kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

 

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفت‌وگوها درباره «مردم، قانون اساسی و نظام سیاسی» و «داشتن تحلیل عمیق» و نیز موضوعات مختلف درباره مسائل فرهنگی سیاسی چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت «آمریکا در محاصره تفکر و هسته‌های مقاومت بسیجی» عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که در بخشی از آن آمده است:
نعمت‌های الهی را بی‌حساب و کتاب نه می‌دهند و نه می‌گیرند؛ نزول و زوال برکات و اعطا و سلب نعمات به هیچ وجه بی‌حساب و کتاب نبوده است و نخواهد بود؛ به تعبیر قرآن مجید: «ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» ترتب تغییر نعمات و برکات بر دگرگونی، سنت ثابت، همیشگی و غیر قابل تغییر الهی است؛ کشور و جامعه ما نیز مشمول چنین سنتی است و استثنایی هم در کار نیست. تولد‌، رشد‌، اعتلا‌، و تحولات انقلاب اسلامی و نظام سیاسی برآمده از آن نیز در چارچوب همین سنت الهی رخ داده است؛ ابتدا تحول درونی در جامعه پدیدار شد و سپس دگرگونی کلان سیاسی شکل گرفت؛ رذیلت‏هایی چون خودخواهی‌، مادیت گرایی، استئثار و زیاده طلبی‌، بی‏تفاوتی در برابر جامعه پیرامونی، تکلیف‌گریزی، بیگانه‌پرستی‌، ذلت پذیری و به طور خلاصه دوری از اسلام و ارزش‌های آن رخت بر‏بست و ارزش‌هایی همچون خداخواهی‌، معنویت جویی، ایثار، انسان دوستی و همنوع خواهی‌، احساس مسئولیت‌، تکلیف‏گرایی، بیگانه‌ستیزی‌، عزت‌خواهی و مکتبی فکر و رفتار کردن در روح و روان انسان‌ها جایگزین گردید‌، بینش و منش و نظام ارزشی انسان‌ها رو به اصلاح رفت و در پرتو چنین تحولی سنت الهی تعبیر، و اوضاع سیاسی‌، اجتماعی و اقتصادی و جهت‏گیری کشور نیز دگرگون شد.
دکتر اصلانی در بخش دیگری افزوده است:
اگر امروز چنین تفکر و فرهنگی وجود نداشت استکبار جهانی در محاصره فکری و عملی در میدان‌های مینی قرار نمی‏گرفت که توسط هسته‌های مقاومت الگو گرفته از ملت بسیجی ایران در گوشه گوشه جهان برایش تدارک دیده شده و قدرت هرگونه تحرک و تصمیم‌گیری را از آنان سلب کرده است.جرئت کنونی ملت‌ها و آوازه مقاومت آن‌ها حاصل الگو برداری از شاخصه‏های تفکر و فرهنگ تحول آفرین و ارزش مدار بسیجی است که شعاع‌های آن مرزها را درنوردیده و رؤیای آمریکایی ایجاد خاورمیانه جدید یا بزرگ را به کابوسی علیه خود آنان مبدل ساخته است.
وی در انتها تأکید کرده است:
باید به جد مراقب بود که در طول زمان به واسطه اصطکاک‌ها و عوامل مختلف درونی و بیرونی، چنین روحیه و فرهنگی دچار ضعف و فرسایش نشود. این کلام خداوند در قرآن کریم است که می‌فرماید:
«إِنَّ الَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقَامُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلَآئِكَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحزَنُواْ وَأَبشِرُواْ بِلجَنَّةِ الَّتِي كُنتُم تُوعَدُونَ»
استقامت و پایداری مستمر در پیمودن مسیر ارزش‌ها، به همراه ایمان به خدا، مایه نزول ملائکه و برکات الهی است‌؛ این امری مستمر و فرآیندی (نه لحظه‏ای و نقطه‏ای) است و تضمین و بقای آن نیز مستلزم محاسبه نفس و مراقبت از آن‌، و توجه به نورانیت معنوی تک‌تک آحاد ملت و مسئولان؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ.»
مردم قانون اساسی نظام سیاسی عنوان گفت‌وگوی کیهان فرهنگی با دکتر فیروز اصلانی درباره شکل‌گیری قانون اساسی و نظام سیاسی جمهوری اسلامی و نسبت آن با فلسفه وجودی آن است.
وی با اشاره به نقش امام خمینی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و قانون اساسی در ایران گفته است: «تا پیش از انقلاب، مردم در عرصه حکومت و نظام سیاسی فاقد نقش بودند، اسلام نیز جایگاهی در این عرصه نداشت. در جمهوری اسلامی هم جمهور و هم اسلام نقش‌آفرین است.»
«تجربه سیاسی نشان داده است که تولید قانون اساسی‌ها تابع، مولود و متعاقب تولد نظام‌های سیاسی است یعنی ابتدا نظام سیاسی به وجود آمده و سپس، برای آن قانون اساسی تدوین کرده‌اند.در کشور ما نیز اراده نهاد مؤسس به همین نحو عمل کرده است.»
