kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
کیهان بررسی می‌کند

حزب‌الله لبنان با 50 موشک پایگاه‌های اسرائیل را در هم کوبید

 
 
 
سرویس خارجی-
در پی حملات سنگین مقاومت لبنان- با حدأقل 50 موشک- به شمال فلسطین اشغالی آژیر هشدار در این مناطق لحظه‌ای قطع نمی‌شود. از جمله اهداف این حملات که با حدأقل 15 موشک کوبیده شده، پایگاه استراتژیک «میرون» است، که برخی گزارش‌ها می‌گویند، «تقریبا از رده خارج شده است.»
حزب‌الله با وجود اینکه از سال ۲۰۰۶ توانایی‌های نظامی خود را به شکل قابل‌توجهی توسعه داده اما هرگز اطلاعات دقیقی در این زمینه فاش نمی‌کند و عمده اطلاعات مربوط به قدرت آن توسط منابع آمریکایی و صهیونیستی آن‌هم نه به طور کامل بلکه جزئی منتشر می‌شود. هر از گاهی این جنبش چیز جدیدی را رو می‌کند و باعث غافلگیری دشمن اسرائیلی می‌شود که در نبرد اخیر حزب‌الله با رژیم آپارتاید نیز این اتفاق چندین‌بار افتاده است، اما یکی از شگفتی‌های اصلی این نبرد توان آتش مستمر و سنگین حزب‌الله است که از بدو شروع جنگ غزه، لحظه‌ای قطع نشده است. 
در همین رابطه خبرنگار الجزیره روز چهارشنبه (26 اردیبهشت) گزارش کرد: آژیرهای هشدار در شهرک کریات شمونه رژیم صهیونیستی، مناطق شمالی «سهل الحوله»، مناطقی در الجلیل علیا و نیز دیگر مناطق شمالی فلسطین اشغالی به صدا درآمد. رسانه‌های عبری‌زبان نیز بلافاصله اعلام کردند: ۵۰ موشک از جنوب لبنان به سمت پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در الجلیل علیا و اصبع الجلیل شلیک شده و همزمان با این حملات موشکی اطراف پادگان «برانیت» با یک موشک سنگین هدف قرار گرفته است.
برخی رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند: دست‌کم ۱۵ موشک از لبنان به سمت کوه میرون شلیک شده و یک هدف نظامی رژیم صهیونیستی در این کوه هدف قرار گرفته است. آن‌طور که ایسنا به نقل از خبرنگار المیادین نوشته است، موشک‌های شلیک‌شده از جنوب لبنان به یک برج دیده‌بانی هوائی در کوه میرون اصابت کرد. این رسانه‌ها گزارش کردند آژیر هشدار مجدداً در تعداد زیادی شهرک‌های صهیونیستی به صدا درآمد. خبرنگار المیادین از نفوذ مشکوک پهپادهایی از لبنان به سمت اصبع الجلیل خبر داد و در ادامه اعلام کرد: پایگاه رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی شبعا نیز مستقیماً از داخل لبنان هدف قرار گرفت.
این حملات پس از آن بود که رسانه‌های حزب‌الله لبنان اعلام کردند: پهپاد رژیم صهیونیستی به یک خودرو در جنوب این کشور حمله کرده و آن را در بزرگراه «صور الحوش» در جنوب لبنان با ۳ موشک هدف قرار داده است. طبق گزارش‌های اولیه، بر اثر این حمله، ۳ تن به شهادت رسیدند و چند تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. جزئیات بیشتر تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر نشده بود.
اهمیت دستاوردهای حزب‌الله از نظر صهیونیست‌ها
طبق اعلام رسانه‌های رژیم صهیونیستی حزب‌الله لبنان به‌ویژه در دو هفته اخیر از طریق شلیک‌های دقیق، خسارت‌های سنگینی را به توان جاسوسی و اطلاعاتی این رژیم وارد کرده است. مثلاً «نوعم امیر»، تحلیلگر نظامی صهیونیست، در گفت‌وگو با شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «حزب‌الله با قدرت حمله می‌کند و دستاوردهای زیادی داشته است و نیروهای حزب‌الله در دو هفته گذشته موفقیت‌های زیادی را به نام خود ثبت کرده است... این موفقیت‌ها از طریق شلیک‌های دقیق و نقطه‌زن حاصل شده است که هدف قراردادن بالن شناسایی و نظارتی ارتش اسرائیل و زیرساخت‌ها و اپراتورهای آن، نمونه‌ای از این شلیک‌ها است... ادعای سخنگوی ارتش مبنی بر لو نرفتن اطلاعات و دست نیافتن حزب‌الله به اطلاعات، دروغ محض است.»
