kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲

 حمله آمریکا به اقتصاد چین با بستن تعرفه‌های بسیار سنگین

 

سرویس خارجی-
کاخ‌سفید در بیانیه‌ای از وضع تعرفه سنگین واردات بر بسیاری از کالاهای چینی (از جمله کالاهای پزشکی) با هدف مقابله با آنچه خطرات غیرقابل قبول برای امنیت اقتصادی آمریکا خوانده شده است، خبر داد.
جمعیت میلیاردی چین، احتمال تبدیل‌شدن این کشور به قدرت بلامنازع جهان در حوزه‌های نظامی و اقتصادی تا سال ۲۰۵۰ و نیز نقش میانجیگرانه و افزایش وزن سیاسی پکن در روابط بین‌المللی، آمریکا را به شدت نگران کرده ‌است. 
رقابت بین آمریکا و چین در حوزه‌های مختلف موضوع جدیدی نیست و به دهه‌ها پیش برمی‌گردد، اما شدت گرفتن این تنش از دوره «دونالد ترامپ» و جنگ تعرفه‌‌ها و وقایع در پی آن آغاز شد که در دوره «جو بایدن» نه‌تنها کم نشد بلکه همان روند افزایشی خود را ادامه داد. بسیاری از ناظران بر این باورند که حتی از نظر نظامی نیز چین تا سال ۲۰۴۹ به یک قدرت نظامی در سطح جهان تبدیل خواهد شد.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه (25 اردیبهشت- 14 مِی)، از افزایش شدید تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین شامل خودروهای الکتریکی، تراشه‌های رایانه‌ای و محصولات پزشکی رونمایی کرد، اقدامی که گفته می‌شود با هدف جلب نظر رأی‌دهندگانی باشد که از سیاست‌های اقتصادی وی ناراضی هستند. 
کاخ‌سفید در بیانیه‌ای با اشاره به آنچه که «خطرات غیرقابل قبول» برای امنیت اقتصادی آمریکا حاصل از «اقدامات غیرمنصفانه چین» نامید، اعلام کرد: «بایدن تعرفه‌های اعمال‌شده از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را حفظ خواهد کرد و در عین حال برخی دیگر را هم افزایش می‌دهد.»
براساس اعلام کاخ‌سفید، این اقدام بر ۱۸میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین از جمله فولاد و آلومینیوم، نیمه‌هادی‌ها، باتری‌ها، موادمعدنی مهم و کلیدی و صفحات خورشیدی تاثیر می‌گذارد. 
آن‌طور که ایرنا نوشته است، آمار اداره سرشماری آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی نشان می‌دهد که این کشور ۴۲۷میلیارد دلار کالا از چین وارد و ۱۴۸میلیارد دلار به آن صادر کرده است.
 براساس اعلام این اداره فدرال، شکاف تجاری میان ۲ کشور که از دهه‌ها پیش در جریان است، به موضوعی حساس در واشنگتن تبدیل شده است.
کاخ‌سفید در بخشی دیگر از این بیانیه همچنین خاطرنشان کرده است که توافق تجاری ترامپ با چین در سال ۲۰۲۰ صادرات یا مشاغل تولیدی آمریکا را افزایش نداده است. 
در عوض وضع تعرفه‌های ۱۰درصدی وارداتی از همه نقاط مبدأ سبب نومیدی و دلسردی متحدان واشنگتن شده است. ترامپ برای کالاهای چینی تعرفه ۶۰درصدی وضع کرده بود. 
این‌‌بار مقامات دولت بایدن ادعا می‌کنند که اقدامات آنها با دقت هدف‌گذاری شده و از آنجا که با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری داخلی و مشورت با متحدان نزدیک صورت گرفته، بعید است سبب تشدید 
تورم شود.
گفتنی است، همزمان برخی از تحلیلگران هشدار داده‌اند که این روند می‌تواند سبب افزایش هزینه‌های خودروهای الکتریکی شود، اهداف محیط‌زیستی دولت بایدن را تحت تأثیر قرار دهد و به ایجاد مشاغل تولیدی در آمریکا نیز لطمه بزند. 
از سوی دیگر، چین هم هشدار داده است که این تعرفه‌ها نتیجه معکوس خواهد داشت و خطر تشدید تنش‌ها را به همراه دارند.