kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
با وجود پلمب دفتر فروش ایرلاین‌های متخلف رخ داد

تداوم گلایه مسافران از گران‌فروشی بلیت هواپیما

 
با وجود برخوردهای تعزیراتی انجام شده با ایرلاین‌های متخلف در هفته‌های گذشته، گلایه مسافران از گران‌فروشی بلیت هواپیماها هنوز ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، روز 24 دی‌ماه گذشته بود که با حضور نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت راه و شهرسازی، پلیس امنیت اقتصادی و پلیس فرودگاه، بازدیدی از فرودگاه مهرآباد انجام شد که طی آن دفتر فروش دو ایرلاین متخلف پلمب و اعلام ‌شد جریمه 10 برابری همراه با استرداد مبالغ مازاد دریافتی در انتظار ایرلاین‌های متخلف خواهد بود.
عدم نصب و به‌کارگیری نرخنامه بلیت‌های پرواز داخلی و خارجی (که جزو الزامات قانونی است)، عدم رعایت سقف میزان نرخ مصوب، اعلام نرخ‌ها برخلاف واقع، با تعلل و گاهی اوقات به صورت سلیقه‌ای، از جمله تخلفات این دفاتر فروش بود.
همچنین در پایان این گشت مشترک، علیه ۹ شرکت متخلف که همگی از بخش خصوصی بودند اعلام جرم و دو دفتر فروش شرکت‌های هواپیمایی که نسبت به سایرین وضعیت حاد یا بحرانی‌تری داشتند، به‌سبب عدم همکاری مناسب به‌طور موقت با نصب اطلاعیه پلمب شدند.
با این حال، طی روزهای گذشته مشاهدات مردمی حاکی از آن است که گران‌فروشی بلیت به اشکال و انحای دیگری همچنان ادامه دارد و ایرلاین‌ها نیز پاسخگو نیستند. یکی از این مسافران در این خصوص گفت: در حالی که ابتدای بهمن‌ماه بلیت پرواز تهران- مشهد را رزرو کرده و پول هر دو مسیر رفت و برگشت را پرداخت کرده بودم، کمتر از یک هفته به پرواز، کنسل شدن پرواز برگشت را اعلام کردند.
وی با اشاره به بهانه «خرابی هواپیما» از سوی مسئولان ایرلاین مربوطه در فاصله یک هفته تا پرواز و عجیب بودن مطرح شدن این مسئله، بیان‌داشت: این در حالی است که هیچ جایگزینی برای پرواز لغو شده در نظر گرفته نشد و ایرلاین خود را موظف به پرداخت خسارت هم نمی‌داند.
مسافر دیگری در همین زمینه با مطرح کردن مشکلی مشابه و لغو پرواز از سوی یکی از ایرلاین‌ها، گفت: این ایرلاین فقط به بازپرداخت اصل پول بلیت برگشت آن هم 20 روز پس از خرید اکتفا کرد. این در حالی است که برای انجام این سفر از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم و حتی رزرو هتل نیز انجام دادیم.
برپایه این گزارش، ارائه پیشنهاد خرید بلیت ایرلاین دیگری با نرخ حدود یک میلیون تومان بالاتر، از موارد مشابهی بوده که مسافران معترض عنوان کردند.
 لغو امتیاز در انتظار سودجویان
گفتنی است پیشتر مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید مقررات را به طور کامل رعایت کنند، افزود: عزم این وزارتخانه و خواسته ما از سازمان هواپیمایی کشوری، به حداقل رسیدن سوداگری‌ها و دلالی‌ها در بلیت هواپیماها است.
وی به برخورد تعزیراتی انجام شده با برخی ایرلاین‌ها در هفته‌های گذشته به دلیل گران‌فروشی بلیت هواپیما اشاره و خاطرنشان ‌کرد: همه 18 شرکت هواپیمایی باید مقررات را به طور کامل رعایت کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به اینکه سوخت ارزان لیتری 600 تومانی در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد. همچنین در حوزه ترخیص قطعات و بدهی‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه‌ها دارند تسهیلاتی ارائه شده و همراهی‌هایی انجام می‌شود و حتی در موضوع قیمت‌ها در پروازهای خارجی به آنها کمک‌هایی می‌شود، توقع داریم همه ایرلاین‌ها مقررات را رعایت کنند.
بذرپاش تاکید کرد: در این زمینه تصمیمات راهبردی در حوزه فرودگاهی، شیوه عرضه بلیت، مجوزهای پروازی و غیره نیز در حال اتخاذ شدن است و باید اصلاحات اساسی انجام شود. باید برخی استانداردها، رویه‌ها و مجوزها اصلاح شود تا اگر مقرراتی وضع شد، امکان انحراف از آنها به حداقل برسد.
گفتنی است، پیشتر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بیان اینکه برخورد قانونی با گران فروشی بلیت هواپیما انجام شده است، هشدار داد: برخورد شدید و حتی لغو امتیاز در انتظار آن دسته از افراد سودجو و پلتفرم‌ (سکو)‌هایی خواهد بود که با توجه به شرایط موجود در حال سوءاستفاده هستند.
ارزان بودن بلیت برخی مسیرهای پروازی سبب شده تا بعضی شرکت‌های هواپیمایی درخواست‌هایی برای افزایش قیمت‌ها داشته باشند. این موضوع به معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی ارجاع داده شده تا با تک‌تک این شرکت‌ها و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری جلساتی برگزار و اسناد مالی‌شان بررسی و حسابرسی شود.