kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳

رئیس‌جمهورِ تراز انقلاب اسلامی و مسئولیت سنگین سیاسیون(یادداشت روز)

 
1- این روزها ملت ایران در فقدان ناشی از شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور محبوب، مردمی، کارآمد، با اخلاص و انقلابی و همراهان ایشان، عزادار و سیاه پوش است. یکی از ویژگی‌های بارز و شاخص شهید سید ابراهیم رئیسی، «خدمت صادقانه» به مردم بود. 
از همان زمان که شهید رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد، تحول در خدمت‌رسانی مشهود بود. این روند دقیقا در مقطعی که ایشان ریاست قوه قضائیه و در ادامه، ریاست بر قوه مجریه را عهده‌دار شد نیز ادامه پیدا کرد. 
قطعا پرداختن به کارنامه افتخارآمیز شهید آیت‌الله رئیسی در مناصب مختلف، نیازمند چندین گزارش و یادداشت است. بر همین اساس ما در این وجیزه، به خدمات این شهید بزرگوار در دولت سیزدهم می‌پردازیم و از آنجا که این اقدام را ضروری می‌دانیم باز هم در حد و اندازه بضاعت خود به آن خواهیم پرداخت.
2- وقتی آیت‌الله رئیسی دولت را تحویل گرفت، شیوع کرونا در اقصی نقاط جهان و از جمله ایران، وضعیت بغرنجی را پدید آورده بود. تا 15 مرداد 1400- اتمام کار دولت روحانی- در حدود 19 میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور شده بود. با شروع کار دولت سیزدهم به جهت تغییر ریل گذاری در امور اجرائی کشور، تا پایان اسفند 1400 مجموع واکسن‌های وارد شده به کشور به حدود 158 میلیون دز رسید. یعنی در حدود 8 ماه تقریبا واردات واکسن کرونا به کشور 8 برابر افزایش یافت. در این مدت واکسن‌های تولید داخل نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی رسید و در سطح انبوه تولید شده و به چندین کشور صادر شد. 
در تابستان 1400 میزان فوتی‌های روزانه کرونا به بیش از 700 نفر افزایش یافته بود که در ادامه با سیاستگذاری‌های دولت سیزدهم و دایر شدن مراکز شبانه‌روزی تزریق کرونا و افزایش قابل توجه مراکز واکسیناسیون در کنار واردات گسترده و تولید داخلی انبوه واکسن کرونا، به نقطه‌ای رسیدیم که بارها رکورد روزهای بدون فوتی کرونا در تقویم کشور ثبت شد.
3- بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ تورم در تابستان 1400 و در پایان دولت دوازدهم به حدود 60 درصد رسید. این در حالی است که در حداقل 40 سال گذشته میزان تورم هیچ‌گاه بالای 50 درصد نبوده و فقط در سال 1374 شاهد تورم 49،5 درصدی بوده‌ایم. 
خردادماه 1401 و در شرایطی که هنوز یک‌سال هم از روی کارآمدن دولت رئیسی سپری نشده بود،61 نفر از مدیران منتسب به طیف مدعی اصلاحات در نامه‌ای سرگشاده درباره سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم هشدار دادند که تورم سه‌رقمی در راه اقتصاد ایران است. 
و اما گزارش مرکز آمار از تورم اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد تورم سالانه به ۳۷ درصد کاهش یافت که کمترین رقم از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون به شمار می‌رود. علاوه‌بر این دولت سیزدهم توانست تورم تولیدکننده را که نشان‌دهنده‌ وضعیت تورم در بخش تولیدی کشور است، از 103 درصد در ماه‌های پایانی دولت قبل به 23 و هشت دهم درصد در فروردین 1403 کاهش دهد. 
جناب آقای بهادری جهرمی، سخنگوی محترم دولت- آذر 1402- گفت:«وقتی آقای رئیسی وارد اولین جلسه دولت شد که وزرا هنوز به دولت قبل اختصاص داشتند، رئیس بانک مرکزی وقت در آن جلسه گفت پول نداریم حقوق این ماه را بدهیم»!
