kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
بانک مرکزی خبر داد

رشد ۲۷ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در 10 ماهه امسال

 
بانک مرکزی اعلام کرد: مبلغ تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 10 ماهه سال ۱۴۰۲ به 4308 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 27 درصد افزایش داشته است. 
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی بانک مرکزی، مبلغ تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 10 ماهه سال ۱۴۰۲ به 4308 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 912 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۰ ماهه امسال 26 و 9 دهم درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه سهم بخش خانوار با احتساب کارت‌های اعتباری اعطا شده به ۲۰ و یک دهم درصد کل تسهیلات پرداختی در این مدت افزایش یافته است.
 از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ 3508 هزار میلیارد تومان معادل 81 و چهار دهم درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و 800 هزارمیلیارد تومان معادل 18 و شش دهم درصد به مصرف‌کنندگان نهائی (خانوار) تعلق گرفته است.
با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است سهم بخش خانوار از 18 و شش دهم درصد، به 20 و یک دهم درصد کل تسهیلات پرداختی افزایش می‌یابد.
قرض الحسنه اشتغال، جعاله تعمیر مسکن، خرید مسکن غیرنوساز، خرید خودرو، خرید کالای شخصی، ازدواج، فرزندآوری، قرض الحسنه کمیته و قرض الحسنه بهزیستی از جمله موضوعات دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی ۱۰ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ بوده است. 
سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ دو هزار و ۶۵۳ هزار میلیارد تومان معادل 75 و شش دهم درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است.
 همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهائی یا همان خانوار هم مبلغ 321 هزار میلیارد تومان معادل 40 و دو دهم درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهائی (خانوار) است.
سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در 10 ماهه سال ۱۴۰۲ هم معادل یک هزار و 42 هزارمیلیارد تومان بوده است. این تسهیلات حاکی از تخصیص 39 و سه دهم درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی و برابر با دو هزار و 653 هزار میلیارد تومان است.
بر اساس آمارهای بانک مرکزی، از 1277 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 81 و شش دهم درصد برای تأمین سرمایه در گردش شرکت‌ها پرداخت شده است.
تسهیلات پرداختی برای تامین سرمایه شرکت‌ها برابر با 1042 هزار میلیارد تومان بوده است. این تسهیلات پرداخت شده به کارخانه‌ها و شرکت‌ها بیانگر توجه و اولویت‌دهی بانک‌ها به تأمین منابع برای این بخش در سال ۱۴۰۲ است.
از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد شده، مبلغ 1015 هزار میلیارد تومان معادل 23 و شش دهم درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است. 
همچنین مبلغ 83 هزار میلیارد تومان نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام شده است که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان) به مبلغ یک هزار و 98 هزار میلیارد تومان معادل 25 درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود.