جهان
نقش شبکههای اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات
صنعت دخانیات مدتهاست از طریق بازاریابی هدفمند جوانان را جذب خود کرده است.
به گزارش ایسنا، صنعت دخانیات مدتهاست از طریق بازاریابی هدفمند که سیگار کشیدن را با تصاویری از محصولات با طعم شیرینی، تأیید افراد مشهور و محیطهای اجتماعی و سایر تاکتیکهای فریبنده جذاب میکند، جوانان را جذب خود کرده است. بر اساس مطالعه جدیدی که توسط متخصصان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون (BUSPH) انجام شد، به نظر میرسد این رویکرد بازاریابی به ویژه از طریق رسانههای اجتماعی تاثیرگذارتر است. این مطالعه که در ژورنال Addictive Behaviors منتشر شد، نشان داد استفاده مکرر از رسانههای اجتماعی با افزایش خطر استفاده جوانان از هر محصول تنباکو- از جمله سیگارهای الکترونیکی- مرتبط است. جوانانی که قبلاً از دخانیات استفاده نمیکردند و روزانه از رسانههای اجتماعی استفاده میکردند، در مقایسه با جوانانی که کمتر از این پلتفرمها استفاده میکردند، ۶۷ درصد بیشتر احتمال داشت که بعد از یک سال سیگار بکشند. از آنجایی که تقریباً همه جوانان در نقاط مختلف دنیا در رسانههای اجتماعی فعال هستند و در طول روز به طور مکرر با شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تیکتاک درگیر هستند، این یافتهها نگرانی در مورد قرار گرفتن جوانان در معرض محتوای تبلیغاتی محصولات مضر را افزایش میدهد. در حالی که از اواسط دهه ۱۹۹۰ نرخ ملی سیگار کشیدن در بین جوانان ایالات متحده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، تخمین زده میشود که ۱۰ درصد از دانشآموزان دبیرستانی- ۲.۸ میلیون نفر- در حال حاضر حداقل از یک محصول تنباکو استفاده میکنند. به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این یافتهها بر مصرف دخانیات بهعنوان یک موضوع دائمی بهداشت عمومی تأکید میکند و بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اینکه چگونه تبلیغات دخانیات در رسانههای اجتماعی ممکن است به این مشکل دامن بزند، تأکید میکند. همچنین سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش جهانی خود آورده است در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۲۵ میلیارد نفر بالای ۱۵ سال در جهان محصولات دخانی مصرف میکردند در حالی که این تعداد در سال ۲۰۰۰ میلادی ۱.۳۶ میلیارد نفر بوده است. این گزارش در عین حال پیشبینی کرده است شمار مصرفکنندگان دخانیات تا سال ۲۰۳۰ میلادی با وجود افزایش جمعیت به حدود ۱.۲ میلیارد نفر کاهش خواهد یافت. در گزارش فوق آمده است جنوب شرق آسیا و اروپا بیشترین میزان مصرفکنندگان سیگار را دارند و برآورد شده که یک چهارم جمعیت آنها به محصولات دخانی اعتیاد دارند. این تحقیق سازمان ملل نشان میدهد استفاده از تنباکو در برخی کشورها مانند مصر، اردن و اندونزی هنوز هم در حال افزایش است. آمار نگرانکننده دیگر این گزارش این است که به صورت متوسط حدود ۱۰ درصد افراد ۱۳ تا ۱۵ ساله به شکلی از نوعی ماده دخانی استفاده میکنند. این میزان به مفهوم مصرف تنباکو توسط ۳۷ میلیون نوجوان است که ۱۲ میلیون آنها از محصولات دخانی بدون دود استفاده میکنند. در این گزارش آمده است از آنجایی که ۷۰ کشور در این زمینه هیچگونه آماری ندارند، شمار واقعی این افراد ممکن است بیشتر از این باشد.