kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۴۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۱
ناتو همچنان بر آتش جنگ با روسیه می‌دمد

 300 هزار پهپاد غربی در راه اوکراین

 
 
 
نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد: برای تداوم جنگ با روسیه 300هزار پهپاد را از کشورهای غربی خریداری خواهد کرد.
کارشناسان بر این باور هستند که علی‌رغم تصویب کمک نزدیک به 61میلیارد دلاری کنگره آمریکا به اوکراین، این کمک‌ها تغییری در نتیجه جنگ که همان شکست اوکراین است نخواهد داشت. طبق آنچه از تحولات میادین جنگ گفته می‌شود، نیروهای روسیه هر روز به تدریج دستاوردهای جدیدی را کسب می‌کنند و این در حالی است که اوکراین به دلیل کمبود نیروها قادر به پیشرفت جدی و چشمگیر در میادین نبرد نیست. با وجود این وضعیت، ناتو همچنان با تسلیح اوکراین به دنبال تشدید جنگ در شرق اروپا است. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که مقامات اوکراینی قصد دارند ده‌ها هزار پهپاد تهاجمی را از غرب برای حمله به شهرهای روسیه خریداری کنند. «دنیس شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین در نشست کابینه در همین زمینه گفت: «با توجه به اینکه پهپادهای شناسایی و تهاجمی برای کی‌یف در نبرد با روسیه بسیار مهم هستند، دولت در حال افزایش اختصاص مبلغ ۳۹۲میلیون دلار دیگر برای خرید ۳۰۰هزار پهپاد است.» به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری آلمان، وی افزود: اوکراین پیش‌تر بودجه‌ای را برای خرید پهپاد در سال جاری میلادی اختصاص داده بود. بر اساس این گزارش اوکراین به دلیل فشارهای روسیه، به سرعت در حال ساخت و تولید انواع مختلفی از پهپادهاست. در هفته‌های اخیر، کی‌یف همچنین حملاتش را علیه مناطقی از روسیه تشدید کرده است.
وعده جدید پنتاگون به کی‌یف
خبر دیگر از ادامه کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین این که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: کشورهای غربی نه‌تنها جنگنده‌های اف-۱۶ بلکه تسلیحات دیگری را نیز به اوکراین ارسال خواهند کرد. به گزارش ایسنا، «ژنرال چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا طی جلسه‌ای در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا عنوان کرد: «ما فقط قرار نیست اف-۱۶ها را به اوکراین ارسال کنیم؛ بلکه خلبانان را آموزش خواهیم داد، همچنین بحث آموزش نگهداری این جنگنده‌ها و ارسال سیستم‌های تسلیحاتی دیگر نیز مطرح است». طبق گزارش خبرگزاری تاس، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه به برگزاری گفت‌وگوها درخصوص اف-۱۶ها اشاره کرد.
کی‌یف در اوایل ماه گذشته میلادی اعلام کرد: پنج گروه از خلبانان اوکراینی در بریتانیا، دانمارک، آمریکا و فرانسه برای پرواز با جت‌های جنگنده اف-۱۶ آمریکا آموزش می‌بینند. در پایان اوت ۲۰۲۳ (مرداد) هلند اعلام کرد که ۴۲ فروند اف-۱۶ را به اوکراین منتقل خواهد کرد، در حالی‌ که کپنهاگ به کی‌یف وعده داده بود که ۱۹ فروند از این نوع را تحویل دهد. در این میان، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم هشدار داد که اف-۱۶ می‌تواند حامل تسلیحات هسته‌ای باشد و مسکو این را در عملیات رزمی خود در نظر خواهد گرفت. چند روز پیش نیز روزنامه لیبراسیون نوشت: ۱۰ خلبان اوکراینی که اکثر آنها هرگز پرواز نکرده‌اند، برای گذراندن دوره‌های آموزشی جامع مطابق با استانداردهای نیروی هوائی وارد فرانسه شده‌اند. انتظار می‌رود اف-۱۶های آمریکایی در تابستان امسال وارد اوکراین شود. پس از اتمام دوره آموزشی خود در فرانسه، خلبانان اوکراینی بعد از یک دوره سازگاری چهارماهه در رومانی، از این جنگنده‌ها استفاده خواهند کرد.