kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۹۶۲
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
صالحی از پنهانکاری هزینه‌ها در دولت قبلی گفت

راز زیاندهی راه‌آهن در دولت سیزدهم!

 
 
 
سرویس اقتصادی-
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شرکت را در سال‌های 97 تا 99 سودده نشان داده‌اند، تصریح کرد: این در حالی است که شش هزار میلیارد تومان هزینه راه‌آهن در آن سال‌ها افشا نشده و الان در صورت‌های مالی می‌آید و به همین دلیل شرکت زیانده شده است.
به گزارش کیهان، سید میعاد صالحی با بیان اینکه شرکت راه‌آهن را در سال‌های 97 تا 99 حدود 300 میلیارد تومان سودده نشان داده‌اند، افزود: در آن سال‌ها به مدیران بابت این سوددهی، پاداش هم داده‌اند اما شش هزار میلیارد تومان هزینه شرکت راه‌آهن، افشا نشده که اگر می‌شد راه‌آهن زیانده بود. در دولت سیزدهم، هزینه‌های آن دوره و حال حاضر به صورت شفاف، در صورت‌های مالی می‌آید و به همین دلیل شرکت، زیانده شده است. البته اگر به روال دولت قبل عمل کنیم ما هم می‌توانیم بگوییم که شرکت راه‌آهن سودده است.
او با بیان اینکه راه‌آهن در حال کمر راست کردن از زیر بار بدهی‌های ارزی گذشته است، ادامه داد: سال گذشته، شش میلیون فرانک بدهی به ترکمنستان به دو میلیون فرانک کاهش یافت و نیمه اول ۲۰۲۴ این بدهی تسویه می‌شود. همچنین از محل درآمدهای راه‌آهن و همچنین دریافت کمک از دولت، بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کردیم. در حوزه ریالی بیش از سه‌ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و سه ‌هزار میلیارد تومان بدهی ناشی از انباشت عدم تعمیرات وجود داشت. ضمن اینکه با تاکید بر سیستماتیک کردن عمده خدمات، امضاهای طلایی در راه‌آهن حذف شده است.
 رشد ترانزیت ریلی
صالحی با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه ترانزیت ریلی ۱۰ درصد رشد داشتیم؛ درباره سرعت سیر واگن‌ها هم توضیح داد: سرعت سیر واگن‌های باری ما ۶۰ کیلومتر بر ساعت است و سرعت سیر مسافری تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت هم قابلیت دارد اما سرعت باری بازرگانی ما پنج کیلومتر بر ساعت است. عمده دلیل پایین بودن سرعت بازرگانی به دلیل معطلی واگن‌ها در زمان تخلیه یا معطل ماندن در صف تخلیه است.
صالحی درباره برخی اقدامات راه‌آهن در سال 1402، با اشاره به راه‌اندازی بندر خشک آپرین، افزود: حدود ۷۰ درصد واردات ریلی ما به پایتخت می‌آید و از تهران توزیع می‌شود، با راه‌اندازی بندر خشک آپرین حجم عملیات ما دو برابر شده است. همچنین سال گذشته راه‌اندازی قطار ترکیبی ایران- کربلا به‌صورت مستمر در طول سال انجام شد و این کار از مقدمات راه‌آهن شلمچه- بصره است و اکنون در حال مین‌روبی زمین‌های باقی‌مانده هستیم. 
او درباره امکانات در اختیار شرکت راه‌آهن از لحاظ ناوگان گفت: مجموع لوکوموتیوهای موجود در کشور از حدود ۷۰ سال گذشته تا آغاز به کار دولت سیزدهم کمتر از ۹۵۰ دستگاه بود که با تولید داخل ۲۱ لوکوموتیو باری نو در سال گذشته به بیش از یک هزار لوکوموتیو رسید.
برنامه تامین 500 واگن مسافری نو
مدیرعامل راه‌آهن افزود: هم‌اکنون ۱۵۰ لوکوموتیو زیمنس مسافری با عمر متوسط ۱۱ سال در کشور وجود دارد؛ هرچند به صورت نو و سالم به ما تحویل نشد. روزی که در شرکت راه‌آهن وارد شدم ۵۰ دستگاه لوکوموتیو از آنها متوقف و نیازمند تعمیر اساسی بود. از ۱۰۰ لوکوموتیو دیگر باقی‌مانده ۸۲ دستگاه کار می‌کرد هرچند فقط ۱۷ دستگاه در رژیم بهره‌برداری سالم و وضعیت اورهال بود.
صالحی تصریح کرد: بر این اساس از بیش از یک ‌هزار لوکوموتیو موجود ۲۰۰ لوکوموتیو از حدود ۲۰ تا ۳۰ سال پیش اصلاً استفاده نمی‌شده و در جایی که آن را «قبرستان لوکوموتیوها» می‌نامم در نزدیکی کرج نگهداری می‌شود. البته ۱۵۰ لوکوموتیو متوقف طولانی‌مدت داریم که قابل بازگرداندن به سیر است. ضمن اینکه تعداد واگن مسافری از حدود دو هزار دستگاه در سال‌های نه چندان دور به یک هزار دستگاه کاهش یافته است.
او افزود: با وجود این مشکلات، با کاهش توقف قطارهای مسافری در مقصد و چرخشی کردن حرکت قطارها، تغییر زمان‌‌بندی و بالا بردن تعداد ناوگان در مسیرهای دارای پرتقاضا، شاهد افزایش بیش از هفت درصدی جابه‌جایی مسافر در سال گذشته بودیم. بدین ترتیب از 29 میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر در سال ۱۴۰۱ به ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر در ۱۴۰۲ رسیدیم و رکورد جابه‌جایی مسافر ریلی در تاریخ حمل‌ونقل ریلی شکسته شد. 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره نحوه تامین 500 واگن مسافری جدید گفت: اولویت ما، تامین واگن مسافری از تولیدات داخلی است به شرطی که قیمت و کیفیت مناسبی داشته باشد. یک وام ارزان در سال 1403 از تبصره 18 برای تامین واگن مسافری داریم که یک هزار میلیارد تومان است. اگر لازم باشد از تهاتر هم استفاده می‌شود. ماده 12 را برای واگن مسافری هم فعال می‌کنیم.