kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۵۳۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
نمایش درخشان نمایندگان کشورمان در رقابت‌های انتخابی منطقه آسیای میانه

شهسواری و عالمیان در تنیس روی میز المپیکی شدند تعداد سهمیه‌های ایران به ۳۴ ورزشکار رسید 



سرویس ورزشی-
تعداد سهمیه کاروان ایران در فاصله ۶۹ روز تا آغاز رسمی بازی‌های المپیک پاریس به ۳۴ ورزشکار رسید.
دیروز روز موفقی برای تنیس روی میز ایران بود و نمایندگان کشورمان در رقابت‌های انتخابی المپیک 2024 پاریس در منطقه آسیای میانه موفق به کسب دو سهمیه ارزشمند المپیک شدند. صبح دیروز ندا شهسواری به مصاف «سرویناز میرکادیرووا» از قزاقستان رفت و در جدالی زیبا و تماشایی موفق به پیروزی 4 بر 3 
شد و جواز حضور در المپیک را کسب کرد.
اوج هیجان این رقابت در گیم هفتم بود؛ جایی که شهسواری 10 بر 7 از حریف پیش بود، اما 11 بر 10 عقب افتاد. در ادامه شهسواری سه امتیاز پیاپی به‌دست آورد و 13 بر 11 برنده شد و سهمیه المپیک را به خود اختصاص داد.شهسواری در گیم‌های دوم، چهارم، پنجم و هفتم با نتایج 13 بر 11، 11 بر 9، 14 بر 12 و 13 بر 11 پیروز شد و در گیم‌های اول، سوم و ششم 11 بر 4، 11 بر 9 و 13 بر 11 باخت. شهسواری 38 ساله تجربه حضور در المپیک 2012 لندن و 2016 ریو را در کارنامه دارد.
نیما هم راهی المپیک شد
بعد از شهسواری، دومین سهمیه تنیس روی میز ایران در المپیک 2024 پاریس به نام نیما عالمیان ثبت شد. در فینال رقابت‌های انتخابی المپیک در منطقه آسیای میانه که به میزبانی ازبکستان برگزار شد، نیما عالمیان در جدال با برادر بزرگ‌ترش نوشاد عالمیان 4 بر یک پیروز شد و برای سومین بار پیاپی سهمیه حضور در المپیک را به‌دست آورد. نیما برای سومین مرتبه حضور در المپیک را تجربه می‌کند و در المپیک ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو نیز حضور داشت. او در فینال انتخابی المپیک ۲۰۱۶ ریو و مرحله نیمه نهائی انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز توانسته بود نوشاد را شکست دهد. 
باید به این نکته نیز اشاره کرد که نوشاد در این مسابقه جدیت لازم را نداشت؛ چرا که سهمیه المپیک او از طریق رنکینگ جهانی تقریباً قطعی شده و فقط اعلام نهائی‌اش مانده است. 
نوشاد عالمیان: سهمیه المپیک من هم قطعی است
اما در پایان این رقابت‌ها، نوشاد عالمیان چهره شاخص تنیس روی میز ایران در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: مسابقات خیلی خوب تمام شد من و نیما توانستیم به فینال برسیم و در نهایت نیما از این مسابقات سهمیه المپیک پاریس را گرفت. فکر می‌کنم من هم بتوانم از طریق رنکینگ سهمیه المپیک را بگیرم. سهمیه من از طریق رنکینگ قطعی است و من و نیما می‌توانیم با هم در المپیک پاریس حضور داشته باشیم. تمام تلاش ما این است که بتوانیم در المپیک بهترین نتایج را بگیریم، پینگ‌پنگ را ارتقا دهیم و دل مردم را شاد کنیم.
