kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۲۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸

ادعای تازه وزیر خارجه آمریکا درباره طرح مُرده «آبراهام»

 
 
سرویس خارجی-
وزیر خارجه آمریکا در شرایطی که صهیونیست‌ها در ضعیف‌ترین و آسیب‌پذیرترین شرایط تاریخ خود قرار دارند، مدعی شد با عربستان درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل، به نتایج خوبی رسیده و طرح «آبراهام» در مراحل پایانی خود قرار دارد!
یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای «عملیات طوفان‌الاقصی» را، «هوا» شدن طرح «آبراهام» گفته‌اند. یعنی درست در ایامی که کشورهای مرتجع عربی یکی پس از دیگر با خیانت به آرمان فلسطین، رژیم منفور صهیونیستی را به رسمیت می‌شناختند، این عملیات انجام و روند طرح «آبراهام» متوقف شد. حالا در حالی که نفرت جهانی از رژیم صهیونیستی به اوج رسیده و تمام دنیا علیه جنایات این رژیم به پا خاسته‌اند، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که، با سران سعودی دیدار و درباره احیای این طرح رایزنی کرده و به نتایجی هم رسیده است.
«آنتونی بلینکن» پس از آنکه از چین بازگشت-  آن هم از سفری که استقبال سردی از او شده بود- دیروز در یک سفر منطقه‌ای برای رایزنی درباره آتش‌بس در غزه و شرکت در نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس وارد ریاض شد. او در همان ابتدای سفر خود خبر از عادی‌سازی روابط بین رژیم سعودی و رژیم آپارتاید اسرائیل داد که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. 
او روز دوشنبه، 10 اردیبهشت، گفت که آمریکا و عربستان در طول ماه گذشته اقدامات فشرده‌ای را برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو انجام داده‌اند: «احتمال دارد، تلاش‌های دوجانبه عربستان و آمریکا در این‌باره به زودی به نتیجه برسد... ابتدا باید به جنگ در غزه پایان دهیم و روند تشکیل کشور مستقل فلسطینی را آغاز کنیم تا پس از آن روند عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل به پیش رود.»
به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره، وی با ادعای اینکه تنها عاملی که از برقراری آتش‌بس جلوگیری می‌کند جنبش حماس است، افزود: «با دوستان‌مان برای پایان دادن به جنگ در غزه و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری تلاش می‌کنیم... یک پیشنهاد سخاوتمندانه مقابل حماس گذاشته شده است و امیدواریم که تصمیم درستی بگیرد.» بلینکن درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح نیز مدعی شد که تاکنون در این‌باره طرحی به واشنگتن ارائه نشده است و بدون وجود طرحی که جان غیرنظامیان را حفظ کند، واشنگتن از این عملیات حمایت نمی‌کند.
گفتنی است، پیش از این «میدل‌ایست نیوز»، به نقل از «یک مقام آگاه»، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، فاش کرده بود. به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهائی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.
این مقام افزود که این توافق ابعاد گوناگونی دارد اما سه محور اصلی آن امضای توافق دفاع مشترک میان عربستان و آمریکاست که در آن هرگونه ابهام درباره کاری که آمریکا در صورت هرگونه حمله در دفاع از عربستان انجام می‌دهد و همچنین برعکس آن، یعنی آنچه عربستان در صورت حمله به منافع آمریکا انجام می‌دهد، برطرف شده است. به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته آمریکاست. همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیرنظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.