kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
پیام مقتدرانه یمنی‌ها برای متحدان آمریکا

تنگه باب المندب به روی آمریکا و انگلیس بسته شد

«محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، در پی درگیری‌های اخیر اعلام کرد: «نیروهای آمریکایی و انگلیسی دیگر امکان عبور از تنگه باب‌المندب را ندارند.»


سرویس خارجی-
حملات انصارالله در دریای سرخ و باب‌المندب به کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌هایی که مقصدشان اراضی اشغالی بود، شرایط را چنان برای اسرائیل سخت کرد که صحبت از ائتلافی به اصطلاح بین‌المللی علیه انصارالله مطرح شد؛ بالاخره خبر آمد که 10 کشور به رهبری آمریکا توافق کرده‌اند که به طور مشترک گشت‌زنی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام دهند تا از کشتی‌های تجاری در برابر حملات انصارالله محافظت کنند که البته خلل از همان ابتدا در ارکان این به اصطلاح ائتلاف بود و بعد هم برخی اعلام کردند که از ائتلاف خارج می‌شوند. به هر حال حالا آمریکا خودش را «پلیس آبی» منطقه کرده است و عملاً وارد رویارویی با مقاومت یمن شده است. اما باز هم حملات یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌رفتند ادامه داشت و عملاً ائتلاف نافرجام ماند و تیر پلیس دریایی به هدف نخورد. بالاخره آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تصمیمی گرفتند که به قول یمنی‌ها حماقت بود. رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه (22 دی) از حملات مشترک آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند. اما گویا آمریکا و شرکا به کاهدان زده‌اند! روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی و یک شخص نزدیک به انصارالله گزارش داد، نیروهای انصارالله پیش از حملات بامداد روز جمعه آمریکا و متحدانش به مواضع نظامی در یمن، بخشی از تسلیحات و تجهیزات خود را به مکان‌های دیگری منتقل و پنهان کرده‌اند.
به گزارش شفقنا از المیادین، «محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله، یمن تصریح کرد: «نیروهای آمریکایی و انگلیسی دیگر امکان عبور از تنگه باب‌المندب را ندارند و ما وارد مرحله جدیدی شده‌ایم.» البخیتی عنوان داشت: «نیروهای مسلح یمن توانمندی موشکی خود را توسعه داده و در آینده نزدیک امور غافلگیرانه‌ای وجود خواهد داشت. محور مقاومت زمام امور را در منطقه در دست گرفته و آمریکا به خاطر تجاوزش علیه یمن پشیمان خواهد شد و طرف بازنده خواهد بود.» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن خاطرنشان کرد: «ما قادر به رویارویی با آمریکا هستیم. یمن قواعد درگیری را تحمیل می‌کند و مانع از عبور کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌شود.» وی عنوان داشت: «یک کشتی جنگی آمریکایی در عملیات پیشین نیروهای ما آسیب دیده بود و آمریکا به از دست دادن دو تن از نیروهای خود اذعان کرده است.»
البخیتی همچنین فاش کرد که مقامات این کشور پیشنهاد آمریکا برای توقف حملات در دریای ‌سرخ به ازای به‌رسمیت شناختن دولت نجات ملی یمن را رد کرده‌اند. واشنگتن بعد از این پیام، پیام‌های وسوسه‌کننده‌ دیگری ارسال کرد و از طریق میانجی عمانی به صنعاء پیشنهاد داد که آن‌ها به‌ازای توقف عملیات‌ها علیه اسرائیل و در دریای‌سرخ، دولت یمن را به رسمیت خواهند شناخت و از تمام بازوهای منطقه‌ای یا داخلی (در کشور یمن) دست برخواهند داشت که این پیشنهاد نیز از سوی یمن رد شد.
صنعاء: ما از دریای عرب پاسخ دادیم
یکی از رهبران جنبش انصارالله یمن جزئیاتی از حمله این جنبش به کشتی آمریکایی در خلیج عدن ارائه کرد. «عبدالله بن عامر»، معاون مدیر اداره ارشاد اخلاقی وابسته به وزارت دفاع یمن در صنعاء، درباره عملیات اخیر این جنبش علیه یک فروند کشتی آمریکایی در خلیج عدن اظهار کرد: این عملیات پس از حمله آمریکا-انگلیس و ادعای آ‌ن‌ها درباره این‌که «توانستند ظرفیت‌های دریایی ما را خنثی کرده و ظرفیت‌های یمن را هدف قرار دهند» انجام شد. شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به این جنبش به نقل از عامر گزارش داد «این عملیات با وجود پرواز مستمر جنگنده‌های دشمن و به‌کارگیری ظرفیت‌های نظامی و جاسوسی دشمن آمریکایی-انگلیسی برای ناکام گذاشتن هر گونه عملیات یمن انجام شد». این مسئول یمنی گفت: «این حمله آمریکایی-انگلیسی از دریای سرخ علیه ما انجام شد و ما آن را از دریای عرب انجام دادیم.»