این تحلیلگر صهیونیست درباره اهمیت بالن سرنگون‌شده ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان نیز این طور موضع گرفت: «دوربین این بالن و کیفیت آن بی‌نظیر است و همه اینها اطلاعات است و حزب‌الله می‌داند که چگونه از آن استفاده کند... اینکه اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند سرنگونی یک بالن اهمیتی ندارد، یک موضوع غیرقابل قبول است زیرا چنین بالنی، چشم نظارتی و توان اطلاعاتی به‌شمار می‌رود... این چشم و این توان توسط حزب‌الله آسیب دید و این باعث می‌شود اسرائیل نتواند در همان مکان، بالن دیگری را مستقر کند.» 
دیدار هیئت حماس با سیدحسن نصرالله
از آن‌سو منابع رسانه‌ای روز چهارشنبه از دیدار هیئتی از جنبش حماس با دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت خبر دادند. شبکه «القدس» در این‌باره گزارش داد که یک هیئت متشکل از رهبری جنبش حماس دیروز با «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در بیروت دیدار و گفت‌وگو کرد. طبق این گزارش، ریاست این هیئت را «خلیل الحیه»، معاون رئیس حماس در نوار غزه، برعهده داشت. از جزئیات این دیدار مهم نیز چیزی منتشر نشده است.
حمله به یک ناو دیگر آمريكايي
نیروهای مسلح یمن اما دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «نیروی دریایی ارتش یمن در عملیاتی نظامی ناوشکن آمریکایی میسون را در دریای سرخ با تعدادی موشک هدف قرار داد و موشک‌ها به اهداف خود اصابت کردند. علت هدف قرار دادن این ناوشکن این بود که در ۲۰ آوریل این ناو با ادعای عازم بودن به سمت بنادر آمریکا اجازه تردد گرفت و پس از ورود به دریای سرخ به سمت بندر ایلات اشغالی حرکت کرد و پس از آن، ما چندین اخطار به ناو آمریکایی صادر کردیم.»
عقب‌نشینی ناوشکن آمریکایی 
یک منبع دیگر نظامی در صنعا نیز اعلام کرد: عقب‌نشینی دومین ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ نشان‌دهنده ادامه فروپاشی ائتلاف دریایی آمریکا و کاهش نفوذ یگان دریایی آمریکا و انگلیس و اروپا در دریای سرخ، خلیج عدن و اقیانوس هند است. یک منبع نظامی در صنعا به الاخبار گفت: عقب‌نشینی ناوشکن «کارنی» در پی حملات متعدد نیروهای دریایی یمن بود. این ناوشکن چند روز پیش به دامنه عملیات نظامی در دریای سرخ بازگشته بود و نیروی دریایی صنعا با حملات نظامی گسترده از آن استقبال کرد. این منبع افزود: عقب‌نشینی این ناوشکن نشان‌دهنده ادامه فروپاشی ائتلاف دریایی آمریکا و کاهش نفوذ یگان دریایی آمریکا و انگلیس و اروپا در دریای سرخ، خلیج عدن و اقیانوس هند است.
شکست طرح‌های جاه‌طلبانه آمریکا برای تجهیز نیروی دریایی این کشور موجب کمبود تجهیزات در این نیرو شده و ناوهای آمریکا به خصوص در غرب آسیا باید در بازه‌های زمانی طولانی در ماموریت باشند. پایگاه تحلیلی 
«Responsible Statecraft» در گزارشی به شرح کاستی‌های نیروی دریایی آمریکا پرداخت؛ کمبودهایی که از تصمیمات اشتباه واشنگتن در تجهیز ناوگان‌ها ناشی شده و حالا نیروی انسانی و تجهیزات نظامی این کشور را به‌خصوص در دریای سرخ تحت فشار فراوان قرار داده است.
ارتش یمن در پاسخ به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، کشتی‌های مرتبط با این رژیم را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهد. آمریکا نیز به بهانه «تضمین کشتیرانی و تضیف توانمندی» نیروهای یمنی در آب‌های منطقه حاضر شده و تجاوزات نظامی را هم علیه یمن انجام داده است؛ حملاتی که با پاسخ متقابل ارتش این کشور مواجه شده است.
حمله مقاومت عراق به ایلات اشغالی
منابع المیادین فاش کردند که مقاومت در عراق ۲ سلاح جدید را به خدمت گرفته است. اولی پهپاد «الارفد» است و دومی هنوز نامش را اعلام نکرده است. مقاومت اسلامی عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که با هواپیماهای بدون سرنشین یک هدف نظامی را در ایلات در جنوب فلسطین اشغالی هدف قرار داده است. مقاومت عراق در بیانیه‌ای گفت: در ادامه حمایت و رویکردش در مقاومت در برابر اشغالگران و یاری به ساکنان مقاومت غزه و در واکنش به کشتارهایی که رژیم غاصب در حق غیرنظامیان فلسطینی از زن، کودک و سالمند مرتکب می‌شود، مبارزان مقاومت اسلامی عراق هدفی در اراضی اشغالی را در روز سه‌شنبه با پهپاد هدف قرار دادند. مقاومت عراق بر ادامه نابودی مقرهای دشمن تأکید کرد.