kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به تدابیر اتخاذ شده:

ثبات قیمت به بازار گوشت و مرغ بازمی‌گردد

 
سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: در ماه‌های آتی بازگشت ثبات قیمت به بازار گوشت و مرغ را شاهد خواهیم بود و تلاش دولت بر این است که قیمت گوشت قرمز تا پایان سال و ماه رمضان روند باثباتی را طی کند.
به گزارش شادا، «سید احسان خاندوزی» در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران با تشریح آخرین وضعیت اقتصادی ایران در بخش‌های حقیقی و اسمی تاکید کرد: هدف‌گذاری دولت سیزدهم این بوده که بتواند با ایجاد سیاست‌های ثبات اقتصاد کلان به کاهش سرعت موتورهای خلق تورم در اقتصاد ایران کمک کند. در همین راستا سیاست‌های مشخصی از جمله کنترل رشد نقدینگی به ویژه در ۱۰ ماهه گذشته در دستور کار ستاد اقتصادی دولت بوده است.
وی ادامه داد: طبق آخرین آمار بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در 12 ماهه منتهی به پایان آذر ۱۴۰۲ به 27 درصد رسید. این عدد نسبت به آذر سال گذشته که 33 و چهار دهم بود کاهش شش و چهار دهم درصدی داشته است.
خاندوزی اضافه کرد: رشد پایه پولی ۱۲ ماهه در ادامه روند نزولی خود که در ماه‌های قبل هم وجود داشت از 45 درصدی که در فروردین امسال بود به 33 و پنج دهم درصد در پایان آذر ۱۴۰۲ کاهش یافته است.
 رشد ماهانه نقدینگی نصف شد
وزیر اقتصاد با اشاره به روند ماهانه عرضه پول در اقتصاد ایران گفت: اگر این روند را در شرایط فعلی با سال ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم شروع به کار کرد را مقایسه کنیم؛ می‌توان گفت که این روند ماهانه افزایش نقدینگی، در سال جاری در اکثر ماه‌ها نصف و در برخی موارد یک‌سوم افزایش نقدینگی در سال ۱۴۰۰ بوده است.
وی ادامه داد: در سال جاری به طور میانگین رشد ماهانه نقدینگی در اقتصاد یک و هفت دهم درصد بود. در حالی که این مقدار در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط ماهانه دو و نیم درصد بوده و شاهد این هستیم که رشد نقدینگی در سال جاری بسیار کمتر از سال‌های گذشته است. این مسئله چشم‌انداز ثبات اقتصاد کلان را در حوزه کلان‌های پولی به ما حکایت می‌کند.
اظهارنظرها درباره تورم واقعی نیست
 خاندوزی اظهار کرد: علاوه‌بر این از ابتدای دولت؛ بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در تلاش بودند تا لنگر تورمی را که به شکل تاریخی در اقتصاد ایران از نرخ ارز تاثیر می‌گرفت، به سمت نقدینگی تغییر دهند. در این زمینه نیز برنامه دولت این بوده که این متغیر کلیدی و مهم را کنترل کند و مهار رشد آن از یک‌سو حاکی از انضباط پولی در کشور و از سوی دیگر نشان‌دهنده کنترل متغیرهای پولی است.
وی با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره تاثیر افزایش پایه پولی بر تورم، گفت: در شرایط فعلی اقتصاد ایران که در آن از طریق کنترل نقدینگی، در حال مهار موتور خلق تورم هستیم. از جهت سیاست‌های کنترلی نیز حذف نوسانات ارز و ثبات در بازار از طرف بانک مرکزی به طور جدی دنبال می‌شود. این اظهار نظرها چندان واقعی نیست و تا زمانی که نقدینگی تحت کنترل است ارتباط مستقیمی بین پایه پولی و تورم وجود ندارد.
خاندوزی اظهار امیدواری کرد که روند رشد نقدینگی تا انتهای سال ادامه پیدا کند و به هدف‌گذاری رشد 25 درصد برسیم.
 سخنگوی اقتصادی دولت همچنین با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه در پایان آذرماه 15 واحد درصد کمتر از فروردین‌ماه بوده است، افزود: بارها اعلام کردیم این موضوع به معنای کاهش قیمت‌ها نیست بلکه سرعت و شتاب افزایش مستمر قیمت‌ها که در اواخر سال گذشته و حتی در ابتدای سال جاری وجود داشت در ۹ ماهه اخیر تحت کنترل درآمده است.
