تعلل در ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده
با اینکه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد؛ «مطالبه مجلس از وزارت صمت دنبال کردن بحث واردات خودروهای کارکرده است» اما وزارت صمت، اعلام کرده که ابلاغ واردات خودروهای کارکرده باید از سوی دولت صورت بگیرد.
سید جواد حسینیکیا در گفتوگو با ایسنا با اشاره به تعلل وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغ آئیننامه واردات خودروهای کارکرده، اظهار داشت: از نگاه بنده تعلل در ابلاغ آئیننامه واردات خودروهای کارکرده بهانهای است که اجرای این قانون به تعویق بیفتد.
او افزود: مطالبه مجلس از وزارت صمت نیز این بوده تا هرچه زودتر آئیننامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شود؛ چرا که مجلس برای رفع ناترازی حاکم در بازار خودرو و به تعادل رساندن میزان عرضه و تقاضا، بحث واردات خودروهای کارکرده را به تصویب رساند. مجلس از بعد نظارتی نیز این موضوع را دنبال کرده است.
خسارات انحصارگری خودروسازان
گفتنی است، پنج ماه از تدوین آئیننامه واردات خودروهای کارکرده میگذرد ولی هنوز ابلاغ نشده است. وزارت صمت اعلام کرده که ابلاغ واردات خودروهای کارکرده باید از سوی دولت صورت بگیرد.
واردات خودروهای نو و کارکرده با مقاومت وزارت صمت و بخشهایی از دولت، آنگونه که بازار را رقابتی کند صورت نمیگیرد. مجلس هم با مهلت سه ماههای که داد خیال حامیان خودروسازان داخلی را راحت کرد چرا که با توجه به سال تعویض مجلس، احتمالاً تا پایان تابستان، نوبت رسیدگی به عملکرد وزیر صمت فرا نمیرسد.
به گفته معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی؛ بیکیفیتی خودروهای داخلی و مونتاژی، عامل 34 درصد کشتههای تصادفات است. بر اساس آمارهای رسمی، سالانه 20 هزار نفر در تصادفات کشور، کشته میشوند؛ حال آنکه در هفت سال و 11 ماه جنگ تحمیلی حدود 180 هزار نفر شهید شدند؛ یعنی بهطور میانگین حدود 22 هزار و 500 نفر. بر اساس آمارهای رسمی، 30 درصد کشتههای تصادفات نوروز امسال متعلق به خودروی پژو و 29 درصد پراید بوده است.
با اینحال ارادههای سیاسی کارانه قدرتمندی که ریشه در دهههای 60 و 70 دارند اجازه خروج این صنعت از انحصار و رهایی کشور از خسارات جانی و مالی محصولات داخلی را از طریق خصوصیسازی واقعی و واردات نمیدهند
کاهش ۲۴ درصدی تولید خودرو در فروردین
البته در بحث تولید هم بررسی صورتهای مالی سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین امسال بیانگر افت ۲۴ درصدی تولید خودرو نسبت به فروردین ۱۴۰۲ است.
صورتهای مالی ارائه شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) به کدال نشان میدهد در ماه نخست امسال ۴۲ هزار و ۴۵۱ دستگاه خودروی سواری تولید و در مقابل ۳۸ هزار و ۱۵ دستگاه فروخته شده است. این در حالی است که فروردین ماه پارسال در مجموع ۵۵ هزار و ۴۶۳ دستگاه تولید و ۳۱ هزار و ۳۶۱ دستگاه خودرو فروخته شده بود. بنابراین اگرچه تولید خودرو ۲۴ درصد کاهش یافته اما در مقابل فروش خودرو ۱۸ درصد افزایش یافته است.