kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵

اولین فیلم مستند «شهید آوینی» رونمایی شد

آئین بزرگداشت سی و یکمین سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی و رونمایی از نخستین فیلم مستند این هنرمند شهید، برگزار شد.
 
 
 
به گزارش خبرنگار کیهان، «میراث مرتضی» عنوان مراسمی بود که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و به همت بنیاد روایت فتح، روز دوشنبه 27 فروردین در تالار وحدت برگزار شد.
اتفاق ویژه مراسم امسال یادبود سید شهیدان اهل قلم این بود که برای اولین‌بار، نخستین فیلم مستند شهیدآوینی با عنوان «دهکده برزان» به نمایش درآمد. این مستند سال 1358 در گروه تلویزیونی جهاد سازندگی ساخته شده بود و به نجات روستای برزان (از توابع شهرستان درود) از فقر و ویرانی توسط نیروهای جهاد می‌پردازد. 
سردار علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی در مراسم «میراث مرتضی» سخنرانی کرد و گفت: هنر دارای سه رویکرد دولتی، مردمی و متعهد است؛ رویکرد متعهد هنر بر انسانیت تاکید دارد و شهید آوینی سردمدار این هنر بود.
وی که یکی از اعضای هسته اولیه جهاد سازندگی بود، به روایت خاطراتی از شهید آوینی پرداخت و ازجمله، بیان کرد: من به شهید آوینی گفتم سریال‌هایی مثل ارتش سری در دنیا ساخته می‌شود، شما نیز می‌توانید سریال‌سازی کنید. آوینی درحال نگارش سناریو و طرحی در این خصوص بودند که به شهات رسید.
افشار همچنین اظهار داشت: شهید آوینی با نریشن‌هایی که بر فیلم‌ها داشت، تاثیرات آن را بیشتر می‌کرد. این یک خلأ در عرصه هنری امروز ماست. به‌نظرم عزیزانی که فیلم‌هایی از غزه و فلسطین می‌سازند به سبک آوینی تولید فیلم مستند کنند تا در سطح بین‌المللی و جهانی تاثیرگذار باشند.
گفتنی است، در پایان این مراسم، بهروز افخمی و اسماعیل براری به نقد و بررسی مستند «دهکده برزان» و سبک مستندسازی شهید آوینی پرداختند.