kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۹۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰

خیزمخالفان برای سرنگونی پاشینیان

 
 
مخالفان دولت ارمنستان تصمیم گرفته‌اند «نیکول پاشینیان» را از نخست‌وزیری برکنار کنند اما به گفته حزب حاکم، مخالفان تنها با کودتا می‌توانند به هدف خود برسند!
ارمنستان روزبه‌روز به سمت بحران سیاسی و امنیتی پیش می‌رود. از چند روز قبل، ده‌ها هزار ارمنی در اعتراض به واگذاری 4 روستا به جمهوری آذربایجان راهی ایروان شده‌اند تا خواستار استعفای پاشینیان شوند. نخست‌وزیر این کشور هم می‌گوید چاره‌ای جز این کار نداشته است و اگر این روستاها را به باکو واگذار نمی‌کرد جنگ دوباره‌ای بین دو کشور درمی‌گرفت. معترضان خشمگین روز جمعه با تجمع در ایروان خواستار استعفای پاشینیان شدند.
رسانه‌های ارمنستان نوشته‌اند: اپوزیسیون خود را برای برگزاری رأی عدم اعتماد به نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور آماده می‌کند اما ظاهراً نخست‌وزیر ارمنستان قصدی برای استعفا ندارد. دبیر حزب حاکم ارمنستان هم می‌گوید: در حال حاضر تنها راه برای تغییر در ارمنستان توسل به خشونت و کودتا است و دولت مطلقاً اجازه چنین کاری نخواهد داد. 
به گزارش تسنیم به نقل از رسانه‌های ارمنستان بر اساس قانون اساسی این کشور، احزاب مخالف پارلمان برای برکناری پاشینیان به حداقل 36 رأی نیاز دارند و در حال حاضر آنها فقط 35 نماینده دارند. طبق اصل 115 قانون اساسی ارمنستان، حداقل 36 نماینده از 107 نماینده مجلس ملی این کشور باید درخواست رأی عدم اعتماد به نخست‌وزیر را امضا کنند. بر اساس قانون، کسانی که خواستار استعفای نخست‌وزیر هستند باید نامزدهای خود را برای جایگزینی او نیز ارائه دهند. این استیضاح می‌تواند با رأی 36 نماینده تصویب شود، اما برای برکناری پاشینیان، مخالفان به 54 رأی یعنی 18 رأی اضافی نیاز دارند و این در شرایط فعلی تقریباً غیرممکن است. اگر رأی عدم اعتماد به نخست‌وزیر با شکست مواجه شود، رأی‌گیری بعدی نمی‌تواند زودتر از 6 ماه برگزار شود. بنابراین به نظر می‌رسد مخالفان با برپایی تظاهرات گسترده، فشار سیاسی را به پاشینیان برای استعفا تشدید خواهند کرد.