kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۰۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست:

دریاچه ارومیه شرایط بهتری را تا ۶ سال آینده تجربه خواهد کرد

 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شرایط دریاچه ارومیه تا شش سال به مرور بهتر خواهد شد. از شخص رئیس‌جمهوری گرفته تا اعضای هیئت وزیران روی این موضوع بسیار حساس و به‌طور جدی کار می‌کنند.
مجتبی ذوالجودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: شرایط دریاچه ارومیه بسیار سخت و بحرانی است. در بعضی رسانه‌ها گفته می‌شود مرگ دریاچه ارومیه فرا رسیده است و دریاچه ارومیه خشک شد. این حرف‌ها اصلا درست نیست. با توجه به انجام پیگیری‌هایی در حوضه دریاچه ارومیه، با این مواردی که مطرح می‌شود هنوز فاصله داریم. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است، احیای دریاچه ارومیه به مرور محقق شود. شرایط همه تالاب‌ها از جمله دریاچه ارومیه تا شش سال آینده به مرور بهتر خواهد شد. این اراده و عزم ملی وجود دارد و دولت هم روی این موضوع بسیار حساس است و در این زمینه هم به‌طور جدی کار می‌کنند؛ از شخص رئیس‌جمهوری گرفته تا اعضای هیئت وزیران، البته به دنبال این هستیم که با چه روند اجرائی  زودتر به نتیجه می‌رسیم.
وی اضافه کرد: وزارت کشاورزی به عنوان اولین وزارتخانه‌ای که می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی در حوزه آبخیزداری دریاچه ارومیه داشته باشد، باید تکالیفش را انجام دهد. تکالیف را باید سیاستگذاری کند تا کشاورز به خودداری از کشت برخی محصولات یا دست کم اجتناب از توسعه کشت آن تشویق شود. وقتی آب با قیمت بسیار کم در اختیار کشاورز قرار گیرد، در واقع آب‌فروشی صورت گرفته است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: وزارت کشاورزی قرار شده است برنامه‌ریزی کند و اقدامات انجام شده را به ستاد گزارش دهد. این وزارتخانه دنبال راهکارهای عملی است تا هم منافع کشاورز دچار خطر نشود و معیشت‌های جایگزین و یا استفاده بهتر از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با فناوری بالا، مصرف کم و برداشت محصول بیشتر با راندمان بالا محقق شود.