kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۳۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵

برگزاری هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین

 

هشتمین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری میزان، هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، دیروز در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی در مجتمع قضائی امام خمینی(ره) به صورت علنی برگزار شد. در این جلسه نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست متهمان پرونده به شرح کیفرخواست مرتضی فخار، سید اسدالله فقیه دزفولی، ایرج فیض، پرویز کریمیان، احمد گلپایگانی، فرید ماهوتچی، مهدی مددی، سیدمحمود احمدی، سیدجواد احمدی علون‌آبادی، اسماعیل مرتضایی، محمود معیری، رقیه ملک محمدی، حسن نظام الملکی، نسرین نظری علی آبادی، علی‌هادی‌زاده و الله کرم هوشنگی متهمان ردیف 90 تا 105 پرداخت.
آیا گروهک تروریستی منافقین
فقط علیه نظامی‌ها عملیات کرده است؟
نماینده دادستان در ادامه گفت: هرچند که گروهک ادعا می‌کند که حرکت مسلحانه، پس از سرکوب تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز روز ۳۰ خرداد ۱۳۶۰، به دلیل از بین رفتن امکان هرگونه فعالیت مسالمت‌آمیز صورت گرفته لکن این ادعا مقرون به واقع نبوده و چنین توجیهاتی هیچ سنخیتی با مشی مسلحانه‌ و خوی خشونت‌طلب گروه نداشته و با عقاید و تمایلات منافقین به استفاده از اقدامات قهرآمیز و حرکت مسلحانه در تضاد جدی است.
دادگاه چه جرایمی را تروریستی می‌داند؟
وزیری افزود: اعمال تروریستی زمانی محقق می‌شوند که از روی قصد و در رابطه با اقدامی فردی و یا جمعی بوده و دارای هدف برهم زدن شدید نظم عمومی از طریق ایجاد رعب و وحشت باشد.
اثبات تروریستی بودن یک فرقه
وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از اقدامات مسلحانه گروهک منافقین، نظیر خمپاره‌زنی به مناطق مسکونی، حمله‌ صورت پذیرفته نسبت به دانشکده ادبیات اهواز و بمب‌گذاری اتوبوسی در شیراز، در مکان‌های عمومی، محل تعلیم و تربیت جوانان، سکونتگاه شهروندان عادی و همچنین وسیله نقلیه عمومیِ مورد استفاده عموم و به ویژه قشر مستضعف جامعه، انجام شده و ضمن اخلال جدی در نظم عمومی، موجبات ارعاب و وحشت و قتل عمدی شهروندان عادی جامعه را فراهم آورده است. لذا همین چند مورد برای اثبات ماهیت تروریستی تشکیلات منافقین و اقدامات آن کفایت خواهد کرد.
چرا آمریکا یک گروهک تروریستی را
از لیست سیاه خارج کرد؟
نماینده دادستان بیان داشت: گروهک منافقین تا سال ۲۰۱۰ در لیست سیاه سازمان‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا و تا سال ۲۰۰۵ به عنوان سازمانی تروریستی توسط اتحادیه اروپا، شناسایی شده بود لکن پارلمان اروپا و بریتانیا، در اقدامی سیاسی و تامل برانگیز، با باور به ادعا‌ها و تلاش‌های واهی این گروهک برای معرفی خود به عنوان جنبش به اصطلاح آزادی‌خواه و دموکراتیک تبعیدی، از ملاحظه آن به عنوان جریانی تروریستی صرف‌نظر کرده و آن را از لیست سیاه سازمان‌های تروریستی خود، خارج کرده است. وی افزود: با این همه، به رغم تمامی این مفروضات محال، باز هم بی‌شک، گروهک منافقین، در زمان ارتکاب اقدامات مجرمانه، ترور‌های منتهی به قتل و جرح، بمب‌گذاری در مراکز دولتی و غیر‌دولتی، خمپاره‌زنی به منازل مسکونی و... به شرح مندرج در پرونده‌ حاضر، دارای ماهیتی تروریستی بوده است. در این لحظه قاضی دهقانی ختم جلسه را اعلام کرد.