kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۳۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
کیهان بررسی می‌کند

آتش‌بس در غزه، خیلی دور خیلی نزدیک

 

سرویس خارجی-
دوباره موضوع آتش‌بس در غزه بر سر زبان‌ها افتاده است و کشورهایی که یکی از طرف‌های مذاکره هستند می‌گویند: «این بار خیلی به آتش‌بس نزدیک شده‌ایم.» گفته می‌شود، رژیم اسرائیل به خواسته‌های اصلی حماس تن داده و رسیدن به یک توافق پایدار، دور نیست! اما آیا واقعاً نتانیاهو که عمر سیاسی و آزادی‌اش به ادامه جنگ غزه گره خورده، با آتش‌بس موافقت می‌کند؟
رسانه‌های غربی می‌گویند این بار طرح «آتش‌بس در غزه» را، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کرده و از رژیم صهیونیستی خواسته، آن را به طرف حماس ارائه کند. خبرهای غیر رسمی نیز می‌گویند، طولانی شدن این جنگ و افزایش بی‌سابقه فشارهای افکار عمومی علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا را واداشته تا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد، چرا که آمریکا حدود 5 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در پیش دارد و بایدن اگر یک دلیل برای باختن در این انتخابات داشته باشد، در کنار جنایات نتانیاهو قرار گرفتن است. ضمن این که بیش از 280 روز است که جنگ غزه آغاز شده و رژیم صهیونیستی علاوه‌بر این که تلفات و خسارات بی‌سابقه‌ای را در این جنگ متحمل شده، با کشتار وسیع غیرنظامیان ساکن غزه تلاش کرده، حماس را شکست دهد. اما با این جنایت‌ها، تبدیل به منفورترین رژیم حال حاضر جهان شده است. بنابراین هیچ بعید نیست نتانیاهو برای جمع و جور کردن افتضاحی که در غزه به راه انداخته است، تحت فشار بایدن قرار گرفته باشد.
رویکرد مثبت حماس به طرح آتش‌بس
جنبش حماس هم تاکنون مواضع مثبتی نسبت به این طرح داشته و طبق مواضعی که رهبران آن طی یکی دو روز گذشته گرفته‌اند، مواردی که در طرح آتش‌بس وجود دارد، روی هم رفته خواسته‌های فلسطین را تأمین می‌کند. در همین رابطه خبرگزاری مهر نوشت: یکی از رهبران مقاومت فلسطین در گفت‌وگو با شبکه المیادین تأکید کرد که تل‌آویو آنچه که جنبش حماس درخصوص شروط خود در قبال مذاکرات آتش‌بس بر آنها اصرار داشت پذیرفته است: «رژیم صهیونیستی تغییراتی در پیشنهاد ارائه شده از سوی حماس در تاریخ شش می ‌گذشته ایجاد کرده است. رژیم صهیونیستی با شروط حماس مبنی بر آتش‌بس دائم، عقب‌نشینی کامل و بازگشت بی‌قید و شرط آوارگان موافقت کرده است... این در حالی است که تل‌آویو اعلام کرده تنها با تضمین‌های ارائه شده از سوی مصر، قطر و آمریکا موافق است و همچنان با آزادسازی ۲۰۰ اسیر فلسطینی که حبس ابد برای آنها صادر شده مخالفت می‌کند مگر آنکه شروط لازم آن مهیا شود.»
پیش از این نیز یکی دیگر از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه المیادین تأکید کرده بود این جنبش هیچ هیئتی را به قاهره اعزام نخواهد کرد و مجدداً نیز مذاکرات را از نقطه صفر آغاز نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی باید با پیشنهاد قبلی به صورت رسمی و علنی موافقت کند. رهبران حماس تأکید دارند که مقامات آمریکایی به جای آنکه به آنها فشار آورند در ابتدا سراغ مقامات صهیونیست رفته و آنها را مجبور به پذیرش مفاد توافق کنند.
ماجرای آتش‌بس این بار شامگاه جمعه‌ای که گذشت از سوی رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شد آنجا که گفت به رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد. بایدن این را هم گفت که: «اسرائیل یک پیشنهاد جامع ارائه داده است. این یک نقشه‌راه است که به آتش‌بس پایدار و آزادسازی تمام اسرا منجر خواهد شد. این پیشنهاد از طریق قطر به حماس تحویل داده شده است.»
لاپید: نتانیاهو باید آتش‌بس را بپذیرد
«یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرده است که «برگشت از توافق آتش‌بسی که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده، به معنای حکم اعدام برای اسرای صهیونیستی در نزد حماس و بحران اعتماد با آمریکایی‌ها خواهد بود.» لاپید روز شنبه در واکنش به این پیشنهاد گفت: «کابینه اسرائیل نمی‌تواند سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا را نادیده بگیرد. یک پیشنهاد توافق روی میز گذاشته شده است و باید اجرائی شود.» «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت ملی این رژیم اما تهدید کرده‌اند در صورتی که نتانیاهو این پیشنهاد را بپذیرد از کابینه استعفا خواهند کرد. همین اختلاف نظرهای داخلی درکنار شخصیت نتانیاهو که ادامه جنگ را به نفع خود می‌داند، دسترسی به این توافق را مثل توافق‌های قبلی، مورد تردید قرار می‌دهد. اما از آنجایی که کنترل این جنگ در دست آمریکاست، این احتمال وجود دارد این بار آتش‌بس -ولو با تغییراتی- به نتیجه هم برسد. چرا که به قول سید حسن نصرالله، بایدن اگر اراده کند می‌تواند این جنگ را فوراً متوقف کند.(نقل به مضمون)
