kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۰۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳
معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت مطرح کرد

افزایش 40 درصدی مصرف بنزین در 3 سال اخیر



معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت اعلام کرد: طی سه سال اخیر بیش از 40 درصد به میزان مصرف بنزین افزوده شده و هم‌اکنون 85 درصد از سبد سوخت بخش حمل‌ونقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است.
«سیدکاظم عزیزی»، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر کشور مصرف بی‌رویه انرژی است. این مسئله از یک‌سو منجر به از دست رفتن منابع محدود زیرزمینی کشور شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد.
وی با بیان این‌که این چالش در بخش بنزین، مشهودتر از سایر حامل‌های انرژی است، افزود: طی سه سال اخیر بیش از 40 درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم‌اکنون 85 درصد از سبد سوخت بخش حمل‌ونقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است.
وی تاکید کرد: از این رو مهم‌ترین رویکرد در جهت کنترل مصرف بنزین، متنوع‌سازی سبد سوخت مصرفی و کاهش سهم بنزین در این سبد با استفاده از راهکارهای مختلفی است که در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت بر اجرای آنها تاکید شده است.
معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با اشاره به این‌که یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به هفت دهم لیتر در روز بر نفر است، اضافه کرد: در سال‌های ابتدائی اجرای این قانون (نیمه دوم دهه 80 و نیمه اول دهه 90) با محوریت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت این شاخص محقق شد. موضوعی که نشان می‌دهد اجرای دقیق این قانون، می‌تواند معضل ناترازی بنزین را برطرف کند.
عزیزی تصریح کرد: این در حالی است که طی سال‌های اخیر به‌تدریج از این شاخص دور شده‌ایم، به‌طوری‌که هم‌اکنون این رقم به دو برابر یعنی یک و چهار دهم لیتر در روز بر نفر رسیده است. لازم است این مسئله مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد.
وی با بیان این‌که قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، ضمن هدف‌گذاری سرانه مصرف، راهکارهایی نیز ارائه و تکلیف کرده است، گفت: برخی از این تکالیف با موفقیت اجرا شده و همچنان باید تداوم یابد و اجرای برخی دیگر مستلزم اهتمام و تدابیر خاص است.
معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت افزود: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی، بهینه‌سازی تقاضای حمل‌ونقل مبتنی بر کاهش ترافیک و کاهش سفر، متنوع‌سازی سبد سوخت با حمایت از سوخت‌های جایگزین از جمله CNG، ورود خودروهای برقی به چرخه ناوگان حمل‌و‌نقل، توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی، آموزش و فرهنگسازی مدیریت مصرف سوخت، ارتقای استاندارد تولید خودرو و موتوسیکلت را از جمله راهکارها برای کاهش مصرف سرانه سوخت است.
عزیزی اظهار کرد: قانونگذار در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با هدف کنترل مصرف سوخت بر اجرای آنها تاکید کرده است و آثار اجرای آنها در کنترل مصرف سوخت در دهه یاد شده، اثبات شده است. لذا این رویکرد باید مجدداً تقویت شود.