kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۵۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
مدیرعامل راه‌آهن خبر داد

تامین یک میلیارد دلار برای خرید و تعمیر لکوموتیو 



مدیرعامل راه‌آهن خبر داد: حدود 
500 میلیون دلار برای تهاتر نفت جهت تامین قطعات یدکی لکوموتیوهای موجود 
و 500 میلیون دلار نیز برای تامین لکوموتیو نو در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید میعاد صالحی در نشست خبری نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر 300 لکوموتیو باری برای جابه‌جایی بار در شبکه ریلی کمبود داریم، افزود: طی یک دهه قبل تمرکز روی موضوعات دیگر بوده تا تأمین لکوموتیو. به همین دلیل هم معضل در این بخش بیشتر و بیشتر شده است. ضمن اینکه متوسط عمر 330 لکوموتیو باری بالای 30 سال است و برای رفع نیاز این بخش، نیازمند تمهید بودیم.  چراکه لکوموتیو دانش خاصی می‌خواهد و‌هایتک است.
مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه اولین پارت تهاتر نفت اواخر سال گذشته نقد شد، اضافه کرد: حدود 500 میلیون دلار برای تهاتر نفت جهت تامین قطعات یدکی لکوموتیوهای موجود در نظر گرفته شده است. از این محل(تهاتر) 500 میلیون دلار نیز برای تامین لکوموتیو نو در نظر گرفته شده که اولویت خرید با تولید داخل است.
صالحی خاطرنشان کرد: برای تامین 300 لکوموتیو سال جاری برنامه ویژه‌ای ارائه می‌شود.  تولید لکوموتیو نو چند سال زمان می‌برد و تهاتر نفت برای تامین لکوموتیو چند مصوبه محرمانه را پشت سر گذاشته است.
وی با یادآوری اینکه 100 لکوموتیو متوقف در کشور داریم، اضافه کرد: خرداد ماه امسال 50 لکوموتیو متوقف را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم. این لکوموتیوها به بخش خصوصی سالم و توانمند واگذار می‌شود. مشارکت در این حوزه از مسیر ROT دنبال می‌شود که برای این کار 20 دستگاه لکوموتیو آماده شده است.
مدیرعامل راه‌آهن درباره واگن باری و مسافری اظهار کرد: امروز حدود 31 هزار واگن باری داریم که در دولت سیزدهم سه هزار دستگاه واگن باری نو به ناوگان ریلی افزوده شده است. تمام این واگن‌ها با سفارش بخش خصوصی، تولید داخلی و با تسهیلات ارزان قیمت تبصره 13 عملیاتی شده که یک رکود تاریخی است.
صالحی با تاکید بر اینکه برای تولید واگن‌های باری مشکلی در کشور نداریم، افزود: امروز دیگر نیازی به واگن باری نداریم مگر برای نوسازی. برخی واگن‌های باری عمر بالای نیم قرن دارند. حدود نیمی از یک هزار واگن مسافری کشور عمر بالای 30 سال دارد و عمر برخی واگن‌های باری در کشور 60 سال است. باید مشخص شود عمر مفید یک واگن مسافری چه میزانی است و برای نوسازی آن اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری، ریالی بابت حق دسترسی به راه‌آهن پرداخت نمی‌کنند، تصریح کرد: این در حالی است از بین شرکت‌های ریلی فعال باری نیز از 23 شرکت، 18 شرکت حق دسترسی را پرداخت می‌کنند.