نوشاد در مورد شکست خود مقابله برادرش نیما در فینال انتخابی المپیک گفت: من هم برای برد رفته بودم اما مقابل نیما خیلی خوب بازی نمی‌کنم. کسانی که مسابقات آخر ما را هم دیده باشند، می‌توانند این را بگویند که نیما پیروز بوده است. در این مسابقات هم نیما بهتر بازی کرد و توانست پیروز باشد. با توجه به اینکه فکر می‌کنم سهمیه المپیک من هم قطعی باشد اکنون دیگر می‌توانیم هر دو سهمیه مردان را داشته باشیم.
ملی‌پوش تنیس روی میز ایران در مورد برنامه خود تا اعلام رنکینگ نهائی المپیک گفت: دو مسابقه در زاگرب و اسلوونی پیش رو است که من در مسابقات زاگرب شرکت می‌کنم و امیرحسین هدایی و نیما عالمیان در مسابقات اسلوونی شرکت خواهند کرد. فدراسیون جهانی فدراسیون جهانی ۱۲ سهمیه از طریق رنکینگ توزیع می‌کند و فکر می‌کنم در رده هفتم یا هشتم رنکینگ المپیک باشم. یکی، دو بازیکن اروپایی که در رنکینگ جلوتر از من هستند احتمال زیاد بتوانند در قاره اروپا سهمیه بگیرند و سهمیه المپیک من قطعی است.
تعداد سهمیه‌ها به 34 رسید
در فاصله ۶۹ روز تا آغاز سی و سومین دوره بازی‌های المپیک کاروان ایران موفق به کسب ۳۳ سهمیه شده است. اکنون ایران با ۳۴ ورزشکار راهی المپیک پاریس می‌شود. در رویینگ دو سهمیه کسب شده است اما سه ورزشکار اعزام می‌شوند. دیروز آخرین سهمیه‌های ایران را ندا شهسواری و نیما عالمیان در تنیس روی میز کسب کردند و مجموع سهمیه‌های ایران را به عدد ۳۴ رساندند.
تعداد سهمیه‌های قطعی شده ایران به شرح زیر است:
تنیس روی میز: دو سهمیه(نام ورزشکار: نیما عالمیان و ندا شهسواری)
ژیمناستیک: یک سهمیه(نام ورزشکار: مهدی الفتی)
تکواندو: چهار ورزشکار(اسامی ورزشکاران: مهران برخورداری در وزن ۸۰ کیلوگرم‌، آرین سلیمی در وزن +۸۰ کیلوگرم‌، مبینا نعمت‌زاده در وزن ۴۹ کیلوگرم و ناهید کیانی در وزن ۵۷ کیلوگرم)
وزنه‌برداری: دو سهمیه(اسامی ورزشکاران: مصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم و علی داودی در دسته ۱۰۲+ کیلوگرم)
دوچرخه‌سواری: یک سهمیه(ورزشکار: یک سهمیه مرد در بخش جاده به نام کشور)
تیراندازی: چهار سهمیه(نام ورزشکاران:‌ دو سهمیه در تفنگ ۱۰ متر زنان، یک سهمیه در تپانچه ۲۵ متر زنان و یک سهمیه در تراپ مردان به نام کشور)
شمشیربازی: چهار سهمیه در اسلحه سابر(اسامی ورزشکاران: علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر؛ سه نفر در انفرادی شرکت می‌کنند و هر چهار نفر می‌توانند در تیمی شرکت کنند.)
کشتی: ۱۱ سهمیه به نام کشور(پنج سهمیه کشتی آزاد: اوزان ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم و شش سهمیه در کشتی فرنگی: اوزان ۶۰، ۶۷، ۷۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم)
قایقرانی: ۴ سهمیه(۲ سهمیه در رویینگ: فاطمه مجلل در رویینگ یک‌نفره سنگین وزن و مهسا جاور و زینب نوروزی در رویینگ دونفره سبک وزن)
۲ سهمیه در کانو: (یک‌نفره ۱۰۰۰ متر و کایاک یک‌نفره ۱۰۰۰متر به نام کشور)