kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹

راهپیمایی گسترده در پایتخت ارمنستان معترضان استعفای پاشینیان را می‌خواهند

 

مردم ارمنستان با برپایی تظاهرات در ایروان از نخست‌وزیر این کشور خواستند به دلیل واگذاری چهار روستای مرزی به جمهوری آذربایجان استعفا کند.
مدتی است ارمنستان شاهد اعتراضات گسترده مردمی است. موضوع به واگذاری 4 روستای مرزی به جمهوری آذربایجان برمی‌گردد. آن‌گونه که خبرگزاری یورونیوز نوشته، این روستاها پس از جنگ اول قره‌باغ (بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸) توسط نیروهای جدایی‌طلب ارمنی تصرف شده بود و ساکنان آذربایجانی آنها مجبور به ترک آنجا شده‌اند. مهم‌تر آنکه، این منطقه مرزی به دلیل ارتباط جاده‌ای با گرجستان و خط لوله گاز روسیه، دارای منافع استراتژیک برای ارمنستان است. معترضان این واگذاری را «غیرقانونی» دانسته و خواستار استعفای پاشینیان به خاطر این «خطا» هستند.
از پنج روز قبل بود که حدود ۵۰۰ ارمنی راهپیمایی‌هایی را در سراسر این کشور به سمت پایتخت آغاز کردند و مخالفت خود را با واگذاری این مناطق ابراز کردند. جمعیت معترضان رفته‌رفته زیاد شد تا این که دیروز جمعیت زیادی به پایتخت رسیدند. به گزارش ایرنا به نقل از «ای‌بی‌سی نیوز»، هزاران نفر از مردم ارمنستان در ایروان تجمع کردند و خواستار استعفای نیکول پاشینیان، شدند. معترضان به رهبری یک مقام ارشد کلیسای ارمنستان مسافتی حدود 100 مایل (160 کیلومتر) را از روستاهای نزدیک مرز آذربایجان تا ایروان طی کردند و در میدان «جمهوری» شهر ایروان تجمع کردند. ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی هزاران نفر را نشان می‌دهد که پرچم ارمنستان در دست دارند. کشیش ارمنی در جمع معترضان نخست‌وزیر را مسئول اصلی از دست دادن روستاهای مرزی معرفی کرد و گفت که پاشینیان یک ساعت فرصت دارد تا استعفا دهد. «باگرات گالستانیان» اسقف کلیسا به معترضان گفت که اگر پاشینیان به خواسته‌های آنها گوش ندهد، باید به تجمع خود ادامه دهند.
دیدار پاشینیان و پوتین
خبر دیگر این که همزمان با این اعتراضات ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. خبرگزاری فرانسه در این‌باره نوشته است، کرملین چهارشنبه‌شب ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان می‌گوید: «روابط دوجانبه ما با موفقیت در حال گسترش است... ما همیشه قبل از هرچیزی به همکاری اقتصادی توجه می‌کنیم.»