kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۷۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲
سخنگوی صنعت آب خبر داد

دریافت ۴۰ میلیون مترمکعب از حق‌آبه هیرمند

 
 
 
سخنگوی صنعت آب از افزایش ۱۲ سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: در سامانه بارشی اخیر از سمت افغانستان دوبار رهاسازی آب به سمت ایران صورت گرفت که در مجموع ۴۰ میلیون مترمکعب از حق‌آبه هیرمند را دریافت کردیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «فیروز قاسم‌زاده»، سخنگوی صنعت آب کشور در نشست خبری اظهار داشت: در بهمن‌ماه سال گذشته پیش‌بینی‌های بارشی تحقق نیافت و کشور با 50 درصد کاهش بارش مواجه شد؛ لذا این موضوع باعث تغییر در برنامه‌ریزی‌ها شد تا منابع حداقلی که از سه سال خشک متوالی در اختیار بود، به نحو بهینه استفاده شده و تمام بخش‌های مصرف در کشور با حداقل تنش روبه‌رو شود.
وی در خصوص آخرین وضعیت بارش در کشور خاطرنشان کرد: با ورود سامانه بارشی اخیر در نیمه جنوبی کشور و دریافت بارش‌های بسیار خوب، نسبت به سال گذشته، پنج درصد رشد بارش را شاهد هستیم.
معاون آبفای کشور در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه هم اظهار کرد: در حال حاضر تراز دریاچه آب ارومیه نسبت به سال قبل ۱۲ سانتیمتر و نسبت به ابتدای سال آبی ۶۰ سانتیمتر افزایش داشته است.
قاسم‌زاده درباره آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند تصریح کرد: در سال آبی جاری ۴۰ میلیون مترمکعب ورودی به چاه‌ نیمه‌های سیستان و بلوچستان داشتیم اما مواضعی که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پیش گرفته پایبندی به معاهده‌ای است که بین ایران و افغانستان وجود دارد.
 حجم سدهای کشور ۳۱ میلیارد مترمکعب است
سخنگوی صنعت آب با اشاره به آخرین وضعیت سدهای کشور گفت: میزان ورودی آب به سدها نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته و میزان خروجی سدها تقریبا مشابه سال گذشته است و اکنون ۶۳ درصد حجم مخازن پر هستند که چهار درصد با حداکثر متوسط پنج سال اخیر فاصله داریم. حجم مخازن سدها معادل ۳۱ میلیارد مترمکعب بوده که این عدد تقریبا مشابه سال قبل است.
وی در خصوص بارندگی‎های اخیر در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ورودی سدهای استان سیستان و بلوچستان حدود 700 میلیون مترمکعب است که عمدتاً در بلوچستان جنوبی متمرکز بوده و در هرمزگان نیز ورودی‌ها در حدود 135 میلیون مترمکعب بوده است.
 بارش 50 درصد سال فقط در 48 ساعت
قاسم‌زاده حداکثر نقطه بارش در مناطق جنوبی کشور را حدود 300 میلیمتر خواند و گفت: این میزان حدود دو تا سه برابر متوسط کل سال آبی این ایستگاه است که در یک بارش 48 ساعته رخ داده است؛ طبیعتاً این میزان بارش روان‌آب‌هایی ایجاد می‌کند که از ظرفیت ایمن رودخانه‌ها فراتر می‌رود و منجر به آبگرفتگی خواهد شد.
وی گفت: در همین زمان، فعالیت سامانه بارشی در کشورهای عمان و امارات نیز وجود داشت و این کشورها نیز در حدود 309 و 330 میلیمتر بارش دریافت کردند، اما در ایران بیشترین شدت بارش رقم خورد که باعث پیک‌های حداکثری سیلاب بوده است که با مدیریت انجام شده در سیل اخیر سیستان، گزارشی از فوتی ناشی از سیل دریافت نشد.
سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اینکه در سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان، 615 روستا دچار قطعی آب شد، افزود: تاکنون 527 روستا رفع قطعی اتفاق افتاده و سایر روستاها نیز به دلیل تخریب بسیاری از راه‌ها همچنان با قطعی آب مواجه هستند؛ در این استان به طور متوسط حدود 56 میلیمتر بارندگی رخ داده که بیش از 50 درصد سال آبی خود را در 48 ساعت دریافت کرده است.