اتوبوسهایی که در خدمت شرکتها درآمدهاند باید به حمل ونقل عمومی بازگردند
سرویس اقتصادی-
وزیر راه و شهرسازی گفت: اتوبوسهایی که در خدمت شرکتها درآمدهاند باید به
حمل ونقل عمومی بازگردند.
به گزارش کیهان، مهرداد بذرپاش در آیین آغاز سراسری پویش «چشم به راهیم» تصریح کرد: ماشینهایی که بهعنوان حملونقل عمومی در ناوگان بودند و از این مدار خارج شدهاند باید برگردند. بخشی از این ماشینها به بخشهای دیگر از جمله شرکتها جذب شدهاند درحالی که اصل کار اتوبوسها باید در حملونقل عمومی باشد؛ در غیر این صورت ظرفیت ما در این بخش دچار مشکل میشود.
او افزود: البته در سازمان راهداری هم باید اقداماتی انجام میدادیم که به نقطه مطلوب نرسیدیم اما همکاران راهداری تلاش زیادی میکنند. در این زمینه با وزیر صمت هم صحبت میکنم تا بخشی از ناوگان که به شرکتها رفته است به حملونقل عمومی برگردد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نوروز امسال 17 میلیون مسافر با روشهای مختلف حمل ونقل جادهای، ریلی، هوائی و دریایی جابهجا میشوند. بخش زیادی از این سفرها جادهای است که از حملونقل عمومی استفاده میکنند یا از خودروهای شخصی اما کمبود اتوبوس داریم.
بذرپاش تأکید کرد: توسعه ناوگان سیاست اصلی ماست و هر سیاست فرعی نباید مانع آن باشد. سال 1403 باید اتوبوس تأمین کنیم. اگر تولید داخل کافی نبود باید واردات بدون معطلی و بدون هیچ ملاحظهای انجام شود. مقداری گرفتار بروکراسی و تأمین منابع هستیم که امیدواریم بتوانیم سال آینده رشد خوبی در این بخش داشته باشیم.
او از رفع 725 نقطه حادثهخیز جادهها با همکاری پلیس راه خبر داد و افزود: این یک رکورد است. قرار بود منابعی از صندوق خسارتهای بدنی تأمین شود که تاکنون ریالی تأمین نشد. البته بیش از ۸۰ درصد سوانح به عوامل انسانی برمیگردد که اقدامات فرهنگی میطلبد. سرنشینان هم میتوانند در سلامت سفر اثر زیادی داشته باشند که باید به این موضوع توجه شود.
وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت راهها و مسکن روستایی گفت: طی امسال ساخت سه هزار کیلومتر راه روستایی ثبت شد که عدد خوبی است اما کافی نیست. اگر در روستاها امکانات باشد موجب ماندگاری جمعیت و در نتیجه حفظ امنیت غذایی و جلوگیری از حجم بزرگ واردات کشاورزی میشود. در بخش مسکن روستایی از مرز ساخت 470 هزار واحد عبور کردهایم. ضمن اینکه 600 هزار قطعه زمین مسکونی در روستاها برای واگذاری به مردم، تأمین شده است.
خرید 1200 دستگاه ماشین آلات راهداری
همچنین داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه امسال ۳۰۸۰ کیلومتر راه روستایی ایجاد کردیم و ۶۶۰۰ کیلومتر روکش آسفالت انجام دادیم، افزود: 1200 دستگاه ماشین آلات راهداری از داخل و خارج خریداری شده است. یکهزار دستگاه ماشینآلات با پیگیریها ثبت سفارش میشود و اگر چه تلاش کردیم این دستگاهها تا انتهای سال وارد کشور شود اما به دلیل مشکلات اداری وزارت صنعت، این برنامه عملی نشد که وعده میدهیم از ابتدای سال تعدادی از این دستگاهها به کشور میآید. مابقی نیاز را هم از تولیدکنندگان داخلی تأمین میکنیم که در یک قلم از هپکو 200 دستگاه ماشین آلات خریداری کردهایم.
او با بیان اینکه پویش«چشمبهراهیم» از ۲۵ اسفند شروع شده و تا ۱۲ فروردین جریان دارد، افزود: در طرح نوروزی سازمان راهداری ۹ هزار دستگاه ماشین آلات و 1200 راهدارخانه به صورت شبانهروزی آماده خدمات رسانی هستند.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: امسال از 875 نقطه پرحادثه کشور، ۴۱۲ نقطه اصلاح شده و ۳۱۳ نقطه هم از گذشته مانده بود که در مجموع ۷۲۵ نقطه میشود و این عدد در اصلاح نقاط حادثهخیز بینظیر است.
جرایم رانندگی فعلی بازدارنده نیست
همچنین حسن مؤمنی؛ رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه افزایش جریمههای رانندگی ارتباطی به معیشت مردم ندارد، افزود: بیش از ۹۰ درصد رانندگان قانونمند هستند اما عده کمی، رعایت نمیکنند. جرایم رانندگی فعلی به هیچ عنوان بازدارنده نیست و کسی که تخلف میکند باید تاوان سنگینی بدهد. معتقدیم این جریمهها بر سبد و معیشت خانوارها تأثیرگذار نیست اما میتواند در کاهش تخلفات تأثیرگذار باشد.
او ادامه داد: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خوابآلودگی چهار عامل بروز تصادفات است. در نوروز گذشته 1217 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. آمار پزشکی قانونی برای 11 ماه امسال هم حاکی از تلفات جانی حدود 18 هزار و 500 نفر در تصادفات رانندگی است. ضمن اینکه 22 درصد کشتههای جادهای در کشورمان در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال و ۶۰ درصد هم در سن ۲۰ تا ۶۰ سال هستند که همان سنین کار است.
رئیس پلیس راه کشور خبر داد: تمرکز پلیس راه، امسال بر روی 30 کیلومتری شهرهاست؛ چرا که اگر پایان سفر باشد در این نقاط، خستگی و تراکم جمعیت بیشتر است.