kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۶۱۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
بارش‌های بهاری امسال غیر طبیعی نیستند

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش باران در 15 استان کشور

 
 
 
سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در 15 استان و احتمال وقوع سیلاب در برخی استان‌ها هشدار داد.
به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایدارهای محلی آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، مه، صاعقه و وزش باد نسبتا شدید تا شدید، سه‌شنبه در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، البرز، قزوین، تهران، گیلان، مازندران، دامنه و ارتفاعات استانهای کردستان، گلستان و سمنان، شمال مرکزی، نیمه شمالی همدان و نیمه غربی قم و چهارشنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، تهران، البرز، قزوین، غرب قم، شمال غرب اصفهان و نیمه شمالی استانهای خراسان شمالی و سمنان پیش‌بینی می‌شود.
در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی دور از انتظار نیست.
سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی آورده است: وقوع رگبار و رعدوبرق، مه، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ سه‌شنبه در کردستان، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام، شمال خوزستان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قم، غرب و شمال اصفهان و چهارشنبه در کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال شرق خوزستان، اصفهان، قم، سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.
حاکمیت این شرایط آب و هوائی پنج‌شنبه در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، قم، مرکزی، لرستان، نیمه شمالی اصفهان، سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و جمعه در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، مرکزی، شمال همدان، قم، سمنان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و شمال اصفهان دور از انتظار نیست.
 بارش‌های بهاری امسال غیرطبیعی نیستند
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی بارش‌های هفته‌های اخیر در کشور را طبیعی دانست و گفت: در سال‌های گذشته هم از این نوع بارش‌های نقطه‌ای داشتیم.
صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: غیر از جنوب شرق در هیچ منطقه دیگری بارش غیرمتعارف نداشته‌ایم. بارش‌هایی که در خراسان رضوی و شهر مشهد اتفاق افتاد بارش بهاری بود، در این شهر رشد ابر کومولونیمبوس را داشتیم، معمولاً رعد و برق و بارندگی‌های شدیدی از قبیل باران، برف و تگرگ توسط این ابر به وجود می‌آیند. ضیائیان ادامه داد: تولید بارش به رنگ‌های مختلف یک چند ضلعی است که یک ضلع آن احتمال وقوع پدیده و ضلع دیگر خسارات محتمل است. بارش مشهد 32 میلیمتر و در بعضی مناطق تنها 7 میلیمتر بوده و همه شهر مشهد هم درگیر این بارش‌ها نبود و فقط برخی از مناطق درگیر باران بودند. با 32 میلیمتر بارش نباید این خسارات به بار می‌آمد، بارش‌هایی که در سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی کشور منجر به اعلام هشدار قرمز شد بالای 200 میلیمتر بود؛ با 30 میلیمتر نباید این اتفاقات بیفتد. چیزی که باعث شد به این بارش‌ها دامن زده شود، وضعیت ترمودیناکی جو بود که از لحاظ دمایی و رطوبتی شرایط مساعدی را برای این بارش‌ها به خصوص در بخش‌هایی از شهر مشهد و خراسان رضوی فراهم می‌ساخت. 
وی در رابطه با ادامه بارش‌ها گفت: بارش‌های بهاری مکانیزم خاصی دارند که علاوه‌بر عوامل بزرگ مقیاس، «عوامل سینوپتیکی» و عوامل محلی مثل نحوه چینش دما و رطوبت هم در آن دخالت دارند، مثلاً در نقطه‌ای باران شدید می‌بارد و چند کیلومتر آن طرف‌تر اصلاً باران نمی‌بارد. در مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی صعود هوا منجر به تشدید بارش‌ها می‌شود و در دامنه کوه‌ها بارش‌ها شدیدتر است. 
وی ادامه داد: بارش نقطه‌ای و ناگهانی را در این هفته به ویژه در نوار شمالی کشور، استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و استان‎‌های نوار ساحلی شمال تا آخر هفته مراقب باشند چون امکان دارد بارش ناگهانی در این مناطق داشته باشیم. بارش‌های بهاره همیشگی بوده است، بارش‌های نقطه‌ای را هم به تناوب و در فراوانی همیشه داشته‌ایم، در مشهد بارش به علاوه عوامل دیگر منجر به خسارات شدید شده است. با این حال بارش شدید نقطه‌ای را در اغلب سال‌های ایران داشته‌ایم.