رایزنی سفرای ایران و روسیه در آستانه نشست شورای حکام آژانس
سفیران ایران و روسیه در وین چهارشنبه در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی دیدار و با یکدیگر رایزنی کردند.
میخاییل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمانهای بینالمللی مستقر در وین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: با محسن نذیری اصل نماینده دائم ایران (در آژانس بینالمللی انرژی اتمی) دیدار کردم تا درباره نشست آتی شورای حکام گفتوگو کنیم. نشست آتی شورای حکام آژانس طبق برنامه اعلام شده از دوشنبه هفته آینده در ساختمان «مرکز بینالمللی وین» آغاز میشود. موضوع ایران یکی از سرفصلهایی است که طبق جلسات پیش، در دستور کار شورا عنوان شده و قرار است راستیآزمایی و بازرسی فعالیتهای اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی شود.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی ادعا کرد که ذخایر اورانیوم غنیشده ایران به ۳۰ برابر سقف تعیینشده در توافق سال ۹۴ رسیده است. به گزارش ایرنا، ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرفهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گامهایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشتپذیر بوده و هر زمان که سایر طرفها به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد. محسن نذیری اصل، سفیر ایران نزد سازمانهای بینالمللی مستقر در وین چندی پیش به ایرنا، گفت: با وجود فضاسازیهای صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران همکاری مثالزدنی با آژانس دارد. وی تصریح کرد: این آمار بسیار بالایی است و در بین کشورهایی که موافقتنامه پادمان جامع را اجرا میکنند، بیسابقه است.