66درصد فوتیهای موتورسیکلت زیر ۴۰ سال هستند
به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، آمارهای توصیفی و تحلیلی از حوادث و آسیبهای اجتماعی منبع اطلاعاتی مفیدی برای بررسی ابعاد مختلف این حوادث و در نظر گرفتن تمهیدات و راهکارهایی برای رفع دلایل بروز آن و کمک به کاهش وقوع آنهاست.
از جمله این موارد میتوان به آمارهای تحلیلی و توصیفی تصادفات رانندگی اشاره کرد که تا پایان سال 1400 توسط سازمان پزشکی قانونی گردآوری و منتشر میشده است؛ این آمار دربرگیرنده جزئیات مفید و قابلتوجهی از دلایل مرگ در حوادث رانندگی است که در این گزارش به جزئیاتی از تصادفات موتورسواران و دلایل مرگ آنان در فاصله زمانی پنجساله (از 1396 تا 1400) اشاره
میشود.
22درصد تلفات حوادث رانندگی موتورسوارند
تلفات موتور نسبت به کل متوفیات حوادث رانندگی رقم قابلتوجهی را به خود اختصاص میدهد، در فاصله سالهای 1396 تا 1400، 18هزار و 192 موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند، این رقم 22درصد کل تلفات حوادث رانندگی این محدوده زمانی را شامل میشود.
تهران بیشترین و ایلام کمترین تلفات موتورسواران
بر اساس این گزارش، در طول پنج سال (فاصله سالهای 1396 تا 1400) استانهای تهران با یکهزار و 782، فارس با یکهزار و 717 و خراسان رضوی با یکهزار و 437 فوتی بیشترین و استانهای ایلام با 73، کهگیلویه و بویراحمد با 107 و اردبیل با 113 فوتی کمترین آمار تلفات موتورسوار را داشتهاند.
این در حالی است که استانهای گلستان با 38.1درصد، بوشهر با 35.4درصد و هرمزگان با 32.9درصد بالاترین و استانهای کرمانشاه با 8.9درصد، ایلام با 10.4درصد و اردبیل با 10.8درصد پایینترین درصد تلفات موتورسواران نسبت به کل متوفیات حوادث رانندگی را داشتهاند.
بیشترین تلفات در مسیرهای برونشهری
در این سالها 38.8درصد تلفات موتورسواران در راههای درونشهری، 48.1درصد در جادههای برونشهری، 11درصد در راههای روستایی و 2.1درصد در سایر مسیرها جان خود را از دست دادهاند.
از کل تلفات موتورسواران نیز 96.1درصد مرد و 3.9درصد زن بودند.
66درصد کشتههای موتور زیر 40 سالند
بر اساس آمارهای موجود درصد قابلتوجهی از تلفات موتورسواران در گروههای سنی زیر 40 سال و در افراد جوان هستند. در فاصله سالهای 1396 تا 1400، 66.2درصد از کل تلفات موتورسواران در محدوده سنی کمتر از 40 سال قرار داشتند که رقمی قابلتوجه است.
از لحاظ سطح تحصیلات نیز 76.3درصد از تلفات موتورسواران بیسواد و یا دارای تحصیلات پایینتر از دیپلم بودند؛ شغل 41.1درصد آنان نیز آزاد، 17.9درصد کارگر، 11.9درصد دانشآموز، 8.6درصد کشاورز و مابقی در سایر مشاغل و یا نامعلوم بودند.
نزدیک به نیمی از موتورسواران
بر اثر ضربه به سر فوت میکنند
آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان میدهد که با وجود تأکیدات بسیار بر استفاده از کلاه ایمنی، متأسفانه همچنان شاهد هستیم که علت اصلی مرگ موتورسواران ضربه به سر است.
در این محدوده زمانی 48.5درصد موتورسواران به علت ضربه به سر، 26.1درصد به دلیل شکستگیهای متعدد، 7درصد خونریزی و 14.6درصد به چند علت متعدد جان خود را از دست دادهاند. علت مرگ 3.8درصد سایر عوامل بوده است.
نحوه تصادف 9/78درصد از تلفات موتور
برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر است
بر اساس این گزارش، در این سالها نحوه تصادف منجر به فوت، 78.9درصد از موتورسواران برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و 10.4درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده، همچنین 78.9درصد از موتورسواران راننده وسیله نقلیه و 19.8درصد ترک موتور بودهاند.
خودروی درگیر با موتورسوار متوفی به ترتیب عبارت بودند از خودروی سواری 42.7درصد، وانتبار 10.5درصد، موتورسیکلت 9.5درصد، کامیون و تریلی 9.2درصد، اتوبوس و مینیبوس 1.7درصد و 8.4درصد خودروهای دیگر بوده است. موتور 18درصد از افراد متوفی نیز خودروی درگیر نداشته است.