قطر: تمام تلاشمان را می‌کنیم به نتیجه برسد
سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز دیروز گفت که پیشنهادات رژیم اسرائیل را درخصوص آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا دریافت کرده‌ است که منعکس‌کننده مواضع مطرح‌ شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکاست.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه قطر که میانجیگر این مذاکرات است این را هم گفت که «پیشنهاد فعلی به مواضع دو طرف بسیار نزدیک‌تر است و باید موضع روشنی از سوی دو طرف برای رسیدن به توافق وجود داشته باشد.» ماجد الانصاری اضافه کرد: «منتظر موضع شفاف اسرائیل در پاسخ به پیشنهاد آمریکا درخصوص غزه هستیم... همه تلاش خود را برای نهائی کردن یک توافق می‌کنیم.»
چهار اسیر دیگر صهیونیست کشته شدند
در حالی که صهیونیست‌ها می‌گویند، یکی از دلایل اصلی‌شان برای مذاکره و آتش‌بس، نجات جان اُسرایشان است، خبر رسید در حملاتی که نظامیان صهیونیست به غزه انجام داده‌اند، 4 اسیر دیگر خود را به اشتباه کشته‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه خبر هلاکت چهار اسیرخود را در غزه داده و اعلام کرد، اطلاعات موثقی به دستش رسیده است که نشان می‌دهند این چهار اسیر قطعاً کشته شده‌اند. همزمان «یورو نیوز» نیز طی گزارشی اعلام کرد، یک‌سوم اُسرای صهیونیستی که در غزه اسیر شده‌اند، کشته شده‌اند. بسیاری از مخالفان نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی از جمله لاپید، معتقدند نتانیاهو به دنبال کشته شدن اسرای صهیونیست است تا بدین وسیله جنگ ادامه یابد و او از محاکمه بگریزد. نتانیاهو، هم پرونده‌های فساد مالی دارد و هم به دلیل افتضاحی که در عملیات طوفان الاقصی برای این رژیم رخ داد، مقصر است فلذا، در صورت پایان این جنگ قطعاً محاکمه و زندانی خواهد شد بنابر این نمی‌خواهد این جنگ پایان یابد.
ادامه کشتار غیرنظامیان و اعتراض‌های جهانی
اما داغ شدن موضوع مذاکرات آتش‌بس هم باعث نشده صهیونیست‌ها دست از کشتار زنان و کودکان فلسطینی بردارند، چون «جنایت را ابزاری برای گرفتن امتیاز بیشتر در همین مذاکرات» می‌دانند. وزارت بهداشت فلسطین ظهر دیروز اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در طول ۲۴ ساعت گذشته، در چهار مورد کشتار، ۷۱ شهروند فلسطینی دیگر را شهید و ۱۸۲ نفر را هم زخمی کرده است. با احتساب این شهدا، شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به ۲۶ هزار و ۵۵۰ نفر و شمار زخمی‌ها به ۸۲ هزار و ۹۵۹ نفر رسیده است.
اعتراض‌های جهانی به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی نیز همچنان ادامه دارد. دیروز از «سان فرانسیسکو»، تصاویر سرکوب معترضان به نسل کشی در غزه منتشر شده که در آن پلیس آمریکا ده‌ها نفر را که برای اعلام همبستگی با فلسطین در ساختمان کنسولگری رژیم صهیونیستی تجمع کرده بودند، بازداشت کرد و با خود بُرد. شهرهای مختلف کانادا نیز شاهد تظاهرات‌های ضدصهیونیستی بود. گروهی از فعالان در برلین- پایتخت آلمان– نیز یاد قربانیان جنگ در غزه را گرامی داشته و نسل‌کشی رژیم اشغالگر در این باریکه را محکوم کردند. گفتنی است صهیونیست‌ها در این مدت، بیش از 12 هزار کودک و نوزاد را در غزه کُشته‌اند و بیش از این عدد نیز زنان را قتل عام کرده‌اند و همین امر، یکی از دلایل اصلی قیام جهانی علیه رژیم صهیونیستی است. «برنی سندرز»، سناتور دموکرات آمریکایی نیز نتانیاهو را به خاطر همین جنایات، یک «جنایتکار جنگی» خواند که «در غزه به صورت عمدی قحطی ایجاد کرده است» بنابراین «نباید به کنگره آمریکا دعوت بشود.» 
مقام وزارت خارجه دولت بایدن نیز در اعتراض به همین جنایت‌ها و حمایت‌هایی که بایدن از رژیم صهیونیستی در غزه می‌کند، پس از 20 سال فعالیت استعفا کرد. «استیسی گیلبرت» گفت: «در اعتراض به گزارش دروغ وزارت خارجه آمریکا در مورد غزه استعفا دادم.» اما «توماس گلد»، نماینده پارلمان ایرلند در حالی که در کنگره سخنرانی می‌کرد گفت:« امیدوارم که نتانیاهو در جهنم بسوزد.»
بایدن: دیوان لاهه را به رسمیت نمی‌شناسیم!
رئیس‌جمهور آمریکا اما در حمایت از جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو به عنوان جنایتکاری که همچنان بر کشتار و ویرانی در نوار غزه اصرار می‌ورزد، گفت: «ما دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسیم» تا بدین وسیله رای این دادگاه را زیر سؤال ببرد. دادگاه لاهه با شکایت آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر مشغول محاکمه رهبران رژیم صهیونیستی به جرم نسل‌کشی در غزه است و همین روزهاست که حکم جلب نتانیاهو و دیگر سران این رژیم را صادر کند. بسیاری از کشورهای غربی مثل آلمان گفته‌اند، در صورت صدور حکم بازداشت نتانیاهو و دوستانش، آنها را دستگیر خواهند کرد.