kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲
سخنگوی دستگاه قضا:

انتزاع سازمان ثبت از قوه قضائیه خلاف قانون اساسی است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: انتزاع سازمان ثبت از قوه قضائیه خلاف قانون اساسی است و جلوی قطار پیشرفت سازمان را سد می‌کند.
 
 
به گزارش خبرگزاری میزان، مسعود ستایشی در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد املاک کشور در طول سالیان اخیر به صورت ویژه در دوره تحول و تعالی با بهره‌بندی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فناورانه و تمهیدات تحول‌آفرین در حوزه فناوری‌های پیشرفته در زمینه ثبت این سازمان را به مجموعه‌ای سرزنده، پویا و مجهز به آخرین فناوری‌های روز مبدل ساخته است.
ستایشی ادامه داد: نگاه مردم محورانه و ارائه سریع، ارزان و آسان و همچنین تکریم خالصانه ارباب رجوع در سازمان ثبت امروز به نگرشی ریشه‌ای و عمیق مبدل شده است که مورد تحسین و تایید ریاست قوه قضائیه قرار گرفته شده است.
وی افزود: برطرف کردن نیاز‌های ثبتی مردم در کمترین مدت زمانی، جلوگیری از فرار‌های مالیاتی، صیانت از حریم خصوصی افراد، احقاق حق مسلم آن‌ها در زمینه مالکیت و امانتداری در حفظ حقوق ملت با استفاده از آخرین دستاورد‌های تکنولوژی از جمله اقداماتی است که با پرکاری و توجه به مطالبات مردم در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رخ داده است. تداوم این مسیر پرشتاب نیازمند تداوم ثبات و آرامش در این مجموعه سازمانی را می‌طلبد. انتزاع این سازمان خلاف قانون اساسی است و جلوی قطار پیشرفت سازمان را سد می‌کند و هرگونه جدایی و انفکاک موجب ایجاد خلل در رسیدن مردم به عدالت و حقوق اساسی‌شان از جمله حق مالکیت است.
 آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان
 و بانک سرمایه
سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفت: پرونده حقوقی به نام بانک سرمایه در محاکم تهران مطرح نبوده و آنچه مطرح بوده در مورد اشخاص حقیقی بوده است. اشخاصی که در این رابطه مرتکب جرایم شدند، پرونده آنها یا در شعب تحقیق در حال رسیدگی است و یا از طریق دادسرای تهران به دادگاه ارسال شده است. برخی پرونده‌ها نیز با تقاضای اعاده دادرسی، پذیرش شده و در شعب هم عرض در حال رسیدگی هستند. برخی پرونده‌ها نیز در اجرای احکام در حال اجرای حکم است.
 ماجرای خبرنگار بازداشتی
ستایشی در پاسخ به سؤالی در مورد بازداشت یک خبرنگار سابق که گفته شده پرونده او مربوط به خبرنگاری نیست، بیان داشت: بازداشت او به طور قطع و یقین هیچ ارتباطی با فعالیت رسانه‌ای وی ندارد. موارد مهمی در پرونده متشکله مطرح است، پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با توجه به منع قانونی نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری ارائه دهیم به محض اینکه امکان اطلاع‌رسانی فراهم شود آن را اعلام خواهیم کرد.
 جزئیات پرونده دیجی کالا
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اعلام جرم دادستان تهران علیه دیجی کالا و اینکه چه حکمی در انتظار چنین بستر‌هایی است، اظهار داشت: در مورخ ۲۳ بهمن ماه سال جاری مدیرعامل شرکت مذکور وفق مقررات قانونی احضار و اتهام وی دائر بر توهین به مقدسات تفهیم می‌شود و قرار قانونی از نوع وثیقه برای این فرد صادر می‌شود؛ با صدور قرار وثیقه فرد در حال حاضر آزاد است و پرونده در مرحله تحقیقات قرار دارد. 
سخنگوی دستگاه قضا گفت: توهین به مقدسات هر جامعه‌ای به‌ویژه جامعه ارزشی، الهی، صمیمی و سالم ایران اسلامی مورد نکوهش آحاد جامعه است و در این زمینه حساسیت بالایی وجود دارد چرا که ارزش‌های والای اسلامی است.
وی افزود: قوه قضائیه بر اساس قانون و مطالبه عمومی موظف به رعایت و حراست و صیانت از ارزش‌ها و پیگیری مطالبات عمومی است؛ و توهین‌کنندگان به مقدسات متروک و منفور جامعه هستند و جامعه با ابراز نفرت و انزجار جواب این موضوع را خواهد داد و ما بر اساس مسئولیت قانونی توهین‌کنندگان را رها نخواهیم کرد.
سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: همه آحاد جامعه اعم از افراد حقیقی و حقوقی مسئول و موظف به رعایت ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی بوده و قوه قضائیه با قاطعیت تمام اجازه هتک حرمت به ساحت‌های اخلاقی و عقیدتی را نمی‌دهد و به هیچ وجه این‌گونه افعال و رفتار‌های مجرمانه را بر نمی‌تابد؛ در این پرونده نیز پس از طی مراحل تحقیق در صورت احراز مجرمیت حکم متناسب از طریق محاکم صادق قضائی صادر و ابلاغ خواهد شد.
 تتلو در زندان است
ستایشی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد بستری شدن امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو در بیمارستان روانی گفت: امیرحسین مقصودلو از زمان بازداشت تاکنون به هیچ عنوان اعم از بیماری جسمی یا روانی به خارج از زندان اعزام نشده است و همچنان در زندان به سر می‌برد.
وی ادامه داد: همچنین یک پرونده وی متضمن کیفرخواست صادره به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است و در نوبت رسیدگی است و در ایام پیش رو رسیدگی و در فرآیند دادرسی است. وی پرونده‌های متعددی دیگری هم دارد که قبلا اطلاع‌رسانی شده است.