حادثه‌ای جدید در جنوب دریای سرخ
سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس بامداد روز سه‌شنبه اعلام کرد که گزارشی مبنی بر وقوع یک حادثه در جنوب دریای سرخ دریافت کرده‌ است. به گزارش ایسنا، این سازمان انگلیسی بامداد روز سه‌شنبه اعلام کرد که گزارشی مبنی بر وقوع یک حادثه در حدود ۵۷ مایل دریایی شمال غرب شهر عصب اریتره در جنوب دریای سرخ دریافت کرده‌ است. سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس در بیانیه‌ای اضافه کرد که مقامات در حال بررسی این موضوع هستند. این بیانیه در حالی منتشر شده که اخیراً حملات ارتش یمن به کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌های عازم اراضی اشغالی در دریای سرخ و باب‌المندب به عنوان بخشی از پیامدهای جنگ اشغالگران علیه غزه افزایش یافته‌ است. شبکه الجزیره نیز نوشت: «انصارالله یمن یک کشتی جدید را امروز در دریای سرخ هدف قرار داد.» گفته می‌شود: «کشتی هدف قرار گرفته یک نفتکش در حال حرکت به سمت سرزمین‌های اشغالی بوده است.» در این میان همچنین خبر می‌رسد که سخنگوی شرکت «نیپون یوسن» بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل ژاپن گفت از روز سه‌شنبه کشتیرانی در دریای سرخ را برای همه کشتی‌هایی که در حال فعالیت است، به حالت تعلیق درآورد. البته از طرف دیگر، سخنگوی انصارالله یمن گفته است: «آنچه برخی شرکت‌های کشتیرانی از تعلیق فعالیت خود به ادعای افزایش خطرات در دریای سرخ خبر می‌دهند در نتیجه فشارها و هراس‌افکنی آمریکایی‎ها است.»
عملیات‌های پی‌در‌پی حزب‌الله
اما اخباری از مقاومت لبنان، در خبری آمد که حزب‌الله لبنان با انجام ۴ عملیات جدید علیه موضع‌های ارتش رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی شمار عملیات‌های خود در روز جاری را به ۸ رساند. حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و در پشتیبانی از مقاومت شجاعانه و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در ساعت ۳:۲۵ عصر دوشنبه به وقت محلی، موضع صهیونیستی «المالکیه» را با تسلیحات مناسب و به طور مستقیم هدف قرار داده‌اند. بر اساس بیانیه صادرشده از سوی حزب‌الله لبنان، رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان ساعت ۳:۳۰ عصر دوشنبه به وقت محلی نیز موضع صهیونیستی «السماقه» واقع در مزارع اشغالی «شبعا» را با تسلیحات مناسب هدف قرار دادند. علاوه بر این حزب‌الله لبنان بیان کرد که ساعت ۴:۱۰ عصر دوشنبه به وقت محلی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی را در اطراف موضع صهیونیستی «حانیتا» با موشک هدف قرار داده و به آنان آسیب وارد کرده است. همچنین خبرنگار المیادین گزارش داد که موضع صهیونیستی «الضهیره» واقع در شمال اراضی اشغالی به صورت مستقیم از سمت لبنان با آتش سنگین هدف گرفته شده است. از سوی دیگر توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی شهرک‌های «رب ثلاثین» و «عیتا الشعب»، اطراف شهرک‌های «عیترون»، «راشیا الفخار»، «اللبونه»، «کفرکلا» و «کفرحمام» و همچنین جاده مواصلاتی العدیسه به کفرکلا را گلوله‌باران کرد. منابع رسانه‌ای صبح دیروز (سه‌شنبه) از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در چند شهرک صهیونیست‌نشین در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. شبکه الجزیره در این باره گزارش داد که آژیرهای خطر در هشت شهرک در منطقه «الجلیل علیا» به صدا درآمده است. طبق این گزارش، گزارش‌های اولیه حاکی از نفوذ چند پهپاد از خاک لبنان به الجلیل است. در ادامه، الجزیره گزارش داد که یک موشک هدایت شونده از خاک لبنان به سمت پایگاه «المطله» ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند که ۲ صهیونیست در نتیجه اصابت موشک به شهرک «یووال» در منطقه «اصبع الجلیل» در مرز لبنان زخمی شدند.