خاندوزی تاکید کرد: گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول و سایر نهادهای بین‌المللی نیز اذعان دارند که در چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال جدید میلادی استمرار کاهش تورم ادامه پیدا خواهد کرد.
 سامانه یکپارچه خودرو کماکان فعال خواهد بود
سخنگوی اقتصادی دولت درباره سیاست دولت در زمینه عرضه خودرو با تاکید بر اینکه هیچ بنایی برای کنار گذاشتن سامانه یکپارچه خودرو وجود ندارد، گفت: تدبیر اصلی وزارت صمت در حوزه سیاست‌های خودرو، حرکت به سمت اصلاح ساختاری است که قیمت خودرو متاثر از آن تعیین می‌شود. البته این کار در چارچوب قوانین موجود و اختیارات شورای رقابت انجام می‌شود.
وی افزود: تمرکز بیشتر بر توسعه کیفیت و اصلاح بازار و فناوری‌های محصولات خودرویی و نیز تمرکز ویژه بر افزایش ظرفیت تولید در داخل و واردات مجموعا به حرکت بازار به سمت تعادلی شدن کمک می‌کند. این تعادل در حوالی هزینه‌های تمام شده، قیمت درست و واقعی بازار را شکل می‌دهد.
 بازار مرغ و‌ گوشت متعادل خواهد شد 
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سؤالی درباره افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز هم اعلام کرد: درخصوص گوشت مرغ به دلیل افت جوجه‌ریزی در مهرماه شاهد نوسان قیمت در ماه‌های گذشته بودیم اما این خلأ به سرعت اصلاح شد. در برنامه وزارت جهاد جوجه‌ریزی 150 میلیونی در دی‌ماه قرار دارد و در ماه‌های آتی بازگشت ثبات قیمت به بازار گوشت مرغ را شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: درخصوص گوشت قرمز نیز به دلیل افت تولید، دولت به سرعت واردات گوشت و واردات نهاده‌ها را در دستور کار قرار داده است. تلاش دولت بر این است که قیمت این اقلام تا پایان سال و ماه رمضان روند با ثباتی را طی کند.
 علت نوسانات اخیر نرخ ارز
خاندوزی در پاسخ به سؤالی درباره علت نوسانات نرخ ارز نیز تاکید کرد: بخش عمده نوساناتی که در روزهای اخیر حادث شده ناشی از تحولات نظامی در منطقه است و این تحولات به ویژه بعد از حمله به یمن، نا‌اطمینانی‌هایی را در کشور ما و تمام کشورهای منطقه ‌ایجاد کرد که امیدواریم با فروکش کردن هیجانات، شاهد بازگشت ثبات و آرامش به بازار باشیم.
وی گفت: البته جلو افتادن تعطیلی کشتیرانی چین به مناسبت سال نوی چینی منجر به ایجاد تراکم حواله برای تسویه حساب تجار ایرانی با همتایان چینی گردید که این مسئله نیز در نوسانات بازار ارز مؤثر بوده که موقت است.
خاندوزی درباره نگرانی تجار از محدودیت‌های اخیر در بازار ارز عراق و تدبیر دولت برای حل آن اظهار کرد: وزارت صمت و بانک مرکزی ماموریت پیدا کردند ظرف روزهای آینده با طرف عراقی مذاکره کنند. امیدواریم با پیگیری‌های دولت، دغدغه تجار در تعامل با کشور عراق که یکی از شرکای مهم کشورمان است برطرف شود.
تکالیف بانک‌ها برای صفر شدن صف وام ازدواج
خاندوزی درخصوص تاکید رئیس‌جمهور در حوزه تسریع وام ازدواج و مسکن و فرزندآوری اظهار کرد: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور قرار شد با هدف‌گذاری صفر شدن و کاهش صف تسهیلات وام ازدواج، بانک‌ها مکلف به پرداخت سریع این وام باشند. بانک مرکزی نیز تمهید کرده است که مازاد بر سهمیه مصوب قبلی بانک‌ها، 125 هزار وام ازدواج و 110 هزار وام فرزند‌آوری توسط بانک‌ها پرداخت شود. بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت نیز مکلف به پرداخت وام ازدواج شده‌اند.
وی گفت: از ابتدای امسال تا 24 دی‌ماه، 663 هزار و 390 فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ بیش از 135 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که از نظر ریالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد رشد کرده است. در مقایسه با سهمیه تسهیلات تکلیفی که تا 24 دی‌ماه در نظر گرفته شده بود، عملکرد اکثر بانک‌ها 100 درصد و بالاتر است.