kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
سخنگوی وزارت ورزش و جوانان:

روند آمار ازدواج در کشور ثابت است

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان با ارائه آخرین آمار و ارقام ازدواج در کشور افزود: با یک روند ثابت در ازدواج‌ها مواجه هستیم.
 
 
 
 
به گزارش کیهان، سینا کلهر در نشست خبری به مناسبت هفته ازدواج اظهار داشت: سه شاخص در سنجش وضعیت ازدواج اثرگذار است، تعداد ازدواج یکی از آنهاست که تعداد ازدواج‌ها در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱، حدود ۴۰هزار مورد کم شده است اما چون جمعیت جوان کشور در یک دهه اخیر نزدیک به ۷میلیون کاهش داشته، نمی‌توان گفت این شاخص به تنهائی اثرگذار است.
سخنگوی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: شاخص دوم، تعداد ازدواج‌ها بر مبنای هر هزار نفر است. برخی رسانه‌ها درباره این موضوع گفت‌وگو کرده‌اند که از هر هزار نفر ۶ واقعه ازدواج یا ۱۲ نفر ازدواج کرده‌اند؛ این شاخص نیز در مقایسه با سال‌های قبلی عدد را کاهشی نشان می‌دهد اما شاخص دقیقی محسوب نمی‌شود، زیرا در این محاسبه هزار نفر کل را لحاظ می‌کنیم و نه افرادی که در معرض ازدواج هستند. در واقع شاخص دقیق ازدواج، تعداد ازدواج به ازای هر هزار زن مجرد هرگز ازدواج نکرده است که در سال ۱۴۰۲ این رقم ۴۴ واقعه است که این شاخص دقیق‌ترین شاخص محسوب می‌شود. از همین‌رو با یک روند ثابت در ازدواج‌ها مواجه هستیم.
ازدواج سالانه 10 تا 12 درصد افراد 
در «سن ازدواج»
وی با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲درصد از افرادی که در سن ازدواج هستند، سالانه ازدواج می‌کنند، افزود: مهم‌ترین کاری که سابقه نداشته و به شکل پراکنده از سوی معاونت جوانان انجام می‌شد، تدوین نقشه آمایش ازدواج و طلاق در کشور است. در سال ۱۴۰۲ نقشه آمایش ازدواج و طلاق کشور تدوین شد و به همه استانداران، ائمه جمعه و وزارتخانه‌ها ارسال شد تا تکلیف خود را انجام دهند.
کلهر همچنین از برگزاری ۴۷۰ جشن‌ ازدواج تا پایان هفته جاری در سراسر کشور در راستای ترغیب و ترویج جوانان به ازدواج خبر داد و گفت: هزار اثر رسانه‌ای اعم از موشن‌گرافی، تولیدات تلویزیونی و برنامه با محوریت ازدواج آسان و بموقع تولید کرده‌ایم و شعار آسان و آسمانی مدنظر ماست.
سخنگوی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بخت ازدواج برای دختران از ۱۷ تا ۲۳سالگی و برای پسران از ۲۰ تا ۲۵ سالگی است، افزود: باید این گزاره را ترویج کنیم که اگر زمان طلایی ازدواج بگذرد، ممکن است مورد مناسب پیدا نشود. معمولاً روی تحصیل و شغل حساسیت بیشتر است اما برای زمان طلایی ازدواج این حساسیت نیست.
سال 1402 رکورد پرداخت وام ازدواج شکسته شد
وی ادامه داد: کمک به انتخاب همسر از طریق صدور مجوز مراکز واسطه‌گری یکی از اقدامات ماست و برای اولین‌بار برای ۱۵۰ مرکز به کمک سازمان تبلیغات اسلامی مجوز صادر کردیم و بر این اساس تهران و خراسان‌رضوی بیشترین مراکز واسطه‌گری را دارند. همچنین در رابطه با پیگیری پرداخت وام ازدواج، سال ۱۴۰۲ رکورد پرداخت نزدیک به ۱۵۷هزار وام ازدواج ثبت شد. امسال نیز تا آخر اردیبهشت ۴۵هزار وام ازدواج داده شده است و ۱۷۴هزار نفر نیز در صف دریافت وام هستند.
کلهر با بیان اینکه استان تهران، اصفهان و ایلام ۳ استان بیشترین پرداخت وام ازدواج بوده‌اند، افزود: در استان کرمان، خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان کمترین وام ازدواج پرداخت شده است، زیرا وضعیت منابع بانکی در کلانشهرها بهتر از سایر شهرهای کشور است. اگرچه میانگین زمان انتظار برای دریافت وام به یک ماه کاهش یافته است. 
سخنگوی وزارت ورزش و جوانان افزود: جهت حمایت از ازدواج جوانان، مراکز مشاوره خانواده را به مشاوره ازدواج اختصاص دادیم، همچنین ۱۴ دوره دانش‌افزایی ایجاد کردیم و بیش از ۵هزار نفر مشاور تربیت کردیم. بر این اساس، حدود ۸۸۰ مرکز مشاوره در کشور داریم و رشد ۱۵۰درصدی نسبت به دوره‌های قبل شاهدیم. علاوه‌بر اینها، «سامانه وصال شیرین» را راه‌اندازی کردیم، که کاهش هزینه‌های جشن ازدواج را برعهده دارد و این سامانه ۱۴ خدمت ارائه می‌کند و در تلاش است تا به یک پلتفرم یاری‌رسان ازدواج آسان تبدیل شود.