kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۱۹۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲

 تصویب لایحه با مشت و لگد  اینجا پارلمان گرجستان است


 
 همزمان با تصویب لایحه جنجالی «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان، نمایندگان موافق و مخالف این لایحه هم در صحن پارلمان و هم بیرون آن به جان هم افتادند.
فضای سیاسی کشور گرجستان این روزها به‌شدت دوقطبی شده است. برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که این کشور واقع در منطقه قفقاز جنوبی ممکن است بار دیگر مثل سال 2003 شاهد کودتای رنگی باشد. موضوع به لایحه موسوم به «عوامل خارجی» برمی‌گردد. 
دولت این کشور با ارائه لایحه‌ای به پارلمان خواسته است نهادهای جامعه مدنی و رسانه‎ها که از بودجه‌های خارجی استفاده می‌کنند، شفاف میزان بودجه دریافتی را اعلام کنند. 
مخالفان این لایحه که مورد حمایت آمریکا و اروپا هستند، می‌گویند که این لایحه از «قوانین استبدادی روسیه»، کشور همسایه گرجستان الهام گرفته شده است و آزادی رسانه‌ها را محدود می‌کند. 
اگر این لایحه در پارلمان گرجستان تصویب شود، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌هایی که بیش از ۲۰درصد بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، عامل یا عنصر خارجی شناخته می‌شوند.
دیروز نیز همزمان با بررسی این لایحه در پارلمان نمایندگان موافق و مخالف به جان هم افتادند. 
به گزارش بی‌بی‌سی نمایندگان حزب حاکم به یکی از نمایندگان مخالف لایحه موسوم به عوامل خارجی، که دولت را به واگذاری گرجستان به روسیه متهم می‌کرد، هجوم بردند. همزمان با درگیری در پارلمان، در بیرون از ساختمان پارلمان نیز‌، جمعیت معترضان شعار می‌دادند و پرچم‌های اتحادیه اروپا را به اهتزاز درآورده بودند.
گزارش‌ها حاکی است لایحه عوامل خارجی علی‌رغم مخالفت‌های گسترده، دیروز به تصویب پارلمان گرجستان رسید. با این حساب گرجستان احتمالاً طی روزهای آینده شاهد اعتراضات و آشوب‌های گسترده‌ای خواهد بود. طی روزهای گذشته مخالفین با اجتماع در مقابل پارلمان گرجستان با پلیس درگیر شدند. 
وزارت کشور گرجستان دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای پلیس تفلیس برای متفرق کردن معترضان با آنها درگیر شدند که در جریان این درگیری، ۲۰ نفر از معترضان از جمله دو شهروند آمریکایی و یک شهروند روسی دستگیر شدند.
حزب حاکم تهدید کرده است، معترضانی که به خشونت متوسل بشوند را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد. اتحادیه اروپا تهدید کرده بود که در صورت تصویب این لایحه، گرجستان باید عضویت در اتحادیه اروپا را فراموش کند.