kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۶۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲

بازگشت صنعت نفت ایران به روز‌های اوج 

 
 
پس از خروج آمریکا از برجام، برخی انتظار داشتند که صنعت نفت ایران توانمندی قبل را نداشته باشد اما با شروع کار دولت سیزدهم، صادرات نفت خام در شرایط سخت تحریم،‌ دو و نیم برابر شد و شرایط به دوران قبل از تحریم بازگشت.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، میزان تولید نفت که به بهانه امضای برجام در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب به 
دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه، سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه و سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود، در سال ۱۳۹۷، با خروج آمریکا از برجام با کاهش شدیدی روبه‌رو شد و روند نزولی را در پی گرفت.
 به طوری که در سال ۱۳۹۹، میزان تولید نفت در ایران به حدود یک میلیون و ۹۹۰ هزار بشکه در روز رسید. در این سال ایران به عنوان سومین دارنده ذخایر نفت خام اوپک بدترین وضعیت تولید نفت در بیش از دو دهه اخیر را تجربه کرد.
اتمام فعالیت دولت دوازدهم و روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از نقاط عطف در تاریخ چند سال اخیر صنعت نفت ایران محسوب می‌شود چرا که پس از آغاز کار این دولت در سال ۱۴۰۰، صنعت نفت ایران روز‌های متفاوت و رو به رشدی را به خود دید. در همان سال با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای، میزان تولید به حدود دو میلیون و ۳۹۰ هزار بشکه در روز رسید.
پس از آن میزان تولید نفت در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب با رشد ۱۶۰ و ۳۱۰ هزار بشکه‌ای به دو میلیون و ۵۵۰ و دو میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسید.
در حال حاضر بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، میزان تولید نفت ایران در سه ماه ابتدائی سال ۲۰۲۳، حدود سه میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز بوده است.
در ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، آماری توسط صندوق بین‌المللی پول منتشر شده است که نشان از افزایش تولید نفت در ایران دارد. رشد بخش نفت در رشد اقتصاد ایران تاثیر زیادی داشته و در سال گذشته میلادی رشد دو رقمی ۱۵ درصدی را به ثبت رسانده است. این بخش در سال ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب رشد 10 و یک دهم، 10 و 15 درصدی را کسب کرده است.
بر اساس آمار منتشر شده تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پیش از آن، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده و به سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.
علاوه‌بر افزایش تولید نفت ایران در سال‌های اخیر، میزان صادرات نیز روند رو به رشدی را طی کرده و تشدید تحریم‌ها هم بر روی آن تاثیر خاصی نداشته است.
ماه گذشته روزنامه فایننشال تایمز گزارشی منتشر کرد که در آن به افزایش صادرات نفت ایران پرداخته بود. بر اساس نوشته‌های این روزنامه انگلیسی، میزان صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در شش سال گذشته رسیده است. 
همچنین این روزنامه در گزارش خود با استفاده از داده‌های شرکت تحلیل انرژی ورتسکا، اظهار کرده است که تهران در سه ماه اول سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده که عمده آن به چین بوده است. این رقم بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به این سو به شمار می‌رود.
حالا بعد از گذشت چند سال از خروج آمریکا از برجام و پایدار بودن تحریم‌های نفتی علیه ایران آمار و ارقام به خوبی نشان می‌دهد که این تحریم‌ها صرفا در کوتاه مدت بر تولید و صادرات نفت ایران تاثیرگذار بوده و در بلندمدت نتوانسته از رشد و توسعه این صنعت جلوگیری کند.
 امضای ۱۵میلیارد دلار قرارداد در ۲/۵سال
«محسن خجسته‌مهر» مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به دستاوردهای مهم کشور در عرصه اقتصادی و انرژی به تشریح دستاوردهای مهم حوزه نفت در دولت سیزدهم پرداخت و با اشاره به دو و نیم برابر شدن صادرات نفت خام در شرایط سخت تحریم،‌ گفت: ما پارسال ۳۶ میلیارد دلار نفت خام صادر کردیم و در بخش گاز نیز ۷۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید روزانه خود اضافه کرده‌ایم. امروز با افتخار باید بگوییم که بیش از ۷۰ درصد ساخت، ‌نصب و اجرای کالاهای ما در صنایع پالایشگاه‌ها با تلاش و همت مهندسان ایرانی به ثمر نشسته است.
به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: جابه‌جایی سکوی بهره‌برداری در طرح توسعه فاز ۱۱ یکی از پیچیده‌ترین شرایط مهندسی را داشت که جوانان و مهندسان ایرانی با دانش خود این کار بزرگ را انجام دادند. اکنون باید در امواج متلاطم،‌ این سکو را با شناور مناسب جابه‌جا می‌کردیم، اما با تمام پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی که ایجاد شد،‌ این کار بزرگ و منحصر به فرد عملیاتی شد و امروز فاز ۱۱ پارس جنوبی ۱۴ میلیون مترمکعب در روز تولید گاز دارد که به تدریج به ۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.
معاون وزیر نفت با اشاره به کارهای زیربنایی که در دولت سیزدهم انجام شده،‌ گفت: در ۲.۵ سال دولت سیزدهم بیش از ۱۵ میلیارد دلار قرارداد امضا شده و این در حالی است که طی هشت سال دولت گذشته در مجموع ۱۳ میلیارد دلار قرارداد نهائی شده بود. در اواخر اسفندماه پارسال ۱۳ میلیارد دلار قرارداد شش میدان نفت و گاز امضا شد که از این شش میدان،‌ میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی و میدان آذر جزء میدان‌های مشترک ما هستند تا اهداف مورد نظر ما را عملیاتی کنند.
 اتفاقاتی که نفت را گران کرد
به گزارش رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه افزایش یافته است. حادثه ایجاد شده برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همچنین لغو سفر ولیعهد عربستان به ژاپن به خاطر بیماری پادشاه عربستان از دلایل بالا رفتن قیمت نفت بوده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با چهار افزایش به 84 دلار و دو سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترنتیت آمریکا هم با هشت سنت کاهش 79 دلار و 98 سنت معامله می‌شود.
تحلیلگران عقیده دارند با توجه به حادثه اتفاق افتاده برای رئیس‌جمهور ایران، اگر وضعیت سلامتی پادشاه عربستان هم رو به وخامت گذارد بی‌ثباتی بیشتری در بازارهای انرژی به وجود خواهد آمد. پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت آمریکا تا 83 دلار و 50 سنت افزایش یابد.