تکذیب ادعای صهیونیست‌ها
منابع آگاه ادعای ارتش رژیم صهیونیستی درباره اجرای عملیات زمینی در جنوب لبنان را تکذیب کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، منابع آگاه در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کردند که ادعاهای ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر اجرای عملیات زمینی در منطقه عیتاالشعب واقع در جنوب لبنان برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ تاکنون کذب است. این منابع تصریح کردند: «ادعاهای رسانه‌های عبری زبان در این خصوص با هدف بالا بردن روحیه عناصر نظامی صهیونیست مطرح می‌شود و صحت ندارد. هیچ عملیات نفوذ و یا عملیات زمینی صورت نگرفته است.» منابع مذکور اضافه کردند: «تل‌آویو می‌کوشد مانع آن شود که شهرک‌نشینان باقی مانده در منطقه‌های شمالی این بخش‌ها را ترک کنند. آن چیزی که اتفاق افتاده تلاش سه نظامی صهیونیست برای نفوذ به نقطه مرزی از بخش منطقه الراهب بوده است. نیروهای لبنانی این اقدام را رصد کردند و عناصر صهیونیست، شکست خورده به منطقه خود بازگشتند.»
ضعف نیروی هوایی اسرائیل
درحالی که ارتش رژیم اشغالگر همچنان در تلاش برای پنهان کردن تلفات ناشی از عملیات حزب‌الله در پایگاه «مرون» به عنوان راهبردی‌ترین و مهم‌ترین پایگاه جاسوسی-نظامی اسرائیل در کل فلسطین اشغالی است، مرکز تحقیقاتی برجسته رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که هدف قرار دادن پایگاهی مانند پایگاه مرون توسط حزب‌الله، به منزله یادآوری ضعف مواضع نیروی هوایی ارتش اسرائیل در برابر حملات دقیق است. مرکز تحقیقاتی اسرائیلی «آلما» در گزارشی به این منظور با ابراز نگرانی درباره ضعف نیروی هوایی ارتش اسرائیل در مقابله با سلاح‌های دقیق و دور برد تاکید کرد، حزب‌الله در تجهیز خود به سلاح‌های دقیق و سیستماتیک و سریع، پیشرفت و توسعه قابل توجهی داشته و رسیدن حزب‌الله به چند هزار سامانه تسلیحاتی دقیق تنها مسئله زمان است. در این میان یک چالش بزرگ برای نیروی هوایی ارتش در صورت شلیک هزاران موشک و پهپاد به سمت مواضع اسرائیل وجود دارد.
ترس از حزب الله
رسانه‌های عبری اعلام کردند رژیم صهیونیستی از ترس حزب‌الله لبنان کشته‌های خود را در تاریکی دفن می‌کند. رسانه‌های دشمن صهیونیستی امروز سه‌شنبه فاش کردند، مراسم دفن کشته‌شدگان شهرک صهیونیست‌نشین «کفار یوفال» در سایه تهدیدات جبهه شمالی با لبنان در تاریکی و مخفیانه برگزار شد.
خبر دیگر آن‌که ارتش آمریکا در حال آماده شدن برای اعزام ۱۵۰۰ سرباز به پایگاه‌های نظامی خود مستقر در سوریه و عراق است که از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه مورد حملات قرار گرفته‌اند. این لشکرکشی آمریکا به منطقه در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها مدعی‌ هستند این اقدام در چارچوب «عملیات تصمیم ذاتی» ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی واشنگتن انجام می‌گیرد که از سال ۲۰۱۴ برای به اصطلاح مبارزه با داعش در خاورمیانه شکل گرفته ‌است. شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا ادعا کرده که اعزام این سربازان ارتش آمریکا به منطقه «به عنوان بخشی از عملیات نظامی برای شکست داعش انجام می‌شود». این شبکه تاکید کرد: «۱۵۰۰ سرباز از گارد ملی ارتش نیوجرسی در عراق و سوریه مستقر خواهند شد.»
آخرین خبرها
* «عبدالعزيز بن‌حبتور»، نخست وزیر دولت نجات ملی یمن، تأکید کرد که آمریکا آغازگر حمله به این کشور بوده است و صنعا هم حق دارد به این تجاوز پاسخ دهد، ولی تعیین زمان و مکان آن بر عهده فرماندهی نظامی یمن است. بن‌حبتور با بیان اینکه آمریکا از ۹ سال پیش به صورت غیرمستقیم خون مردم یمن را ریخته و اکنون حمله مستقیم را آغاز کرده است، گفت: «مسئله ما مشخص است؛ توقف حمله و محاصره برادرانمان در غزه.»
* رویترز به نقل از یک منبع در وزارت کشتیرانی یونان مدعی شد: «یک کشتی نفتکش متعلق به یونان در سواحل یمن هدف موشک قرار گرفت.»
* وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: «شرکت انگلیسی شِل حمل تمام محموله‌ها را از طریق دریای سرخ به‌طور نامحدود متوقف کرد.» به نوشته این روزنامه،
علت تصمیم شرکت شل جلوگیری از در معرض خطر قرار گرفتن خدمه کشتی‌ها و نشت نفت در منطقه است.
* مقامات رسمی آمریکا به رویترز گفتند که آمریکا عصر دیروز حمله دیگری را در یمن انجام داده و موشکهای ضدکشتی انصارالله را ‌هدف قرارداده است.