kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۸۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴

ضرورت برخورد دولت با بدمصرف‌های برق و گاز

 

با وجود گذشت یک‌ سال از مهلت قانونی وزارت نیرو برای حذف یارانه برق پرمصرف‌ها، این وزارتخانه هیچ عملکردی در این خصوص ارائه نداده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، آذرماه سال گذشته بود که قانون مانع‌زدایی از صنعت برق توسط نمایندگان مجلس تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ شد. مطابق ماده ۶ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، یارانه برق مشترکانی که فراتر از الگوی مصرف از انرژی استفاده می‌کنند باید حذف شود. با وجود اینکه این قانون برای اجرا به وزارت نیرو مهلت یک‌ماهه داده بود اما با گذشت بیش از یک سال از مهلت قانونی اجرای قانون، همچنان خبری از اجرای این بند نیست.
اجرای این قانون در حالی به تعویق افتاده که زیان انباشته نیروگاه‌ها از محل پرداخت یارانه انرژی به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. توانیر پیشتر گزارش داده بود که تنها ۲۰ درصد از مشترکان برق فراتر از الگو برق استفاده کرده که عمده این مشترکان در مناطق مرفه‌نشین سکونت دارند. 
شنای یارانه‌ای در روزهای برفی
همچنین به گزارش ایسنا، این‌ روزها، برخی گزارش‌ها و مشاهدات نشان می‌دهد که گاز شهری، بعضا وسیله‌ای برای مواردی از تجربه شنا در روزهای برفی شده است. گازی که هزینه زیادی برای تولید آن صرف شده اما به‌صورت یارانه‌ای در اختیار همه از جمله مرفه‌نشینان قرار می‌گیرد. هرچند که پرمصرف‌های گازی درصد کمی از مشترکان را دربر می‌گیرند اما طبق آمار میزان مصرف آن‌ها ۳۶۲ درصد بیشتر از کم‌مصرف‌هاست.
حدود ۷۰ درصد از گاز تولیدی کشور در زمستان در بخش خانگی مصرف می‌شود. بیش از یک دهه است که مصرف گاز بخش خانگی در زمستان به صورت پلکانی رصد می‌شود. بر این اساس، مصرف‌کنندگان بخش خانگی در ۱۲ پله و پنج اقلیم تقسیم شده‌اند.
مشترکان پر مصرف که در پله‌های ۴ تا ۱۰ قرار دارند ۳۵ درصد مشترکان را شامل می‌شوند و ۶۰ درصد گاز بخش خانگی را مصرف می‌کنند. ۱۰میلیون مصرف‌کننده نیز در این پله‌ها گاز مصرف می‌کنند. پله‌های ۱۱ و ۱۲ مشترکان بسیار پرمصرف هستند. این مشترکان که اغلب صاحبان ویلاها و منازل بزرگ هستند، مصرف غیرمتعارف برای گرم کردن استخر و جکوزی دارند.
از سوی دیگر بخش خانگی در پنج ماهه سرد سال گذشته در مجموع ۴۰ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کند سهم هر مصرف‌کننده از مصرف گاز در پله‌های اول تا سوم ۷۵۷ متر مکعب گاز است سهم مشترکان در پله‌های چهارم تا دهم به طور میانگین هر کدام ۲۴۰۰ متر مکعب و سهم دو پله آخر نیز ۳۵۰۰ متر مکعب گاز برای هر مشترک است. بنابراین مشترکان در پله‌های یازدهم و دوازدهم به طور میانگین چهار و شش دهم برابر یا ۳۶۲ درصد گاز بیشتری در مقایسه با مشترکان در پله‌های اول تا سوم گاز می‌سوزانند.
اخطار قطع گاز به ویلاها
اما درباره مشترکانی که به جان یارانه گاز افتاده‌اند و هزینه نه‌چندان بالایی را برای گاز مصرفی پرداخت می‌کنند از ۱۶ آذر ماه افزایش قیمتی برایشان لحاظ شد. با این حال، قبوض نه چندان بالای ویلاهای لاکچری با توجه به هزینه‌های میلیونی که از مشتریان خود دریافت می‌کنند موجب شده که میزان مصرف گاز روند افزایشی در این ویلاها داشته باشد. تا جایی که حتی بازدیدهای دوره‌ای و اعمال جریمه نیز برای این افراد کارساز نبوده است. البته ابزارهای قیمتی برای کلان سرمایه‌داران، بازدارنده نیست و باید اقدامات دیگری صورت بگیرد.
آن‌طور که شرکت ملی گاز اعلام کرده ۳۶ هزار و ۱۷۷ ویلا و شهرک ویلایی در استان مازندران، ۷۸۸ ویلا در استان البرز، ۲۰۷۸ ویلا در استان گیلان و ۳۱۱ ویلا در استان تهران مورد پایش قرار گرفته که  گاز ۹۰۶۲ مشترک در مازندران ۱۶۷ مشترک در گیلان و ۳۱۱ مشترک در تهران قطع و به ۱۰ هزار و ۶۰۲ مشترک در مازنداران اخطار قطع داده شده است.
اعمال قانون پس از اخطار
سیدمحمد پیشوایی؛ سخنگوی شرکت ملی گاز درباره اقدامات و برنامه‌های این برای مقابله با مصرف بالا گفت: بر اساس ضوابط و قواعدی که به شرکت ملی گاز ابلاغ می‌شود، پایش را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و اماکنی را که مصرف بیش از اندازه دارند، مانند مکان‌های عمومی، استخرها و ویلاهایی که سکنه‌ای در آن‌ها وجود ندارد، مورد پایش قرار می‌گیرند. طبق قواعد و ضوابط اخطارهای لازم به آن‌ها داده می‌شود و بعد از دو یا سه بار تذکر و عدم رعایت اعمال قانون صورت می‌گیرد.
او درباره لزوم دریافت هزینه تمام شده از مشترکان پرمصرف هم گفت: شرکت ملی گاز تابع قواعد و ضوابطی بوده که دولت ابلاغ می‌کند و دولت نیز تابع قوانین بالادست است. رویکرد دولت نیز به همین سمت است کسانی که مصرف بالای دارند از یارانه‌ای که تخصیص می‌یابد کمتر بهره ببرند. این سیاست به صورت تدریجی اجرائی می‌شود و در نهایت هر نظری را که از نهادهای بالادستی دریافت کنیم، اعمال خواهیم کرد.
به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز، مباحث بهینه‌سازی مصرف یک کار فرابخشی است و تنها در اختیار شرکت ملی گاز ایران نیست. در این دولت اقدامات متعددی انجام شده و معاون اول رئیس‌جمهور نیز درباره استخرها ابلاغیه‌ای را صادر کرده است که با استخرها چگونه برخورد شود و ما نیز مطابق موضوعاتی که ابلاغ می‌شود، عمل می‌کنیم.