kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
بر اساس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳

60 درصد مصارف لایحه بودجه به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی تعلق گرفت



بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که باز هم حدود 60 درصد مصارف آن، مربوط به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی
 است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته بود که بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. بر این اساس مجلس شورای اسلامی پس از بررسی لایحه دولت آن را تصویب خواهد کرد. بر اساس سند بودجه 1403، میزان درآمدهای کشور 15 هزار و 233 هزار میلیارد ریال و مقدار هزینه‌ها 18 هزار و 787 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.
کل مصارف بودجه 63 هزار و 470 هزار میلیارد و مصارف بانک‌ها و شرکت‌های دولتی 37 هزار و 416 هزار میلیارد ریال است. بنابراین، با وجود اینکه شعار سال؛ جهش تولید با مشارکت مردم است؛ باز هم حدود 60 درصد مصارف آن، مربوط به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی است.
هزینه‌کرد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی که به حیاط خلوت برخی افراد پرنفوذ درون و بیرون حاکمیت تبدیل شده، نقش بیشتری نسبت به هزینه‌کرد حقوق و دستمزدهای دولتی و غیردولتی در بروز میانگین نرخ تورم دارد اما همواره به بهانه افزایش تولید و کنترل تورم، بیشتر سهم بودجه به شرکت‌ها و بانک‌های دولتی داده می‌شود.
حال آنکه برخی شرکت‌های دولتی زیان‌ده بودجه‌ها را صرف خرید زمین و ساختمان و حتی ارز می‌کنند تا در صورت‌های مالی، زیان خود را بپوشانند یا با گران کردن محصولات در یک بازار انحصاری، زیان خود را می‌پوشانند. بانک‌های دولتی هم با بنگاه‌داری و خلق پول، بیش از حقوق و وام کارمندان و کارگران در خلق تورم نقش دارند اما در پرداخت تسهیلات مورد نیاز مردم، سختگیری‌های بسیار می‌کنند. 
بنابراین، با واگذاری تعداد زیادی از این شرکت‌ها و بانک‌ها به بخش خصوصی و مردمی، بار بزرگی از دوش بودجه دولت برداشته می‌شود اما همان عناصر دارای تعارض منافع که بعضاً ژست اپوزیسیون هم می‌گیرند اجازه مردمی‌سازی اقتصاد را 
نمی‌دهند.
لازم به ذکر است، امسال اولین سالی بود که پس از اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، مقرر شد تا بودجه سال 1403 به صورت دو مرحله‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
 ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی
به گزارش ایسنا، بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی و کالابرگ الکترونیک پیش‌بینی کرده که این رقم نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.
همچنین ۷۴ هزار و 900 میلیارد تومان برای یارانه دارو، شیرخشک و ملزومات مصرفی پزشکی در نظر گرفته شده است.
گفتنی است در لایحه بودجه سال گذشته ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو در نظر گرفته شده بود که انتقاداتی از سوی سازمان غذا و دارو هم به دنبال داشت. سید حیدر محمدی سال گذشته درباره وضعیت اعتبارات طرح دارویاری در سال ۱۴۰۲ گفته بود که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتباری ۶۹ هزار میلیارد تومانی به عنوان اعتبار مربوط به طرح دارویاری در نظر گرفته شده که سازمان غذا و دارو نسبت به اعتباری که برای بودجه طرح دارویاری پیش‌بینی شده، اعتراض دارد. اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای بودجه دارویاری در حالی مطرح شده که درخواست سازمان غذا و دارو برای اعتبار اجرای این طرح در سال آینده، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است.
همچنین سقف کل منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده با رقم ۷۵۸ هزار میلیارد تومان بسته شده است.
 ۱۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه نان
در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است که سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف به پرداخت ۱۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه نان است.
این در حالی است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تنها ۵۶ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم برای یارانه نان اختصاص یافته بود.
 سهم لوکس سواران از مالیات
بر اساس جزئیات بخش دوم لایحه بودجه، در حوزه مالیات بر ثروت بالغ بر ۴۰ هزار و ۴۷۴ میلیارد تومان (۴۰۴ هزار و ۷۴۸ میلیارد ریال) در نظر گرفته شده است که از این میزان، شش درصد این مالیات سهم مالیات خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین گران‌قیمت در نظر گرفته شده است.
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، دولت سیزدهم مالیات ۲۶۴۳ میلیارد تومانی (۲۶ هزار و ۴۳۸ میلیارد ریالی) را برای خودروهای گران‌قیمت مذکور پیش‌بینی کرده است.
افزایش مالیات نقل‌و انتقال و شماره‌گذاری خودرو
حسب اطلاعات مندرج در بخش دوم جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تقدیم دولت سیزدهم به مجلس، رقمی در حدود ۴۷۵ هزار و ۸۷ میلیارد تومان مالیات بر کالا و خدمات تعریف شده است که از این میزان، برای نقل‌ و انتقال اتومبیل ردیف بودجه ۲۰ هزار و ۵۷ میلیارد تومانی (۲۰۰ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریالی)، تعریف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۳ هزار و ۵۷ میلیارد تومان (۱۳۰ هزار و ۵۷۶ میلیارد ریال) برآورد شده بود، ۵۳ درصد افزایش صورت گرفته است.  
همچنین در لایحه بودجه سال جاری برای شماره‌گذاری خودروها، دولت درآمد ۱۶ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومانی (۱۶۱ هزار و ۹۲۶ میلیارد ریالی) را در نظر گرفته که نسبت به ۱۱ هزار و ۶۶ میلیارد تومان (۱۱۰ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال) سال گذشته، ۴۶ درصد افزایش دارد.
 درآمد ۲۰۰۰ میلیارد تومانی
از واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار
بر اساس بخش دوم لایحه بودجه سال جاری، پیش‌بینی دولت از درآمد حاصل از حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
بر اساس بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳، پیش‌بینی شده که دولت در سال جاری از حقوق ورودی واردات گوشی‌های موبایل ساخته شده خارجی با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار حدود ۲۰۴۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.
این رقم در بودجه سال گذشته ۱۰۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که نشان می‌دهد پیش‌بینی دولت از این درآمد در سال جاری نسبت به سال قبل دو برابر شده است.
گفتنی است در سال جاری حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار برای رویه‌های تجاری ۱۵ درصد و برای سایر رویه‌ها ۳۰ درصد تعیین شده است.
 درآمد ۵۸۲ همتی از فروش نفت
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳‌، درآمد ۴۶ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومانی از محل صادرات گاز طبیعی و درآمد ۴۳ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومانی از محل فروش خوراک به پتروشیمی‌ها پیش‌بینی شده است.
همچنین منابع حاصل از صادرات میعانات گازی ۳۳ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.