اعلام شرایط و تسهیلات جدید اسقاط خودروهای فرسوده
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل شرایط و تسهیلات جدید اسقاط خودروهای فرسوده را اعلام کرد.
«مهران سالاریه» در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اواخر سال گذشته هیئت وزیران آییننامه ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو را که مربوط به ضوابط و تسهیلات جدید خروج و اسقاط خودروهای فرسوده است، برای اجرا ابلاغ کرد.
وی ادامه داد: در این آییننامه که در نوع خود بسیار پیشرفته و با درنظرگرفتن همه جوانب تدوین شده، شرایط خروج خودروهای فرسوده تسهیل و تلاش شده تا واقعیات قیمتی موجود در بازار در آن لحاظ شود تا مردم از نظر اقتصادی و قیمتی ترغیب به نوسازی خودروی خود شوند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل گفت: از جمله مهمترین تدابیر در حوزه سلبی، منع تردد خودروهای فرسوده درکلانشهرهاست. همچنین امکان تغییر پلاک این خودروها به پلاک کلانشهرها وجود نخواهد داشت.
سالاریه افزود: در بخش تدابیر تشویقی هم تسهیلات بانکی کافی برای نوسازی خودروهای فرسوده پیشبینی شده و همچنین مالکان خودروهای فرسوده در صورت ثبتنام درسایت و آغاز مراحل اسقاط تا زمان به نتیجه رسیدن اسقاط خودرو میتوانند درکلانشهرها تردد داشته باشند. همچنین خودروسازان موظف شدهاند 20 درصد تولیدات خود را به طرح اسقاط خودروهای فرسوده اختصاص دهند و دولت هم یارانه غیر مستقیم خود را به این طرح 300 درصد افزایش داده است.
او با اشاره به این موضوع که با توجه به افزایش بهای خودرو در بازار، اسقاط و تحویل خودروهای فرسوده برای مردم اقتصادی نبود، اظهار داشت: این نقص در آئیننامه جدید رفع شده به گونهای که از طریق افزایش گواهی اسقاط تخصیص یافته به خودروهای فرسوده و محاسبه قیمت لاشه، ارزش این خودروها با بهای بازار تطبیق داده شده است.
هر گواهی 35 میلیون تومان
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل در این باره توضیح داد: به عنوان مثال و درباره خودروهای سواری شخصی، گواهی تخصیص یافته به هر خودرو فرسوده از یک عدد به سه عدد رسیده که با توجه به ارزش 35 میلیون تومانی هر گواهی، رقم مناسبی برای صاحب خودرو محسوب میشود. اگر سن خودرو سواری بین 20 تا 25 سال باشد سه گواهی اسقاط، سن 25 تا 30 سال دو گواهی اسقاط و سن بیشتر از 30 سال یک گواهی اسقاط دریافت میکند.
سالاریه افزود: درباره خودروهای سواری وارداتی، روال قبلی این بود که به ازای واردات دو خودرو سواری باید یک گواهی اسقاط تحویل میشد اما درآئیننامه جدید، میزان ارزبری و رتبه مصرف انرژی خودرو ملاک دریافت گواهی اسقاط قرار می گیرد. برای خودروهای تجاری کارکرده هم ضوابطی در این آئیننامه دیده شده، به گونهای که اگر عمر این خودروها تا دو سال باشد، معادل 35 درصد ارزش، گواهی اسقاط دریافت و اگر عمر آن بین دو تا پنج سال باشد این رقم به 50 درصد افزایش خواهد یافت.
سالاریه با اشاره به اینکه برای خودروهای برقی هم تسهیلات خوبی در آئیننامه ماده 10 پیشبینی شده است، گفت: در این آئیننامه خودروهای تمام برقی که برای حملونقل عمومی استفاده میشود از پرداخت عوارض نوسازی معاف است. همچنین درباره خودروهای سواری برقی، واردات هر هشت دستگاه خودرو نیاز به یک گواهی اسقاط خواهد داشت. خودروهای هیبریدی وارداتی هم هر سه خودرو نیازمند یک فقره گواهی اسقاط است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل درباره ضوابط خروج موتورسیکلتهای فرسوده هم افزود: با توجه به اینکه میزان آلایندگی موتورسیکلتهای فرسوده نسبت به خودرو فرسوده ۱۴ برابر است در سال جاری تحول خوبی را در زمینه خروج موتورسیکلتهای فرسوده شاهد خواهیم بود به گونهای که موتورسیکلتها در اولویت پرداخت تسهیلات خروج خودروهای فرسوده در کلانشهرها خواهند بود.