kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۹۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱

ممنوعیت خروج مردان 18 تا 60 سال از اوکراین؛ همه باید به جنگ روسیه بروند!

 
 
سرویس خارجی-
در حالی‌ که ممکن است اقدامات جدیدی برای بازگرداندن مردان اوکراینی که به خارج رفته‌اند، اعلام شود، 
وزارت خارجه اوکراین خدمات کنسولی خود را برای مردان ۱۸ تا ۶۰ساله به حالت تعلیق درآورده است. این یعنی هیچ 
مرد 18 تا 60ساله‌ای اجازه ندارد از اوکراین خارج شود.
در سومین سال جنگ، اوکراین به شدت دچار کمبود نیرو در خط‌مقدم جنگ شده است. طی دو سال گذشته کی‌یف ده‌ها هزار تن از نیروهای خود را در جنگ با روسیه از دست داده و میلیون‌ها نفر هم از این کشور گریختند به همین دلیل وزارت دفاع اوکراین از چندی قبل قانون خدمت سربازی را اصلاح کرده و الزامات جدیدی به آن اضافه کرده است. در واقع گروه‌هایی که قبلا در زمان جنگ از خدمت اجباری معاف شده بودند، باید به خدمت سربازی بروند. از مردادماه گذشته ارتش اوکراین اجازه داشت افراد مسن و حتی مبتلا به بیماری‌های مختلف از جمله انواع مختلف هپاتیت، اچ‌آی‌وی بدون علائم، سِل تحت درمان بالینی و همچنین بیماری‌های خونی مختلف را به خدمت سربازی بفرستد. این قانون همچنین اجازه می‌دهد تا افرادی با «نمود کوتاه‌مدت و خفیف اختلالات روانی» و همچنین «بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی که پیشروی کندی دارند» برای خدمت فراخوانده شوند. از چندی قبل اعلام شد که زنان هم باید مثل مردان راهی میادین جنگ شوند.
علی‌رغم فراخوان‌های گسترده برای قشر بزرگی از جامعه اوکراین برای حضور در جنگ، گزارش‌ها نشان می‌دهد که موج فرار از اوکراین به شدت ادامه دارد و حتی مردم اوکراین با شنا در دریا سعی دارند از کشورشان فرار کرده و خود را به کشورهای همسایه برسانند تا به میدان جنگ فرستاده نشوند. وزرات خارجه اوکراین در اقدام جدیدی برای جلوگیری از خروج مردان از این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد: خدمات کنسولی خود را برای مردان ۱۸ تا ۶۰ساله به حالت تعلیق درآورده است. به گزارش ایسنا به نقل از «ب.اف.ام.تی.وی»، وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: دریافت پرونده‌های جدید برای خدمات کنسولی مربوط به دسته مذکور از اتباع اوکراینی را موقتاً متوقف کرده است. در همین حال تنها ارائه کارت شناسایی برای ورود به اوکراین برای مردانی در این بازه سنی کفایت می‌کند. «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین همچنین در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «اقامت در خارج از کشور، شهروندی را از وظایف خود نسبت به وطن معاف نمی‌کند.» تعدادی از شخصیت‌های اوکراینی از اظهارات وزیر خارجه این کشور انتقاد کردند و آن را بی‌اثر یا حتی غیرقانونی دانستند. «سرگئی پتوخوف»، معاون سابق وزیر دادگستری این کشور هم در فیس‌بوک نوشت: «این دستور هیچ مردی را که به خارج از کشور رفته است مجبور نمی‌کند که به اوکراین بازگردد و به جنگ برود.»
کار اوکراین تمام است
