استعفا کرد! همین استعفاها به تنهائی برای «شو» بودن آنچه با آن وضع باعث آزادی 4 اسیر صهیونیست شد، کافی نیست؟!
الجزیره: پس لرزه‌های عملیات طوفان‌الاقصی بود
شبکه تلویزیونی الجزیره طی گزارشی مبسوط به این استعفاها پرداخت.  طبق این گزارش منابع عبری زبان اعلام کردند که فرمانده لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی به خاطر شکست هفتم اکتبر(آغاز عملیات طوفان‌الاقصی) استعفا کرده است. آوی روزنفیلد فرمانده لشکر غزه نیز خود، در پیامی به رؤسای شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور باریکه غزه تاکید کرد که در ماموریت‌اش برای دفاع از شهرک‌های مجاور غزه شکست خورده به خاطر همین از سمت خود استعفا می‌دهد. به گزارش جماران در این گزارش همچنین آمده است که استعفای فرمانده لشکر غزه همزمان با استعفای بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی منتشر شده و این در حالی است که تحلیلگران خاطرنشان کرده بودند در صورت استعفای گانتس و انحلال احتمالی کابینه توسط نتانیاهو یک بحران بزرگ‌تر در رژیم اسرائیل ایجاد خواهد شد که می‌تواند به نافرمانی مدنی تبدیل شود. در این گزارش می‌خوانیم: «حیلی تروپیر نیز از حزب اردوگاه حکومتی پس از استعفای بنی گانتس رئیس این حزب  و گادی آیزنگوت عضو دیگر آن از  کابینه جنگ استعفا کرده است.... آیزنکوت در پی استعفای بنی گانتس رئیس حزبش یعنی حزب «اردوگاه حکومتی» از مقام خود استعفا کرد. آیزنکوت در نامه استعفای خود خطاب به نتانیاهو نوشت: «شورای وزیران که شما ریاست‌اش را به عهده‌ دارید تصمیم‌های سرنوشت‌ساز مطلوب برای رسیدن به اهداف جنگ اتخاذ نکرد... اجتناب از اتخاذ تصمیم‌های سرنوشت‌ساز به ضرر اوضاع استراتژیک و امنیت قومی اسرائیل است... اخیرا تصمیم‌هایی که اتخاذ کردید ضرورتا بر اساس منافع اسرائیل نبوده است.»
  لاپید: کابینه جدید تشکیل شود
رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد تصمیم بنی گانتس و گادی آیزنکوت برای خروج از کابینه شکست خورده جنگ مهم و درست بود و زمان آن رسیده است تا کابینه‌ای با تدبیر که امنیت و «گروگان»ها (اسیران صهیونیست) را بازگرداند و جایگاه بین‌المللی «اسرائیل» را بازیابد و جایگزین این کابینه تندرو شود. لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» نیز تاکید کرد که استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ تصمیم خوبی بود و حتی اگر با تاخیر هم صورت گرفت، اما باز از هیچی بهتر بود. آویگدور لیبرمن این را هم گفت که «زمان آن رسیده تا یک ائتلاف جدید تشکیل شود.» موشه یعلون، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز با این جمله موضع خود را اعلام کرد: «با رفتن گانتز و آیزنکوت، دولت فاسد نتانیاهو مشروعیتش را از دست داد.» و از آن سو وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد «این همان چیزی بود که السنوار، نصرالله و ایران می‌خواستند.»
اورانیوم ضعیف شده برای کشتار ساکنان غزه!
صهیونیست‌ها هیچ کاری را خوب بلد نباشند، در «آدم‌کشی» عالی‌اند! آن‌قدر عالی که در بدترین شرایط نیز دست به جنایتشان، خوب است. می‌گویید نه؟ به تیتر این گزارش که همین دیروز رسانه‌ای شد دقت کند: «احتمال استفاده تل‌آویو از بمب‌های حاوی اورانیوم تضعیف شده در غزه»
در این گزارش می‌خوانیم: «در جدیدترین گزارش‌ها، خبرهایی درباره استفاده ارتش اسرائیل از بمب‌های حاوی اورانیوم تضعیف شده در غزه ارائه شده که این مسئله نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است...» صالح عبدالشافی، سفیر فلسطین در اتریش با صدور بیانیه‌ای از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد خواست به مسئله مطرح شده از سوی رسانه‌ها ورود کند. 
در بیانیه وی آمده است: «ما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهیم با ارسال ناظرانی به غزه این مسئله را مورد سنجش قرار دهد که آیا ارتش اسرائیل در این منطقه از مهمات حاوی اورانیوم تضعیف شده استفاده کرده است یا خیر... گرچه استفاده از مهمات حاوی اورانیوم تضعیف شده براساس تعریف نظامی، استفاده از تسلیحات هسته‌ای به حساب نمی‌آید اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره خطر تشعشعات این مهمات بر غیرنظامیان هشدار داده است.»
ادامه اعتراض‌ها علیه جنایات اسرائیل 
اعتراض‌های جهانی در این 8 ماه علیه جنایات اسرائیل در غزه قطع نشده است. دیروز تصاویری از فرانسه منتشر شد که نشان می‌داد معترضان به دنبال تحریم ورزش این رژیم و اخراج آن از المپیک هستند. شهروندان فرانسوی با برگزاری تظاهرات در برابر مقر کمیته المپیک در پاریس ضمن اعلام حمایت خود از فلسطین، خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از المپیک ۲۰۲۴ شدند. در لس‌آنجلس آمریکا نیز برای حمایت از غزه و محکومیت ادامه جنگ و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین تظاهرات بزرگی برگزار شد.
عملیات در رفح و هلاکت چند نظامی صهیونیست
دیروز اما رسانه‌های صهیونیستی از وقوع حادثه‌ای امنیتی در رفح -واقع در جنوب غزه- و کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان اسرائیلی خبر دادند. این منابع تاکید کردند که بالگردهای اسرائیلی همزمان با حملات توپخانه‌ای شدید به رفح و درگیری‌های شدید در مرکز این شهر، برای جابه‌جایی کشته‌ها و مجروحان در این منطقه به زمین نشستند. 
برخی منابع عبری اعلام کرده‌اند در این عملیات دست‌کم ۶ نظامی صهیونیست کشته و 10 نفر نیز زخمی شده‌اند.