تجربه چینیها به کار آمد
تأیید مطالعات اولیه تبدیل متانول به بنزین
رئیس مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی گفت: در مطالعات اولیهای که برای تبدیل متانول به بنزین صورت گرفت، این مسئله مورد تایید واقع شد اما همچنان مطالعات ادامه دارد و برای این مسئله از تجربیات چینیها استفاده شده است.
«محمدصادق جوکار»، در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه برای تبدیل متانول به بنزین مطالعاتی توسط مرکز مطالعات صورت گرفته است، اظهار کرد: مطالعات و لایسنسهای اولیهای که وجود دارد نشان میدهد که در این مرحله نتایج موفقیتآمیز بوده اما لازم است کارهای توسعهای دیگر اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه برنامهریزی خوبی در حال انجام بوده و در بحث فناوری داخلی و اخذ فناوری خارجی اقدامات خوبی در حال انجام است، شرکت صنایع ملی پتروشیمی نیز در این زمینه مشارکت دارد، گفت: باتوجه به مطالعات اولیهای که صورت گرفته است، دورنمای روشنی را میتوانیم متصور باشیم.
رئیس مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی درباره میزان آلایندگی که ممکن است از این طریق ایجاد شود، تاکید کرد: یکی از مهمترین مؤلفههای مورد بحث همین موضوع بوده و قرار است که این موضوع ابتدا از نظر چهار پارامتر زیست محیطی به اثبات برسد.
وی ادامه داد: بحث آلایندگی باتوجه به واکنشهایی که در برخی دماها میتواند وجود داشته باشد، موضوع اقتصادی بودن، در دسترس بودن و توانایی مصرف آن در خودروهای موجود مورد بررسی قرار گرفته و در تمام این ابعاد مطالعات همچنان در حال انجام است.
به گفته جوکار، نتیجه اولیه مطالعات مثبت بوده اما همچنان این موضوع در حال بحث و تحقیق است تا بعد از آن وارد مرحله تجاریسازی شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مشاور خارجی برای این موضوع وجود داشته است، گفت: به نظر من مشارکت در این حوزه وجود داشته و با کشورهایی که عمدتا صاحب تجربه در این زمینه هستند تبادل نظر صورت گرفته است.
رئیس مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی افزود: چینیها در گذشته روی این موضوع تمرکز داشتند، اما اکنون به دلیل اینکه بخش خودرویی آنها تغییر ماهیت داده و به سمت برقی شدن رفته است، دیگر بحث عرضه حاملهای سوختی مایع برای بخش خودرو از اولویت آنها خارج شده اما تجارب خوبی دارند.
به گفته وی، با وجود اینکه چینیها برقی شدن سیستم حملونقل را دنبال میکنند اما تجارب خوبی در این حوزه دارند. بهطوری که چندین برنامه تدوین کردهاند که به نظر میرسد بتوان همکاریهای خوبی با آنها صورت داد.
جواد اوجی، وزیر نفت نیز اخیرا اعلام کرد که تفاهمنامههای خوبی با پتروشیمیهای متانولساز امضا شده تا بخشی از تولید متانول کشور به سمت تولید بنزین سوق داده شود. اتفاقی که میتواند به رفع ناترازی بنزین کمک کند. طبق محاسبات، تولید هر لیتر بنزین از متانول نسبت به واردات هر لیتر بنزین، هزینه دولت را «یکسوم» کاهش میدهد.
به گفته وی همچنین بنزین تولیدی از متانول کاملا با «بنزین پتروشیمیها» متفاوت است زیرا بنزین پتروشیمی در واحدهای آروماتیکی تولید میشد، درحالیکه تولید بنزین از متانول در واحدی با فرآیند و کاتالیست متفاوت انجام میشود. بنزین تولیدی از متانول دارای کیفیت بالا، نزدیک به بنزین یورو پنج و بدون سولفور است.
از سوی دیگر طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، متانول تولیدی از خوراک گاز در 12 سال گذشته به جای ارزش افزوده، ارزش کاسته ایجاد کرده و کشور یک میلیارد و 700 میلیون دلار درآمد کمتری نسبت به صادرات گاز بهدست آورده و حال قرار است از این ماده کمارزش، بنزین تولید شود.
طبق گزارشهای کارشناسی، در پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی، ساخت سه واحد MTG با خوراک
یک میلیون و 650 هزار تنی متانول برای هر واحد، روزانه هشت میلیون لیتر بنزین تولید میکند.
اما در مقایسه، مدت زمان ساخت این واحد نسبت به پتروپالایشگاه، به میزان یکچهارم کمتر یعنی معادل دو سال و سرمایهگذاری لازم به کمتر از یکدهم معادل یک میلیارد دلار کاهش مییابد.