kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳

مراقب رخنه باندهای دلالی باشند (نکته ورزشی)

 
 
سرویس ورزشی-
برای خوانندگان عزیزمان این جمله از فرط تکرار‌، آشنا و مأنوس است که «وقتی دو تیم استقلال و پرسپولیس‌، سروسامان گرفته و وضعیت مالکیتی آنها از حالت بلاتکلیفی نجات یافت و تعریف مشخص و نظم و نسق پیدا کرد‌، معلوم می‌شود که از سوی مسئولان اراده‌ای وجود دارد تا کلیت ورزش را سامان بخشیده و تکلیف مسائل لاینحل و مشکلات سال‌ها بر زمین مانده را به طور اصولی روشن کنند...». خوشبختانه چنان‌که اهالی ورزش در جریان هستند‌، بعد از سال‌ها شعار بی‌عمل و وعده‌های بدون تحقق‌، هفته گذشته بالاخره به طور رسمی و قانونی مسئله واگذاری سهام و مالکیت دو تیم- که امیدواریم به زودی و در گام بعدی به دو باشگاه واقعی و استاندارد تبدیل شوند- روشن شد و هلدینگ خلیج‌فارس‌، مالکیت استقلال و کنسرسیوم بانک‌ها هم مالکیت پرسپولیس را برعهده گرفتند و سرانجام یکی از مشکلات اساسی ورزش ما حل شد.
این مشکل هم در داخل دردسرآفرین بود و ضررهایی را از حیث فنی
- و حتی فرهنگی- به ورزش کشور می‌زد و هم در سال‌های اخیر با تهدیدات و محرومیت‌هایی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه شده بود و خطر تعلیق و حذف از فوتبال قاره کهن به شدت این دو تیم مردمی و باسابقه را تهدید می‌کرد. به دلیل فقدان تخصص از ورود به بحث‌های فنی و قانونی واگذاری این دو تیم پرهیز می‌کنیم اما مثل همه کسانی که دوستدار ورزش ایران و خواهان سربلندی آن در عرصه‌های بین‌المللی و میادین جهانی هستند‌، از صمیم قلب آرزو می‌کنیم که این انتقال و واگذاری سهام به شیوه ماستمالی و صرفا بستن دهان کنفدراسیون آسیا صورت نگرفته و کاملا دقیق و قانونی انجام شده باشد.
اما درخصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس تجربه می‌گوید اگر مسئولان مراقب یک نکته مهم نباشند تمام زحمات‌شان بر باد می‌رود و همه رشته‌ها پنبه خواهد شد. و آن نکته‌، هشدار درباره خطر فرصت‌طلبان و نان به 
نرخ روز خورهاست‌، آنهائی که مثل عده‌ای نابکار به شدت مشکوک که بازار دلار را به هر بهانه و به دنبال هر اتفاق مثبت و منفی‌ای آشفته می‌کنند، در ورزش هم منتظرند تا هر اتفاق و اقدام و برنامه‌ای را به سمت تامین منافع و پر کردن جیب و چرب شدن سبیل خود منحرف کنند. 
بدون تردید این جماعت الان و در عصر کنونی هم فرصت‌طلبانه کمین کرده‌اند تا کاری کنند که داستان واگذاری سهام و مشخص شدن وضعیت مالکیتی دو تیم بیش از آنکه به نفع ورزش و فوتبال و مردم و منافع ملی تمام شود‌، منافع آنان را تامین کند و بالاخره آنها که از قبل بلاتکلیفی این دو تیم کلی منتفع شده بودند‌، از این به بعد هم منافع خود را حفظ کنند. 
در این باره مسئولان ورزش و مالکان و مدیران جدید این تیم‌ها اولا باید موضوع را جدی بگیرند و ثانیا سخت مراقب رخنه و نفوذ این باندهای دلالی و فرصت‌طلب- که معمولا ظاهرالصلاح و شیرین‌زبان هم هستند- باشند!