«نگاه تحلیلی به جای نگاه نقطه‌ای» عنوان گفت‌وگوی بعدی با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسین راجی است وی با اشاره به داشتن تحلیل و نگاه عمیق در مسائل گفته است: «تحلیل سیاسی یعنی داشتن فهم و نگاه عمیق و بررسی لایه‌های پنهان و آشکار یکی ماجرا و قرار گرفتن در دام تحلیل‌های سطحی در یک کلمه نگاه تحلیلی در مقابل نگاه کنیم اما نگاه تحلیلی یعنی روند را بررسی کنیم.»
«دستپاچگی غرب از اجماع جهانی علیه پروژه صهیونیزم» عنوان یادداشت دکتر محمد جواد لاریجانی است که با اشاره به بیانیه یورگن‌ هابرماس گفته است:‌هابرماس در بیانیه خود هیچ اشاره‌ای به حقوق طرف مقابل صهیونیست‌ها یعنی مردم فلسطین و غزه مظلوم ندارد و ظاهراً در این صحنه فقط یک بازیگر محور بحث است.
البته وی نیاز به قلم فرسایی نداشت و صرفاً می‌توانست با مصادره به مطلوب اعلام کند که از رژیم صهیونی و اعمالش حمایت بی‌چون و چرا دارد. «اندر اوصاف فیلسوفان صهیونیست» مطلب دیگری در واکنش به بیانیه و مواضع‌ هابرماس به قلم محمد کاظم انبارلویی است.
وی با اشاره به بیانیه اخیر‌هابرماس نوشته است.«جامعه دانشگاهی ما گرفتار یک دشمن خانگی است که از آبشخور فیلسوفان صهیونیست در حوزه حقوق علوم سیاسی و جامعه‌شناسی تغذیه می‌کند. ماموریت این جماعت انسدادآفرینی در راه پیشرفت کشور مسئله‌سازی و شبهه پراکنی در برابر حقانیت اسلام انقلاب و امام (ره) است.» «برای ظهور امام زمان (عج) کادرسازی می‌کرد» عنوان یادداشت بعدی به مناسبت هفتمین سالگرد حاج حسن شایانفر است که در بخشی از آن آمده است: حاج حسن شایان‌فر در گمنامی زیست و تحقیق کرد و نوشت و گفت و به آدم‌ها یاد داد و آنها را به یکدیگر وصل کرد.دریایی از اطلاعات و معلومات بود. مجموعه ۶۰ جلدی نیمه پنهان بخشی از دریای معلومات و اطلاعات حاج حسن بود که بدون نام و نشان و بعضاً تحت عنوان اسامی دیگر منتشر شد.
نسبت سنجی اصل عقلی خودسامانی با نظریه نظام انقلابی یادداشت دیگر این شماره با قلم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی ابوالفضلی است که این‌گونه گفته است: مشخصه نظام انقلابی صیانت از ارزش‌ها و آرمان‌هاست و این مهم تنها با نقش‌آفرینی معتقدان و ملتزمان به فلسفه وجودی آن میسر خواهد شد؛ لذا این گفته که «انقلاب را انقلابی یعنی انسان معتقد و ملتزم به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی برپا می‌کند و تنها عنصر انقلابی است که باید و می‌تواند آن را ادامه بخشد»، مؤید این مطلب است.
مغالطه مخالفان علامه مصباح (ره) عنوان یادداشت بعدی این شماره کیهان فرهنگی نوشته سید علی مهدیون است. وی با اشاره به هجمه‌ها و حملات به علامه مصباح نوشته است مخالفان مرحوم مصباح وقتی توانایی ایشان در فضای علمی و همچنین عدم توانایی خود در نقد و رد مدعاهای علمی ایشان را می‌بینند، لاجرم مجبور می‌شوند که شخصیت ایشان را مورد حمله قرار دهند. در منطق مغالطه‌ای وجود دارد تحت عنوان مغالطه حمله شخصی.
این مغالطه زمانی رخ می‌دهد که به جای پرداختن به استدلال یا موضع یک شخص به طور نامربوط به شخص یا جنبه‌ای از شخص استدلال‌کننده حمله شود.
همچنین در این شماره می‌خوانیم: فرهنگ بسیجی،متعهد و انقلابی بودن است، بیانات امام خامنه‌ای/ «جهنم منقول، همین‌هایی هستند که حرام‌خوارند»گفتاری اخلاقی از آیت‌الله جوادی آملی/« مدرس و اعتبار مجلس» پیرامون نقش مرحوم مدرس نوشته دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان/«رسانه، ضلع سوم جنگ فلسطین و اسرائیل» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی جبرائیلی تبریزی/«انتخابات حکمرانی با گردش نخبگانی» از قاسم غلامرضایی و...