kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
با حضور شهردار

عملیات عمرانی احداث خط 9 مترو تهران آغاز شد

عملیات عمرانی خط ۹ مترو تهران که خطوط مختلف شهر را به یکدیگر متصل می‌کند روز چهارشنبه آغاز شد.
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری شهر، روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، آئین آغاز عملیات اجرائی احداث خط ۹ مترو تهران، در قالب یکصدوبیست و یکمین پویش امید و افتخار، با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه و جمعی از مدیران شهری در منطقه ۲۲ تهران برگزار شد.
 تحویل 18 ایستگاه مترو به مردم تهران
 در 32 ماه گذشته
معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در ابتدای این برنامه با بیان اینکه پروژه‌ امروز طبق وعده‌های گذشته زیر بار بردن خطوط جدید است، گفت: امسال با کمک متروی تهران خط ۹ را آغاز خواهیم کرد و در دو هفته آینده شاهد آغاز ساخت خط ۱۱ خواهیم بود.
محسن هرمزی با تاکید بر اینکه برنامه توسعه مترو تهران ۵۰۰ کیلومتر مسیر و ۳۳۰ ایستگاه است، افزود: روش تامین مالی متفاوت بود اما امروز با گذشته فرق می‌کند. پیرامون روش تامین مالی در خطوط ۸، ۱۰ و ۹ مسیر تازه‌ای را پیش خواهیم برد و به صورت مشخص با پیمانکار چینی روش تامین منابع مالی به این صورت است که آورده مالی تا درصدی توسط خود پیمانکار انجام خواهد شد و بعد از تجهیز کارگاه و پیشرفت ۵ درصدی پروژه این مرحله ادامه خواهد داشت. ظرفیت بخش خصوصی همزمان با قرارگاه خاتم پای کار ما آمده است. در ۳۲ ماه مدیریت شهری ۴۹ کیلومتر به مسیر متروی تهران اضافه و ۱۸ ایستگاه مترو تحویل مردم تهران شده است.
 سال 1410، سال پایان ساخت خطوط مترو تهران
شهردار تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز ۳۲ ماه و ۱۵ روز است که در خدمت مردم تهران هستیم وقتی در ابتدای این دوره به نظرات مردم مراجعه می‌کردیم صدر خواسته‌هایشان رفع آلودگی هوا و ترافیک بود. در همین سه زمستان که در مدیریت شهری ششم پشت سر گذاشتیم، موفق شدیم که ۶۴۵ هزار هکتار فضای سبز داخل شهر را توسعه بدهیم. این کار در سالیان گذشته نظیری نداشته و برای این انجام شد که فضای سبز باعث رفع آلودگی هوا می‌شد. خیلی نکات متفاوتی در رسانه‌ها در این مورد بیان می‌شود اما باید گفت که اطلاعات درستی به جامعه منتقل نمی‌کنند؛ مثلا یکی از روزنامه‌ها مطلبی درباره قطع درختان خیابان ولی‌عصر منتشر کرد که مربوط به سال ۹۷ بود و از اساس بنیانی نداشت البته پاسخ داده شد اما کسانی که این را بیان می‌کنند، علاقه‌ای به شنیدن حرف حق ندارند.
علیرضا زاکانی افزود: امروز ۳۴ درصد جا به جایی مسافر با حمل‌ونقل عمومی است. این معادله باید برعکس بشود و ۳۰ درصد حمل‌ونقل مردم باید با حمل‌ونقل شخصی باشد. ما اتفاقاتی که باید در سال ۱۴۲۰ رخ می‌داد را ده سال جلو کشیدیم و پایان ساخت خطوط جدید مترو را حداکثر تا ۱۴۱۰ قرار دادیم.
 نحوه همکاری شهرداری با چینی‌ها
زاکانی با تاکید بر اینکه ساخت خط ۱۰ را قرارگاه خاتم با منابع شهرداری شروع  کرد اما ساخت خطوط ۸ و ۹ و ۱۱ با شیوه جدیدی شروع شد که یک سطح آن شرکت ایرانی و چینی و یک سطح آن شهرداری است، گفت: شهرداری به عنوان کارفرما و طرف ایرانی و چینی به عنوان پیمانکار در این پروژه‌ها قرار دارد. این یکی از دستاوردهای سفر به چین بود. برای ساخت هر ایستگاه سه هزار میلیارد تومان پول مورد نیاز است. چهار خط جدید ۱۷۰ کیلومتر و ۱۳۰ ایستگاه مترو است. منتهی خط ۱۰ مابقی خطوط را با منابع چین و با کارکرد چین و ایران و با همت یک شرکت ایرانی جلو می‌بریم. همین خط ۹ حدود ۵۲ کیلومتر و ۳۷ ایستگاه است. این خط با تمام خطوط متروی ۱۱گانه به جز خط ۵  تبادل دارد و کیفیت و مطلوبیت را بالا خواهد برد.
 ورود واگن‌های چینی به سیستم حمل‌ونقل عمومی از بهمن ماه
وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از بهمن ماه واگن‌های چینی وارداتی وارد سیستم حمل‌ونقل عمومی خواهند شد. همچنین یکی از توافقات در سفر چین استفاده از تراموای چرخ لاستیکی به عنوان یکی از مدهای حمل‌ونقلی بود که با پیگیری‌های انجام شده توانسته‌ایم احداث دو خط تراموا را در پایتخت مجوز بگیریم. ان شاءالله پس از سیر مراحل قانونی امسال یک خط تراموا در شهر تهران آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که احداث این خط کمتر از یک سال طول بکشد.
شهردار تهران بیان داشت: ساخت تونل
۹ کیلومتری شهید متوسلیان نیز به زودی آغاز خواهد شد؛ فاز اول آزادراه شهید شوشتری نیز به طول 9.2 کیلومتر در انتهای سال افتتاح‌ می‌شود.
 ویژگی‌های خط 9 مترو تهران
به گزارش شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) خط 9 مترو تهران، پروژه‌ای به طول 52 کیلومتر تونل و شامل 37 ایستگاه است که یک مجموعه دپو و پایانه در محدوده تقی‌آباد (منطقه 20) و همچنین یک پارکینگ شبانه در منطقه چیتگر (منطقه 22) برای آن در نظر گرفته شده است.
این خط که از خطوط جدید شبکه مترو پایتخت به حساب می‌آید، در 10 ایستگاه با سایر خطوط مترو (خطوط هفتگانه موجود و خطوط جدید) تبادل مسافر خواهد داشت و از 10 منطقه شهری عبور می‌کند. خط 9 مترو در طول مسیر خود از خیابان‌ها و محورهایی چون بزرگراه دولت‌آباد، بزرگراه امام رضا(ع)، سه راه افسریه، بزرگراه بسیج، بلوار نبرد، فرودگاه دوشان‌تپه، خیابان دکتر آیت، سرسبز، بلوار هنگام، سایت نیروی دریایی، میدان ملت، خیابان شقاقی، خیابان گیلان، خیابان گل نبی، خیابان کوشا، بزرگراه شهید حقانی، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان ایران زمین، میدان صنعت، پارک پردیسان، بلوار ایوانک، بزرگراه شهید همت، دهکده المپیک، بزرگراه آزادگان، بلوار کوهک و محدوده  چیتگر عبور می‌کند. خط 9 بخشی از مسیر حلقه‌ای شکل که به دور قسمت مرکزی تهران کشیده خواهد شد را تشکیل داده و به محدوده متراکم میانی پایتخت که توسط خطوط موجود مترو پوشش داده نشده‌اند، خدمت‌رسانی می‌کند.