رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران:
انجام بازیهای مجازی موجب وابستگی رفتاری میشود
رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انجام بازیهای مجازی کریپتویی موجب وابستگی رفتاری به بازی (اعتیاد مجازی)، وابستگی به مظاهر بازی (از جمله وابستگی به حیوانات) و ابتلا به «قماربازی بیمارگونه» میشود که هر سه مورد مخرب هستند.
به گزارش ایرنا، این روزها بازی «همستر کامبت» (Hamster Kombat) نگاه بسیاری را در دنیای بازیهای کریپتویی به خود دوخته است؛ بسیاری با اشتیاق انگشتانشان را روی صفحه گوشی تلفن همراه میکوبند، تا از طریق استخراج ارز دیجیتال درآمد کسب کنند.
در این ارتباط شهرام خرازیها در گفتوگو با ایرنا به بررسی زوایای روانشناختی این نوع بازیها پرداخت و گفت: ترک اعتیاد مجازی و ترک قماربازی بیمارگونه چندان آسان نیست که از جمله این بازیها میتوان به بازی همستر اشاره کرد؛ فرهنگ ما و اعتقادات و باورهای دینیمان نه همجواری با حیوانات را برمیتابد و نه قماربازی را که البته پدیدهها و بازیهای مجازی اعتیادزاتر و بدتر از همستر هم در راه است.
وی با اشاره به جنبه اقتصادی اینگونه بازیها ادامه داد: این بازیهای مجازی موجب از دست رفتن سرمایه میشوند؛ چه سرمایه انسانی که ساعات زیادی را به جای کار مفید به سرگرمی و بازی اختصاص داده میشود و چه سرمایه اقتصادی که سبب هدررفت سرمایه میشود.
کارشناس ارشد مدیریت رسانه در ادامه به بُعد فرهنگی آن نیز اشاره کرد و گفت: این بازیها محملی برای انتقال فرهنگ مصرف زده و منحط غرب به فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی هستندکه این دو هیچ سنخیتی با هم ندارند. این روانشناس ادامه داد: پرداختن به این نوع بازیها، فرهنگ زندگی و همزیستی با همستر و امثال آن را هم با خود به داخل زندگی کاربران و گیمرها میآورد و پای این جانورها و موضوع نگهداری از حیوانات در محیط خانه را هم به خانهها باز میکند که با سلامت حاکم بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی منافات آشکار دارد.
خرازیها تاکید کرد: راهکار مقابله، سلب دسترسی کاربران و گیمرها به این بازیها و تعاملات مجازی نیست بلکه تقویت و ارتقاء سواد رسانهای از طریق تلویزیون و شبکههای مجازی است.
رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: احتمال شناسایی و خالی شدن حسابهای کاربران داوطلب بازی همستر نیز از دیگر زیانهای این بازیها است.
خرازیها تصریح کرد: در اینگونه بازیها، بازیکنان به کیفهای پول دیجیتالی وصل میشوند در حالی که دانش استفاده از آنها را ندارند. اکنون بسیاری از کاربران این بازیها بدون داشتن سواد مالی یا سواد دیجیتالی میخواهند یک شبه از راه میمکوین و رمزارزها و ورود به دنیای ایردراپها پولدار شوند.
این روانشناس اظهار داشت: کاربران این بازیها به امید دریافت ارز دیجیتال رایگان، وقت زیادی را صرف این بازیها میکنند و بابت آن هیجان زده هستند که در صورت نرسیدن به خواسته خود، سرخورده و ناامید میشوند.
بنا به این گزارش، میم کوینها ارزهای دیجیتالی (مانند بیتکوین یا اتریوم) هستند که به یک «میم» یا شوخی اینترنتی ترندشده (فراگیر شده) مرتبط بوده، اغلب از فناوری خاصی بهره نمیبرند، اما جامعه و محبوبیت گستردهای دارند.
ایردراپ در دنیای ارزهای دیجیتال به معنای به دست آوردن بدون دردسر کریپتو تلقی میشود؛ این شیوه یک راهبرد بازاریابی و تبلیغات است و معاملهگران ارزهای دیجیتال به طور رایگان توکن یک پروژه را به دست میآورند و تنها کاری که از آنها خواسته میشود، تبلیغ حداقلی پروژه مورد نظر است.