با این‌حال دولت رئیسی علاوه‌بر پرداخت بموقع حقوق کارمندان، موفق شد حجم بزرگی از بدهی‌ها و تعهدات دولت قبل را تسویه کند، از جمله: تسویه
 ۲۷۰هزار میلیارد تومان بدهی اصل و سود اوراق، تسویه ۱۰۰هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق‌های بازنشستگی، اختصاص ۴۰هزار میلیارد برای رتبه‌بندی معلمان 
و ۵۴ هزار میلیارد برای تسویه بدهی بانک مرکزی. 
4- در روزهای اخیر «تد کروز» نماینده جمهوریخواه در جلسه استماع مجلس سنای آمریکا خطاب به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت:«شما وقتی وزارت خارجه آمریکا را تحویل گرفتید، ایران روزانه چقدر نفت می‌فروخت؟ حدود 300 هزار بشکه؛ ایران امروز چقدر نفت می‌فروشد؟ حدود 2 میلیون بشکه در روز. با این حساب با وجود تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی، آن‌ها از این طریق 
حدود 80 میلیارد دلار درآمد دارند.» 
«کروز» در ادامه خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت:«بگذارید یک سؤال دیگر بپرسم. ناوگان اشباح و یا همان ناوگان ارواح ایران(شناورهای بدون امکان مکان‌یابی) در نوامبر 2020 چند کشتی داشت؟ تعدادشان حدود 70 فروند بود. اما امروز آن‌ها بیش از 400 فروند را در اختیار دارند.» و اما پاسخ وزیر خارجه آمریکا به این سناتور جمهوریخواه بسیار قابل تأمل است. بلینکن در بخشی از اظهارات خود در پاسخ به تد کروز می‌گوید:«علت این مسئله آن است که آنها(جمهوری اسلامی ایران) مصمم هستند که این کار را انجام دهند. » اخیرا شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد:«آقای رئیسی در زمانی که ایران تحت تحریم‌های آمریکا بود و در مقطعی که واشنگتن اجرای تحریم‌ها علیه ایران را شدیدتر کرد، رئیس‌جمهور شد. تولید نفت ایران در دوره رئیسی و تحت شدیدترین‌ تحریم‌های غرب رشد ۶۰ درصدی داشت.»
5- دیپلماسی فعال و عزتمندانه، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز دولت سیزدهم بود. رویکردی که خدمات ارزنده شهید «حسین امیرعبداللهیان» نیز در تحقق آن نقش به سزایی ایفا کرد. شهید آیت‌الله رئیسی در 34 ماه ریاست جمهوری،
 طی 28 سفر به 23 کشور مختلف رفته و با سران و مقامات آن‌ها دیدار کرد.
عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای، عضویت رسمی ایران در گروه بریکس، آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران، امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، کنار رفتن دست اندازها و موانعی از جمله برجام و FATF، راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب، امضای موافقنامه جامع همکاری اقتصادی با چندین کشور، کسب تراز تجاری مثبت در تعامل اقتصادی با ۸۴ کشور، اقدامات تحسین برانگیز در حمایت از مردم مظلوم فلسطین(به خصوص پس از عملیات طوفان الاقصی)، تحول در دیپلماسی منطقه‌ای و روابط با کشورهای همسایه و...تنها بخشی از کارنامه موفق دولت رئیسی در سیاست خارجی است. 
روزنامه «فایننشال تایمز» چندی پیش در مطلبی نوشت:«سیاست‌های آمریکا برای مقابله با تهران شکست خورده است... تداوم پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در کنار افزایش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی، از نشانه‌های شکست سیاست‌های غرب در قبال ایران است.»
6- شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پایه‌گذار نهضت احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد بود. شهید رئیسی در سفرهای استانی به طور خاص این مسئله را پیگیری می‌کرد. بر همین اساس در نتیجه زحمات شبانه‌روزی شهید رئیسی و دولتمردان، حدود ۸ هزار و ۸۰۰ طرح در نهضت احیا به چرخه تولید بازگشته‌اند و ۷۲۰ واحد راکد، نیمه‌فعال و غیرفعال نیز در حال احیا و بازگشت به چرخه اقتصادی کشور هستند. همچنین کاهش نرخ بیکاری به هشت و دو دهم که کمترین نرخ بیکاری پس از انقلاب است؛ در نتیجه افزایش رشد اقتصادی 
و احیای واحدهای تولیدی در دولت سیزدهم رخ داد. 
7- در نیمه اول سال ۱۴۰۰ و در مقطعی که دولت قبل روی کار بود شاهد قطع مداوم و گسترده برق در شهرهای مختلف کشورمان بودیم. در همان مقطع رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی شدند که قطعی برق ناشی از تحریم‌هاست. در این فقره نیز با تغییر دولت و تغییر ریل‌گذاری، شاهد تغییر و تحولات مهمی بودیم. به دلیل سوءمدیریت در دولت قبل، واحدهای نیروگاهی در اوج بار به دلیل تعمیرات نیروگاهی از مدار خارج می‌شدند. اما در دولت سیزدهم با مدیریت جهادی به نقطه‌ای رسیدیم که هیچ واحد نیروگاهی، خارج از مدار قرار نداشت.
علاوه‌بر این، در کنار تعمیرات نیروگاهی، ارتقای ظرفیت نیروگاهی موجود در کشور با اتکا به روش‌های دانش بنیان با هزینه بسیار کم و بدون نیاز به سوخت نیز در دستور کار قرار گرفت. نتیجه آن شد که با وجود گرمای زیاد، شاهد قطعی برق نبودیم. این در حالی است که در این مدت، نه تحریم‌ها لغو شد و نه ایران به FATF پیوست.
در دولت قبل حتی آب خوردن مردم نیز به تحریم‌ها و اخم و لبخند دشمن 
گره خورد. این رویکرد تأسف برانگیز ضمن تشویق دشمن به تشدید گستاخی و فشار، مردم را نیز گلایه‌مند و آزرده خاطر کرد. کار به جایی رسید که در مناطقی از جمله غیزانیه در خوزستان، مردم با مشکلات زیادی در حوزه تأمین آب مواجه شدند.
اما در دولت سیزدهم با اینکه تحریم‌های ظالمانه کنار نرفت، پروژه‌های عظیم آبرسانی در خوزستان و کردستان و همدان و سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشور به بهره‌برداری رسید و آبرسانی به 5 هزار روستا به مرحله اجرا درآمد. 
8- یکی از ویژگی‌های بارز شهید آیت‌الله رئیسی، نسبت وی با مردم بود. نسبتی که در رفتار و جهت‌گیری های کلی دولت تا حد زیادی مشهود بوده و همین امر باعث زنده شدن امید در جامعه شد. شهید رئیسی در 34 ماه ریاست جمهوری، 
47 سفر استانی انجام داد. سفرهای استانی رئیس‌جمهور شهید، منشأ خدمات و برکات زیادی بود. بر همین اساس بود که رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای خود با اعضای هیئت دولت یکی از محاسن دولت سیزدهم را ارتباط رودررو و نزدیک با مردم در سفرهای استانی عنوان کردند.
9- قطعا خدمات ارزنده شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به موارد مذکور ختم نمی‌شود و خدمات ایشان، فهرست بلند بالایی است که پرداختن به همه موارد، از حوصله این وجیزه خارج است. 
شهید رئیسی تصویر ارزشمندی از رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی را نشان داد. مردم عزیز ایران نیز در روزهای اخیر در تشییع و پاسداشت «رئیس‌جمهور شهید و همراهان وی» سنگ تمام گذاشته و حماسه‌ای بزرگ آفریدند. 
10- اکنون نوبت فعالین و جریان‌های سیاسی است. مردم عزیز ایران، حرف و عمل- حال و گذشته- سیاسیون و به ویژه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را با ویژگی‌هایی که شهید رئیسی در قامت رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی بر جای گذاشت، خواهند سنجید. 
 
مسعود اکبری