kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸

«تضعیف آمریکا در قاره سیاه» مأموریت جدید گروه واگنر در آفریقا

 
 
روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» نوشته است، دولت روسیه نیروهای واگنر را در قالب چهار گروه جدید در آفریقا و نقاط دیگر جهان به منظور تضعیف حضور و نفوذ آمریکا به خدمت گرفته است.
گزارش رسانه‌های غربی حاکی است همزمان با افول جایگاه آمریکا و فرانسه در آفریقا، موقعیت و منزلت روسیه و چین در این کشورها در حال افزایش است. طی روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند: در کشورهایی مثل نیجر و چاد همزمان با پایان حضور نظامیان آمریکا، دولت‌های این کشورهای قراردادهایی با روسیه و چین منعقد کرده‌اند. از سوی دیگر گزارش‌های منتشرشده که نشان می‌دهد دولت روسیه با گذشت هفت ماه از مرگ «یوگنی پریگوژین» رئیس سابق شرکت نظامی- خصوصی واگنر، نیروهای آن را تحت اختیار و به منظور پیشبرد دستورکار کرملین در آفریقا به خدمت گرفته است. وبگاه پولیتیکو طی گزارشی اختصاصی و به نقل از ۲ مقام آمریکایی در همین زمینه نوشته که هزاران نفر از نیروهای واگنر دست‌کم به چهار گروه تقسیم شده‌اند و دولت روسیه این نیروها را با دیگر نیروهای روس ترکیب کرده تا از تکرار شورش آنها در سال گذشته میلادی جلوگیری کند. به نوشته پولیتیکو، چند مقام مسئول گفته‌اند مسکو در حال استقرار ارتش‌های خصوصی جدید خود در سراسر جهان از جمله در اوکراین و آفریقا به منظور اجرای ماموریت‌های ویژه‌ مشابه با ماموریت‌هایی است که واگنرهای سابق در زمان فرماندهی پریگوژین انجام می‌دادند. آن طور که ایسنا به نقل از این روزنامه آمریکایی نوشته است، تغییر ساختار و استقرار مجدد این گروه‌های روس باعث شده دولت «جو بایدن» سربازان آمریکایی را از کشورهایی نظیر نیجر و چاد خارج کرده و ضربه‌ای بزرگ به برنامه‌های واشنگتن در این ۲ کشور وارد کند. از سوی دیگر، روسیه با به خدمت گرفتن این نیروهای نظامی خصوصی برای سیاست‌های آمریکا در کشورهایی همچون جمهوری آفریقای مرکزی، مالی، بورکینافاسو، لیبی و دیگر کشورهای آفریقایی چالش‌ ایجاد کرده است.
پولیتیکو در ادامه می‌آورد: «مقام‌ها اظهار کردند یکی از این چهار گروه با گارد ملی روسیه مرتبط بوده و به اوکراین منتقل شده است. ۲ گروه دیگر تحت کنترل وزارت دفاع و سرویس‌های اطلاعاتی روسیه فعالیت می‌کنند. گروه چهارم نیز به یگان آفریقا شهرت داشته و مرتبط با گروه خصوصی موجود دیگری به نام ردوت است؛ گروهی که هنوز برای در کنترل گرفتن نیروهای سابق واگنر در پایتخت‌های چند کشور آفریقایی تلاش می‌کند.» این روزنامه آمریکایی نوشت: اطلاعات چندان دیگری درباره این گروه‌های جدیدالتأسیس متشکل از نیروهای واگنر از جمله اینکه چه تعداد از اعضا متعلق به شرکت واگنر سابق تحت ریاست پریگوژین و چه تعداد نیز متعلق به دیگر سازمان‌های نظامی خصوصی موجود هستند، وجود ندارد.
پولیتیکو تصریح کرد: پسر پریگوژین مدت کمی بعد از مرگ پدرش کنترل هزاران نفر از نیروهای واگنر را در اختیار گرفت اما اکنون مشخص نیست او تا چه میزان در رهبری یک گروه کوچک‌تر از واگنرها سابق که هنوز خودشان را وفادار به پریگوژین می‌دانند، دخیل است.