kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۶۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸

قدردانی مردم از نیروهای پلیس در اجرای طرح عفاف و حجاب  

 در پی اجرای طرح نور با محوریت مقابله با ناهنجاری‌های حوزه عفاف و حجاب از سوی فراجا، بسیاری از مردم ضمن حمایت از این طرح خواستار تداوم اجرای آن هستند.
 
 
 
به گزارش کیهان، مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله پدیده کشف حجاب یکی از مطالبات اصلی مردم انقلابی کشور و خانواده‌های شهداست که مدتی به بهانه تدوین قانون جدید به وقفه افتاده بود. در حالی که همان قوانین قبلی نیز تصریح به ورود دستگاه‌هایی مانند پلیس به این حوزه و قابلیت اجرا داشت. متاسفانه تعلل و طولانی شدن پروسه تدوین قانون جدید این شائبه را ایجاد کرده بود که مسئله کشف حجاب به حال خود رها شده است. در این بین گروه‌های مختلف مردم که روز به روز شاهد زیر پا گذاشتن بیشتر خطوط قرمز در نوع پوشش و کشف حجاب برخی فریب خوردگان یا اجیرشدگان و مانور بی‌حجابی بودند به این وضعیت اعتراض داشتند. در روزهای ابتدای امسال نیز مطالبه و انتقاد رهبر انقلاب در مورد وضعیت بی‌حجابی برخی در جامعه مطرح شد. هر چند کم کاری مداوم دستگاه‌های مختلف مسئول فرهنگی، اجتماعی و... در حوزه حجاب به امری عادی تبدیل شده است اما بازهم نیروی انتظامی پا در عرصه گذاشت و با اجرای طرح نور برخورد ارشادی و تذکر و مقابله با مصادیق و موارد کشف حجاب را از 25 فروردین به طور ویژه در سراسر کشور آغاز کرده است. در این بین همان‌طور که انتظار می‌رفت سیاه‌نمایی و سنگ اندازی برخی در فضای مجازی و رسانه‌های معاند در برابر اقدامات پلیس در حوزه عفاف و حجاب در روزهای گذشته به طور هدفمند در حال پمپاژ است. این در حالی است که بسیاری از مردم نسبت به ورود پلیس به این عرصه ابراز رضایت کرده‌اند. به عنوان مثال در همین راستا جمعی از مردم شهر ایلام با اهدای شاخ‌های گل به نیروهای پلیس از اجرای طرح عفاف و حجاب از سوی پلیس تقدیر و تشکر کردند.
پیش از این هم فرماندهی انتظامی کشور در اطلاعیه‌ای از مردم به ویژه بانوان معتقد و قانونمدار کشور برای همکاری و همراهی در اجرای طرح نور تقدیر کرده بود.
در اطلاعیه شماره دو فرماندهی انتظامی کشور درخصوص طرح نور(عفاف و حجاب) آمده بود: «با اجرای طرح نور از روز شنبه 25 فروردین‌ماه 1403، خوشبختانه شاهد همکاری وصف‌ناپذیر مردم عزیز به ویژه بانوان فهیم و قانونمدار کشورمان با پلیس هستیم. قاطبه زنان و دختران ایران اسلامی، ارزش وجودی خود را دانسته و نسبت به رعایت قوانین عرصه عفاف و حجاب تمکین دارند که این حاکی از فهم و شعور نهفته در زنان این مرز و بوم است. تمام تلاش پلیس بر این است که بانوان کشورمان در امنیت و آرامش لازم در جامعه فعالیت‌های خود را انجام دهند و در سایه همین همکاری و همراهی‌هاست که فضائی سالم با حفظ حریم افراد در جامعه شکل می‌گیرد و هر روز بر پویایی و پیشرفت آن افزوده می‌شود. فرماندهی انتظامی کشور به تمام مادران، خواهران و دختران سرزمین ایران اسلامی که با برادران خود در فراجا همگام و همسو بوده و با روشنفکری آگاهانه نسبت به قوانین جامعه ایران اسلامی تمکین دارند، تقدیر و تشکر خالصانه خود را ابراز می‌کند.» پس از آن نیز فراجا طی اطلاعیه‌ای دیگر ضمن قدردانی مجدد از مردم قانون‌مدار ایران برای همکاری و همراهی در اجرای «طرح نور»؛ اعلام کرده بود: «گزارش‌های میدانی و بررسی‌های دقیق با ابزار هوشمند نشان داده است که وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روزها و هفته‌های آینده روند بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت. بر این اساس اجرای طرح نور منطبق با خواست و ساخت عمومی جامعه و مسئولین اجرائی کشور و براساس وظایف محوله به پلیس به عنوان مجری قانون در کنار دیگر ماموریت‌های امنیتی و انتظامی‌، تداوم خواهد داشت و برخی شیطنت‌های رسانه‌ای توسط جریان‌سازی معاندین در اجرای سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت.» فراجا درخصوص برخی انتقادها از نحوه اجرای این طرح نیز اعلام کرده است: «ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد. فضای فعلی و راهبرد فراجا در شرایط کنونی حفظ نظم و انضباط اجتماعی در قالبی ایجابی و تذکره‌ای است و صرفاً با هنجارشکنانی که به حریم و حرمت شهروند ایرانی تعدی می‌کنند برخورد قانونی توأم با دقت و حساسیت خواهد کرد.»
حال که نیروی انتظامی به عنوان یکی از بیست و چند دستگاه مسئول در حوزه حجاب وارد گود شده است، باید سایر دستگاه‌های مسئول فرهنگی، اجتماعی، قضائی، رسانه ملی و... نیز جدی‌تر از قبل به میدان بیایند تا شاهد اثرگذاری اقدامات سلبی و ایجابی و فرهنگ‌سازی مؤثر در عرصه حجاب باشیم.