از آن‌سو وب‌سایت مجله آمریکایی «فارین‌پالیسی» هم در گزارشی با اشاره به موانع، محدودیت‌ها و اولویت‌های اروپا و آمریکا در کمک به اوکراین تاکید کرد: با وجود تصویب لایحه کمک نظامی ۶۰میلیارد دلاری کنگره آمریکا به کی‌یف، ‌همچنان احتمال دارد این کشور در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری میلادی (۲۰۲۴)، از روسیه شکست بخورد. به گزارش ایرنا به نقل از فارین‌پالیسی، با وجود تصویب کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین، بیشتر کارخانه‌ها هنوز تولید خود را افزایش نداده‌اند. «الکساندرا اوستینوا» یک قانونگذار اوکراینی در این رابطه گفت: «مشکل این است که کمبود شدید گلوله‌های توپخانه در سراسر جهان وجود دارد. اروپایی‌ها قول داده بودند که یک‌میلیون گلوله در اختیار اوکراین قرار دهند، اما فقط ۳۰درصد از آن را تهیه کردند... آمریکایی‌ها نیز با ارسال ذخایر نظامی خود به اسرائیل انبارهای خود را خالی کرده و در نهایت فقط خط تولید خود را افزایش می‌دهند.»
به نوشته فارین‌پالیسی، انتظار می‌رود دولت آمریکا بیشتر زمان باقیمانده از سال را صرف بازسازی ذخایر خود و رساندن آن به سطوح قبل از جنگ کند. ارتش آمریکا قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ تولیدات توپخانه‌ای خود را به ۱۰۰هزار گلوله در ماه برساند. از سوی دیگر، ذخایر نظامی اروپا نیز خالی است. بیشتر تجهیزات نظامی وعده داده شده اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۴ به دست اوکراینی‌ها نمی‌رسد. بنابراین شرکای اوکراین در این قاره خود را پنهان و به دنبال تامین‌کنندگان تجهیزات نظامی در خارج از اتحادیه اروپا هستند.
«فرانتس استفان گادی» استاد مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن که به تازگی مطالعه‌ای بر روی سرعت شلیک توپخانه‌ای اوکراین انجام داده است، در این‌باره تصریح کرد: با فرض این که اوکراینی‌ها در ۱۲ ماه آینده بتوانند نرخ شلیک ماهانه حدودی ۷۵هزار- ۸۵هزار گلوله در ماه را داشته باشند، این حداقل مقداری است که اوکراین برای ادامه جنگ با روس‌ها به آن نیاز دارد. این شرایط هیچ امکانی برای عملیات تهاجمی آنها علیه روسیه در سال جاری باقی نمی‌ماند. این در حالی است که روسیه در مسیر تولید ۳.۵میلیون گلوله در سال ۲۰۲۴ قرار دارد و ممکن است تا پایان سال بتواند آن را به تولید ۴.۵میلیون گلوله افزایش دهد.
انسداد دارایی‌های روسیه در سوئیس
خبر دیگر این که شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی از مسدود شدن بیش از ۱۴میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه توسط سوئیس خبر داد. به گزارش ایرنا، در گزارش بلومبرگ آمده است که برن ۱۳میلیارد فرانک (معادل ۱۴میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار) از دارایی‌های روسیه که در سوئیس نگهداری می‌شود را مسدود کرده است. بر اساس این گزارش بیش از ۷میلیارد دلار از اموال مسدودشده، ذخایر ارزی و دارایی‌هایی هستند که به بانک مرکزی روسیه تعلق دارند. در این گزارش آمده است: دبیرخانه امور اقتصادی دولت سوئیس روز سه‌شنبه اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ نیز مقامات سوئیس ۵۸۰میلیون فرانک دیگر از دارایی‌های روسیه در این کشور را به دنبال بررسی‌های خود و شفاف‌سازی‌های دقیق بانک‌های سوئیسی، مسدود کرده بودند. مقام‌های روسیه پیش از این اعلام کرده بودند که تاکنون ۲۸۰میلیارد دلار از دارایی‌های مسکو در خارج از این کشور مسدود شده است. بر اساس گزارش یادشده، پنج تا ۶میلیارد دلار از این دارایی‌ها در آمریکا و نزدیک به ۲۲۴میلیارد دلار آن در اتحادیه اروپا مسدود شده است.