kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸

گزارش «ساندی‌تایمز» از فقر مردم و ثروت‌اندوزی ریشی سوناک

 

هم‌زمان با انتشار گزارش‌های تکان‌دهنده درباره افزایش آمار فقر و تشدید بحران هزینه‌های زندگی در انگلیس، داده‌های آماری نشان می‌دهد که ثروت شخصی «ریشی سوناک» نخست‌وزیر این کشور و همسرش «آکشاتا مورتی» طی یک سال گذشته ۱۲۰میلیون پوند افزایش یافته است... این بخشی از گزارش روزنامه ساندی‌تایمز بود.
ثروت‌اندوزی «ریشی سوناک» نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس آن هم در شرایطی که مردم انگلیس با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند، حسابی رسانه‌های انگلیسی را خشمگین کرده است. داده‌های آماری نشریه «ساندی‌تایمز» درباره افراد ثروتمند انگلیس که به‌طور سالانه منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که ثروت این زوج در شرایطی که میلیون‌ها انگلیسی با بحران هزینه‌های زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. 
براساس این گزارش، ثروت سوناک و همسرش از ۵۲۹میلیون پوند در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۶۵۱میلیون پوند رسیده که یک جهش چشم‌گیر به‌شمار می‌رود. گفته می‌شود که بخشی از این ثروت ناشی از افزایش ارزش سهام خانم «مورتی» همسر سوناک در شرکت هندی «اینفوسیس» است که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند. مورتی و پدر میلیاردش در هند از مؤسسین «اینفوسیس» هستند که ارزش آن حدود ۵۵.۳میلیارد پوند تخمین زده می‌شود. طبق داده‌های آماری، ارزش سهام همسر سوناک با افزایش ۱۰۸.۸میلیون پوندی در سال گذشته، به رقم ۵۹۰میلیون پوند رسیده است. به گزارش ایرنا به نقل از «ساندی‌تایمز» براساس آمار رسمی وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس، ۱۲میلیون نفر از مردم این کشور بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. این گزارش حاکی است که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه شده‌ که از این میزان ۳۰۰هزار نفر کودک بوده‌اند. ارقام دولت لندن نشان می‌دهد که آمار فقرا از ۱۱.۴میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۲میلیون نفر در سال گذشته رسیده است. شمار کودکان در فقر مطلق هم در همین بازه زمانی از 3میلیون و ۳۰۰هزار نفر به سه‌میلیون و ۶۰۰هزار افزایش یافته است. فقر مطلق به شرایطی اطلاق می‌شود که فرد قادر به پرداخت هزینه‌های اولیه زندگی مانند غذا، مسکن و سایر قبوض نباشد. مؤسسات خیریه در انگلیس مدت‌هاست که زنگ خطر درباره گسترش فقر در این کشور را به صدا درآورده‌اند.