kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۴۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶

 پُرتکرارترین جمله این روزها در تحلیل جنگ اوکراین «اوکراین شانسی برای پیروزی ندارد»


 
 
 کارشناسان، رسانه‌ها و مقامات غربی این روزها به اتفاق می‌گویند اوکراین شانسی برای پیروزی در جنگ ندارد و این مسئله به پرتکرارترین جمله این روزها در تحلیل جنگ اوکراین تبدیل شده است.
شکست اوکراین در جنگ این روزها به پرتکرارترین جمله در تحلیل تحولات جنگ اوکراین تبدیل شده است. طی ماه‌های گذشته با برهم خوردن موازنه به نفع روسیه و به ضرر اوکراین، کارشناسان و رسانه‌ها و مقامات غربی بارها درباره شکست اوکراین در جنگ با روسیه هشدار داده‌اند. زلنسکی برای جلب توجه غربی‌ها برای دریافت کمک‌های بیشتر از ضد حمله جدید در تابستان سخن گفته است اما کارشناسان باور کمی به موفقیت این ضد حمله دارند. فرماندهان میدانی ارتش اوکراین هم از وخامت اوضاع خبر می‌دهند. رسانه‌های غربی نیز این روزها همچنان نسبت به شکست و فروپاشی ارتش اوکراین هشدار می‌دهند. روز یکشنبه خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی از قول یک مقام آمریکایی نوشته بود ارتش اوکراین در آستانه فروپاشی قرار دارد.
اوکراین در مسیر شکست
نشریه آمریکایی «پالتیکو» هم در گزارش جدیدی اوضاع ارتش اوکراین را به لحاظ تسلیحات و تعداد سربازانش ناگوار دانسته و معتقد است که کیف در آستانه شکست از روسیه قرار دارد. به گزارش ایسنا، پالتیکو در مطلبی با عنوان «اوکراین به سمت شکست به پیش می‌رود» به قلم «جیمی دتمر»، تحلیگر بخش اروپای این نشریه نوشته است: «کافی است از یک سرباز اوکراینی بپرسید آیا همچنان باور دارد غرب روی گفته خودش که تا هر زمان که طول بکشد در کنار کیف خواهد ایستاد، می‌ماند؟ چنین قولی حالا برای یک سرباز اوکراینی مستقر در خط مقدم، با گذشت چهار هفته از آخرین باری که واحد توپخانه او گلوله‌ای برای شلیک داشته، پوچ است.» تحلیلگر پالتیکو نوشت مسئله ارتش اوکراین هم‌اکنون دیگر تنها اتمام مهمات نیست و تاخیر غرب در فرستادن کمک برای این ارتش باعث تحلیل رفتن یک چیز خطرناک‌تر که جبرانش حتی از تأمین مهمات سخت‌تر است، شده و آن روحیه جنگندگی سربازان اوکراینی است. پالتیکو خاطر نشان کرده است: «روحیه سربازان اوکراینی همچنان که به دلیل بمباران‌های بی‌امان، نداشتن سلاح‌های پیشرفته و تلفات دادن در میدان نبرد زمین‌گیر شده‌اند، تیره‌ و تار است. دیگر از انبوه مردان جوانی که در ماه‌های اولیه جنگ برای پیوستن به ارتش مقابل مراکز سربازگیری در شهرهایی صدها مایل دورتر از جبهه جنگ صف می‌کشیدند، خبری نیست. امروزه اوکراینی‌های عمدتاً واجد شرایط سربازی در ارتش از خدمت فرار می‌کنند و به جای آن، عصرهای خود را در باشگاه‌های شبانه می‌گذرانند. تعداد خیلی زیادی از آنها نیز به کلی کشور را ترک کرده‌اند.» این تحلیلگر نوشته است: «حتی به‌رغم اینکه ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید اوکراین در تلاش برای یافتن یک راه جایگزین برای عقب‌نشینی است افسران ارتش اوکراین در گفت‌وگوهای خصوصی پذیرفته‌اند افزایش تلفاتشان در تابستان امسال اجتناب‌ناپذیر بوده و مسئله تنها بر سر این است که میزان این تلفات چقدر وخیم خواهد بود. می‌توان استدلال کرد پوتین، هرگز تا این حد به هدف خود (شکست اوکراین) نزدیک نبوده است.»
اوکراین به تاریخ می‌پیوندد
«آندری یرماک»، رئیس دفتر زلنسکی به پالتیکو گفت: «ما می‌دانیم که مردم در حال خسته شدن هستند و این را از فرمانداران مناطق و از خود مردم می‌شنویم.» او گفت که به همراه رئیسش به «برخی از خطرناک‌ترین نقاط» سفر می‌کنند تا شهروندان و سربازان را برای جنگ متحد کنند و تأکید کرد: «ما به مردم می‌گوییم، نام شما در کتاب‌های تاریخ ثبت خواهد شد». تحلیلگر پالتیکو نوشته است: «اما اگر جریان جنگ در سومین سالش به نفع اوکراین برنگردد، این خود کشور اوکراین خواهد بود که روانه صفحات کتاب‌های تاریخ خواهد شد. به نوشته پالتیکو‌، فوری‌ترین نیاز اوکراین هم‌اکنون گلوله‌های توپ است و به میلیون‌ها عدد از آنها نیاز دارد و مقام‌های اوکراینی می‌گویند برای محافظت از سربازانشان در خطوط مقدم و دفاع از شهر خارکیف، شهری که بعد از کیف دومین شهر بزرگ اوکراین بوده و در هفته‌های اخیر زیر آتش شدید حملات موشکی و توپخانه‌ای روسیه قرار گرفته، نیازمند دست‌کم ۲۴ سامانه پدافند هوائی پاتریوت دیگر هستند. اوکراین نگران است روسیه به‌زودی حمله زمینی بزرگی را برای تصویب دومین شهر بزرگش به اجرا بگذارد.
تحلیلگر پالتیکو نوشته است: «فرماندهان اوکراینی فریاد شکایت از کمبود سرباز سرداده‌اند؛ برآوردی از سوی والری زالوژنی، فرمانده ارشد سابق ارتش اوکراین حاکی از نیاز این ارتش به ۵۰۰ هزار سرباز دیگر است.» پالتیکو در انتهای این تحلیل نتیجه‌گیری می‌کند: «شور وطن‌پرستانه اولیه‌ در اوکراین که منجر به پر شدن مراکز سربازگیری از داوطلبان اعزام به جنگ شده بود از بین رفته است. تخمین زده شده ۶۵۰ هزار مرد اوکراینی که در سن جنگ قرار دارند از کشور فرار کرده‌اند و بیشتر آنها قاچاقی از مرزها خارج شده‌اند.»