kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳

تشییع خیره‌کننده پیکر رئیسی راز پیروزی ایران بر آمریکا و اسرائیل(خبر ویژه)

تشییع کم‌نظیر و پرشور رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی‌، در شهرهای مختلف ایران، به طور گسترده مورد توجه رسانه‌های خارجی و خبرنگاران آنها قرار گرفت.
 
 
 
برخی رسانه‌های بزرگ بین‌المللی، بخش‌هایی از مراسم تشییع در شهرهای تهران، مشهد، قم، تبریز و بیرجند و شهر ری را به طور مستقیم پوشش دادند. و برخی دیگر به ویژه در میان رسانه‌های فارسی زبان معاند ترجیح دادند به سانسور این رویداد عظیم که خبر اول بسیاری از رسانه‌های جهان شده و هیئت‌هایی از 90 کشور جهان را برای عرض تسلیت و ابراز همدردی با ملت ایران به تهران کشانده بود، سانسور کنند.
در همین حال، برخی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای خارجی هم روایت‌هایی از ماجرا داشتند. از جمله:
 چِی بووِز، خبرنگار و تاریخ پژوه ایرلندی نوشت: «اگر این جمعیت در راستای اعتراضات علیه دولت ایران بود، بارها در رسانه‌هایی مثل
 BBC، CNN  آنها را دیده بودید. اما این جمعیت عزادار رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌شان هستند پس شما آنها را ندیده‌اید.»
 ریچارد مدهرست، روزنامه‌نگار مشهور انگلیسی: «من در مراسم تشییع جنازه رئیس‌جمهور ایران در تهران هستم. میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها هستند... آنچه رسانه‌های غربی در مورد نفرت از رئیسی در ایران به شما گفتند دروغ است. درگذشت او، ضایعه‌ای برای همه جهان است.»
 آنیبال گارزون، جامعه‌شناس و تحلیلگر اسپانیایی: «مردم ایران در یک تشییع دسته جمعی با رئیس‌جمهور خود ابراهیم رئیسی وداع کردند. با اقداماتی از این دست می‌توان فهمید که چگونه مردمی توانسته‌اند بیش از 40 سال در برابر تهدیدات آمریکا و اسرائیل و نوکرهای عرب آنها در خاورمیانه مقاومت کنند.»
 دنی‌هایفونگ، خبرنگار مستقل آمریکایی: «رسانه‌های غربی و سلطنت‌طلبان طرفدار غرب می‌گویند «هیچ کس دلتنگ رئیسی نخواهد شد». ایرانیان واقعی در تشییع رئیسی: (عکس با شکوه از تشییع)
  دانیال یاغتش، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت: «من در مراسم تشییع رئیس‌جمهور رئیسی هستم، میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها در غم درگذشت او هستند.»
گلن دیسن، خبرنگار نروژی و سردبیر مجله سیاست خارجی: «سیل جمعیت ایرانیان در خیابان‌ها در سوگ درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی.»