kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
با وجود دستور رهبری برای تولید خودروهای کم‌مصرف صورت گرفت

واردات بنزین نتیجه بی‌توجهی به کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولید داخل

 
رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان بخش خصوصی، در حالی از واردات بنزین انتقاد کردند که میزان مصرف خودروهای تولید داخل دو برابر استاندارد است و ایشان درگذشته خواستار کاهش مصرف خودروهای تولید داخلی شده بودند.
به گزارش خبرگزاری برنا، این روزها مصرف بالای بنزین در کشور و در نتیجه‌ آن ناترازی و واردات آن به یکی از مسائل مهم و بزرگ‌ترین نگرانی‌ کارشناسان حوزه انرژی و مردم تبدیل شده است.
به اعتقاد کارشناسان، تراز بنزین کشور بعد از چند سال حضور ایران در باشگاه صادرکنندگان بنزین از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ بالاخره سال ۱۴۰۲ منفی شد. افتتاح فاز‌های سه‌گانه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال ۱۳۹۷ مهم‌ترین دلیل مثبت شدن تراز بنزین و صادرات آن شد.
طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر دی ماه معادل ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بوده که این رقم در مقایسه با میانگین مصرف در مدت مشابه سال گذشته 13 میلیون و 500 هزار لیتر 
در روز افزایش یافته است. البته وزارت نفت در سال گذشته با اجرای برخی راهکار‌ها تراز بنزین را در حالت سر به سر نگه داشته است اما با روند کنونی مصرف ایران مجددا به واردکننده بنزین تبدیل شد.
انتقاد رهبر انقلاب به واردات بنزین
دو روز پیش بود که نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی در حسینیه امام خمینی(ره) برپا شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در یکی از مهم‌ترین محورهای سخنرانی خود به موضوع واردات بنزین اشاره کردند و با انتقاد از شرایط موجود گفتند: «ما الان در مسئله سوخت، به معنای واقعی کلمه مشکل داریم. ما کشور تولیدکننده‌ نفت، با این ‌همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کنیم؟! این معنی دارد؟! معنایش همین است که ما در یک مسئله کلان دچار مشکلیم.»
اما آیا انتقاد ایشان به ناترازی بنزین ناظر به کم بودن میزان تولید بوده یا از مسیر کنترل مصرف می‌گذرد؟ و آیا کنترل مصرف، صرفا از راه افزایش قیمت سوخت ممکن است؟!
 نقش خودروهای داخلی در ناترازی بنزین
اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از ناترازی روزانه 10 میلیون لیتر بنزین در سال جاری خبر داد که خسارتی حدود سه میلیارد دلاری در پی دارد. معادل درآمد نفتی یک ماه ایران؛ عددی که با ادامه تولید خودروهای بی‌کیفیت سالانه سه میلیارد دلار بر آن افزوده خواهد شد.
جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت پالایش و پخش، در این زمینه با اشاره به دو برابر بودن مصرف سوخت خودروهای داخلی نسبت به استاندارد جهانی افزود: اگر خودروهای داخلی، استاندارد بودند الان مصرف بنزین در کشور 60 میلیون لیتر در روز بود و می‌توانستیم بیش از 50 میلیون لیتر در روز، بنزین صادر کنیم.
گفتنی است، طبق محاسبات، صادرات این میزان بنزین درآمدی معادل 15 میلیارد دلار برای کشور به همراه دارد.
رهبر معظم انقلاب در 17 اردیبهشت ماه 1399 در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشتند: «آن ذهن و فکری که می‌تواند ماهواره را تولید کند و برای ارسال ماهواره بعدی در مدار ۳۶ هزار کیلومتری هدف‌گذاری کند قطعاً چنین روحیه، ابتکار و خلاقیت برای تولید خودرو با مصرف پنج لیتر بنزین در 100 کیلومتر و در دیگر بخش‌های تولید نیز 
دارد.»
این در حالی است که‌ هادیانفر؛ رئیس سابق پلیس راهور کشور در اوائل دی‌ماه امسال گفت که «47 درصد از 40 میلیون وسیله نقلیه موتوری کشور فرسوده است» که یکی دیگر از دلائل افزایش مصرف بنزین محسوب می‌شود. بنابراین، در شرایطی که خودروسازان از حمایت همه‌جانبه وزارت صمت برخوردارند و فقط به فکر بالا بردن قیمت و تحمیل شرایط غیرمنطقی به خریداران هستند دیگر دستگاه‌ها باید به عنوان راهکار کوتاه مدت، به الزام همه خودروها به ویژه فرسوده‌ها به تنظیم موتور اقدام کنند چرا که اگر به‌طور میانگین هر خودرو فقط نیم لیتر در روز کمتر مصرف کند ۲۰ میلیون لیتر در مصرف روزانه بنزین صرفه‌جویی می‌شود که در فرسوده‌ها بیش از روزی نیم لیتر است. ضمن اینکه آلودگی هوا هم کاهش می‌یابد. خروج خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و جایگزینی وسائل نقلیه نو هم با جدیت بیشتری باید دنبال شود.