kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲

پشت پرده عصبانیت شدید آمریکا از قرارداد 10 ساله ایران و هند

 

عصبانیت شدید آمریکا از قرارداد 10 ساله ایران و هند برای توسعه بندر چابهار پشت پرده‌ای دارد که به تحولات منطقه از 7 اکتبر به بعد
باز می‌گردد.
ایالات متحده تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرده است و کشورهای متحد ایران را هم به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید می‌کند. با این وجود، هند با نگاهی به تجارت با منطقه آسیای میانه، روز دوشنبه قراردادی را با ایران امضا کرد.
به گزارش ایسنا، آیین امضای قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، ۲۴ اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند برگزار شد.
قرارداد ایران و هند برای توسعه بندر چابهار به‌شدت با واکنش آمریکایی‌ها مواجه شده است. در واکنش به قرارداد 10 ساله میان ایران و هند برای بهره‌برداری از بندر «شهید بهشتی» چابهار، ایالات متحده به شرکت‌های هندی نسبت به نقض تحریم‌های ایران هشدار داد.
«ودانت پاتل»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «هر نهاد یا شخصی که در زمینه معاملات تجاری با ایران در ارتباط است، باید نسبت به خطرات بالقوه‌ای که [با این اقدام] خود را در معرض آن قرار داده‌اند و خطر احتمالی تحریم‌ شدن [از سوی آمریکا] آگاه باشد.»
ماجرای هشدار آمریکا به پاکستان
در خصوص خط لوله گاز
به گزارش فارس، واکنش منفی ایالات متحده به طرح‌های توسعه‌ای ایران با کشورهای منطقه و همجوار تازگی ندارد. فروردین‌ماه سال جاری بود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از ادامه اجرای طرح ساخت خط لوله انتقال گاز میان ایران و پاکستان حمایت نمی‌کند.
«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که پاکستان در حال مشاوره با نهاد‌های قانونی برای بررسی یک معافیت درباره انتقال خط لوله گاز با ایران است. آیا آمریکا در این زمینه معافیتی صادر خواهد کرد؟ ابتدا گفت: من در مورد هیچ اقدامی به صورت زودهنگام صحبت نخواهم کرد و در عین حال تصریح کرد: «اما ما همیشه به همه هشدار می‌دهیم که تجارت با ایران خطر برخورد با تحریم‌های ما را به دنبال دارد و به همه توصیه می‌کنیم این موضوع را با دقت بررسی کنند.»
این موارد به‌خوبی نشان می‌دهد که ایران در طرح‌های راهبردی اقتصادی در حال فعالیت رو به جلویی است که با واکنش مستقیم آمریکا برای جلوگیری و ممانعت از پیشرفت کشورمان رو‌به‌رو می‌شود. اما ماجرای چابهار یک سابقه تاریخی راهبردی بسیار جالب دارد.
هفت اکتبر چگونه نقشه آمریکایی‌ها
علیه ایران را خنثی کرد؟
در ماجرای توسعه بندر چابهار، آمریکایی‌ها سعی داشتند با اعمال تحریم و فشار و همچنین ساخت یک کریدور موازی با محور عربی و اسرائیلی درواقع ایران را دور بزنند و مانع توسعه ترانزیتی ایران خصوصا در حوزه دریایی شوند، اما اتفاقاتی که در 7 اکتبر و انجام عملیات طوفان الاقصی رخ داد و تا به امروز رژیم صهیونیستی و آمریکا را درگیر جنگ علیه غزه کرده است،‌ همه این معادلات را برهم زد.
جالب اینجاست که برخی از گروه‌های تروریستی نیز سعی می‌کردند در همین پازل حرکت کرده و با ناامن کردن چابهار این موقعیت استراتژیک را از ایران سلب کنند.
این درحالی است که برخی از کشورهای رو به رشد از جمله هند به سرعت درصدد دسترسی آسان‌تر به بازارهای جهانی هستند و نمی‌توانند منتظر حل و فصل اتفاقات در خصوص بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای
باشند.
بخشی از اقدامات آمریکا برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل نیز در هم این راستا
انجام شد.
رسانه ضدانقلاب ایران اینترنشنال در این باره به ملحقات طرح آمریکایی‌ها برای منطقه و راه‌اندازی کریدور عرب اسرائیلی اشاره می‌کند و می‌نویسد: ‌«درواقع، این اتصال جدید ریشه در عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین امارات متحده عربی و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ یا همان «پیمان ابراهیم» دارد که منجر به اتصال ریلی آنها از طریق عربستان سعودی و اردن شده است.»
بندر چابهار 
به قطب اصلی تجارت ترانزیتی منطقه
تبدیل می‌شود
با همه این اوصاف دوباره هند با همه کارشکنی‌های آمریکا و اسرائیل به سمت ایران بازگشت و قرارداد 10 ساله‌ای در این راستا منعقد شد.
«سارباناندا سونوال» وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند درباره این قرارداد و تقویت روابط هند و ایران از طریق پروژه بندر چابهار می‌گوید: «ما اطمینان داریم که قرارداد بلندمدتی که بین هند و ایران امضا شد، تأثیری فزاینده بر قابلیت کارکرد موفق و دیده شدن بندر چابهار خواهد داشت. ما امیدواریم در سال‌های آینده شاهد افزایش چند برابری میزان ترافیک عبوری از چابهار، به‌ویژه تجارت ترانزیتی بین هند و کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و کشورهای آسیای میانه باشیم.»
وی می‌افزاید:‌ «افزایش تجارت ترانزیتی از طریق چابهار برای ایران مزایای اقتصادی چشمگیری خواهد داشت. در دهه‌های پیش‌رو، اوج‌گیری سریع تجارت خارجی هند به ‌عنوان یک اقتصاد بزرگ جهانی که سریع‌ترین رشد را دارد، محتمل است. بندر چابهار با تبدیل شدن به قطب اصلی تجارت ترانزیتی هند به اوراسیا و آسیای میانه، می‌تواند درآمد سرشاری را تولید کرده و اشتغالزایی بیشتری داشته باشد.»
بنابراین به هر جهت عصبانیت آمریکایی‌ها از قرارداد توسعه بندر چابهار به‌خوبی نمایان می‌شود که چگونه همه نقشه‌های غرب برای جایگزین کریدور عربی اسرائیلی خنثی شد که در پشت پرده آن مواردی چون عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی قرار داشت.